پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Fri, 19.08.2022, 11:08

ند پرایس: اختلاف نظر ما و اسرائیل در مورد برجام تاکتیکی است

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به بخش فارسی صدای آمریکا گفت:«از دیدگاه هدف استراتژیک برجام که جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است، واشنگتن و تل‌آویو هر دو هم نظر هستند، اما شکی وجود ندارد که اختلاف نظر ما و اسرائیل در مورد برجام اختلاف تاکتیکی است.»

به گزارش صدای آمریکا، ند پرایس در کنفرانس خبری روز پنج‌شنبه گفت: «اسرائيل می‌داند که اگر بتوانیم بازگشت متقابل به تبعیت از برجام را عملی کنیم، ایران در شرایطی نخواهد بود که به سلاح اتمی دست پیدا کند.»

پیش‌تر پایگاه خبری اکسیوس خبر داد که یائیر لاپید، نخست وزیر اسرائيل، پنج‌شنبه به کاخ سفید پیام داده که متن پیشنهادی اتحادیه اروپا به عنوان متن توافق برای احیای برجام از برجام ۷ سال پیش فراتر رفته و حتی از خطوط قرمز دولت بایدن گذشته است، از این رو لاپید توصیه کرده که ایالات متحده از مذاکرات کناره‌گیری کند، زیرا ضعف دولت بایدن را نشان خواهد داد.

در پیام لاپید به بایدن آمده که «حالا وقت آن است که بنشینیم و در مورد جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای صحبت کنیم». اما پرایس تأکید کرد که دولت بایدن معتقدست «دیپلماسی بهترین راه برای رسیدن به آن هدف است.»

از سه‌شنبه، وزارت امور خارجه آمریکا سرگرم بررسی پاسخ ایران به اتحادیه اروپا در مورد متن پیشنهادی توافق است. پرایس امروز آنچه «پاسخ» ایران خوانده شده را «نظرات» ایران توصیف کرد و مانند روزهای گذشته گفت:«طبق آنچه از واشنگتن خواسته شده، نظر خود را مستقیماً و بطور محرمانه به اتحادیه اروپا خواهیم داد.»

از سوی دیگر امروز وزارت امور خارجه عمان اعلام کرد که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، با بدر ال بوسعیدی، همتای عمانی خود تماس تلفنی گرفته و در مورد «تحولات اخیر در مذاکرات» گفتگو کرده است. پس از آن بوسعیدی با رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا برای ایران و سرپرست هیئت مذاکره کننده این کشور، در مورد «از سرگیری تلاش برای کار روی توافق هسته ای» صحبت کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از بیان هر گونه نظری در مورد این تماس خودداری و صرفاً از نقش عمان در تسهیل مذاکرات چه در خصوص برجام و چه آزاد کردن آمریکائیان ایرانی‌تبار که توسط جمهوری اسلامی در زندان هستند قدردانی کرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024