جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Fri, 19.08.2022, 11:03

روسیه درخواست‌ها برای غیرنظامی کردن نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا را رد کرد

روسیه درخواست‌ها برای غیرنظامی کردن کامل منطقه اطراف نیروگاه اتمی زاپوریژیا در جنوب اوکراین را رد کرد.

یک مقام روسی گفت که این اقدام نیروگاه هسته‌ای را آسیب‌پذیرتر می کند.

به گزارش بی‌بی‌سی، درخواست‌ها برای غیرنظامی کردن بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا پس از آن بود که دو طرف درگیر در جنگ اوکراین، یکدیگر را متهم به گلوله باران منطقه اطراف نیروگاه کردند.

در حال حاضر کارکنان اوکراینی نیروگاه زاپوریژژیا در حال اداره این نیروگاه هستند، که از ماه مارس امسال تحت اشغال روسیه در آمده است.

این نیروگاه یکی از اولین مکان‌هایی بود که توسط نیروهای روسی پس از حمله به اوکراین آن را تصرف کرد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد دیروز (پنجشنبه ۲۷ مرداد) پس از دیدار با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در شهر لویو اوکراین، گفت که زنگ خطر به صدا درآمده است.

آقای گوترش هشدار داد که «هر گونه آسیب احتمالی به زاپوریژیا نوعی خودکشی است.»

رئیس جمهور اوکراین در این دیدار از سازمان ملل خواست که از غیرنظامی شدن این نیروگاه هسته ای اطمینان حاصل کند.

آقای گوترش افزود که «از این تاسیسات نباید به عنوان بخشی از هیچ عملیات نظامی استفاده شود».

آقای اردوغان هم نگرانی‌های دبیرکل سازمان ملل متحد را تکرار کرد و به خبرنگاران گفت که نگران خطر وقوع فاجعه «یک چرنوبیل دیگر» در این نیروگاه است.

آقای زلنسکی حملات روسیه به این نیروگاه را «عمدی» خوانده و از آن انتقاد کرده است.

مسکو متهم است که این تاسیسات را به یک پایگاه ارتش تبدیل کرده است و دیروز رهبران اوکراین و ترکیه و دبیرکل سازمان ملل از روس‌ها خواسته‌اند هر چه سریع‌تر منطقه را غیرنظامی کنند.

با این حال ایوان نچایف، معاون اداره اطلاعات و مطبوعات وزارت خارجه روسیه درخواست‌ها برای غیرنظامی کردن تاسیسات هسته‌ای زاپوریژژیا را رد کرد.

آقای نچایف به خبرنگاران گفت: «اجرای درخواست آنها، تاسیسات را آسیب‌پذیرتر خواهد کرد».

درخواست‌ها برای غیرنظامی شدن این نیروگاه در حالی مطرح می شود که کارکنان اوکراینی که در نیروگاه تحت کنترل روسیه کار می‌کنند، درباره یک فاجعه احتمالی هسته‌ای در این تاسیسات هشدار داده و گفتند که در دو هفته گذشته «هدف حملات مستمر نظامی» قرار داشتند.

کارکنان این نیروگاه در یک پست تلگرامی(به زبان اوکراینی) نوشتند: «آنچه در حال رخ دادن است وحشتناک و فراتر از عقل سلیم و اخلاق است».

اواخر روز پنجشنبه، یک کانال رسمی توییتر وابسته به دولت اوکراین اعلام کرد که اعضای روس اتم، شرکت دولتی هسته‌ای روسیه، اقدام به ترک «فوری» تاسیسات کرده‌اند و به همه در آنجا یک «روز تعطیل غیر منتظره» اعطا شده است.

مرکز امنیت اطلاعات اوکراین در توییتی نوشت: «افسران اطلاعاتی اوکراین بر این باورند که روس‌ها در حال آماده‌سازی یک اقدام تحریک‌آمیز در(تاسیسات) هستند».

این سازمان دولتی اوکراین در ادامه نوشته: «به دنبال گلوله باران گسترده آنها...(نیروهای روسی) که موجب افزایش خطرات شده، می‌تواند منجر به یک حادثه تروریستی واقعی در بزرگترین تأسیسات هسته ای اروپا شود».

بی بی سی نتوانسته است این ادعاها را تأیید کند.

با وجود همه نگرانی‌ها، گفته می‌شود که این تاسیسات بسیار امن‌تر از نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل است که در آن بدترین حادثه هسته‌ای تاریخ رخ داده بود.

کارشناسان در ماه مارس به بی‌بی‌سی گفتند که راکتور این نیروگاه در یک ساختمان بتنی فولادی قرار دارد که می‌تواند در برابر حوادث شدید خارجی، طبیعی و مصنوعی، مانند سقوط هواپیما یا انفجار، مقاومت کند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024