جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Wed, 17.08.2022, 12:59

توافق اسرائیل و ترکیه بر سر تبادل سفرا پس از ۱۰ سال

اسرائیل و ترکیه روز چهارشنبه ۱۷ اوت (۲۶ مرداد) عادی‌سازی کامل روابط خود را اعلام کردند.

به گزارش ایندی‌پندنت، دفتر یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که این توافق شامل بازگشت سفرای دو کشور به تل آویو و آنکارا است.

در این بیانیه آمده است: «تصمیم گرفته شد سطح روابط اسرائیل و ترکیه به نمایندگی دیپلماتیک کامل بازگردد و سفرا و سرکنسول‌های دو کشور بازگردانده شوند.»

بیانیه نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید، ازسرگیری روابط با ترکیه، دستاورد مهمی برای ثبات منطقه و خبر اقتصادی بسیار مهم برای شهروندان اسرائیلی است.

اسرائیل در چند سال گذشته، با عادی‌سازی روابط خود و برقراری مناسبات دیپلماتیک با چند کشور عربی، از جمله امارات متحده عربی، کوشیده است که سطح تنش با دیگر کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی را به حداقل برساند.

هم‌زمان رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه و یائیر لاپید روز چهارشنبه، ۱۷ اوت، تلفنی با یکدیگر گفتگو کردند.

لاپید پس از این گفت‌وگوی تلفنی، گفت: «ما به تقویت جایگاه بین‌المللی اسرائیل در جهان ادامه خواهیم داد.»

روابط دیپلماتیک بین دو کشور پس از حادثه سال ۲۰۱۰ رو به وخامت رفت. در آن اتفاق، فعالان طرفدار فلسطین که برای شکستن محاصره نوار غزه در ناوگان بشردوستانه ماوی-مرمره حضور داشتند، با سربازان اسرائیلی درگیر شدند. ۱۰ شهروند ترکیه در این حادثه کشته شدند.

گرم شدن روابط میان اسرائیل و ترکیه پس از آن اتفاق افتاد که یک زوج اسرائیلی به نام «های موردی» و «ناتالی اوکنین» در دسامبر گذشته در ترکیه به ظن جاسوسی دستگیر شدند. آنها در نهایت پس از برقراری تماس در بالاترین سطح سیاسی در هر دو کشور آزاد شدند.

اندکی پس از آن، رجب طیب اردوغان ایده «گرم شدن روابط با اسرائیل» را مطرح کرد. در اوایل ماه اوت نیز اسرائیل دفتر اقتصادی خود را در ترکیه پس از سه سال تعطیلی بازگشایی کرد.

ترکیه در ماه‌های اخیر همچنین در زمینه خنثی کردن تلاش‌های جمهوری اسلامی برای ترور یا ربودن شهروندان اسرائیلی در خاک ترکیه همکاری گسترده‌ای با اسرائیل داشته است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024