چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Sun, 03.07.2022, 10:59

«سوال‌های کنکور را چند روز قبل فروخته بودند»

رادیو زمانه: عبدالرسول پورعباس، شامگاه شنبه ۱۱ تیر، چند روز پس از اینکه خبرهای ضد و نقیضی در باره لو رفتن سؤال‌های کنکور سراسری پیش از برگزاری آزمون منتشر شده بود، سرانجام در یک برنامه تلویزیونی حاضر شد تا بگوید: «تقلب به معنای افشای سؤالات یعنی اینکه داوطلبان قبل از آزمون به سؤالات دسترسی داشته باشند، در کشور امکان ندارد. تا اینجا می‌توان قسم خورد که تا حالا اتفاق نیفتاده است و تا جلسه آزمون هیچ‌کس سؤالات را ندیده است.»

او در ادامه اما سخنان خود را نقض کرد و گفت که همزمان با برگزاری آزمون سراسری سوالات گروه تجربی در سایت سازمان بارگذاری و منتشر شده است: «ساعت ۱۱:۳۰ دقیقه دفترچه عمومی گروه علوم تجربی ساعت۱۱ و ۳۶ دقیقه دفترچه اختصاصی شماره ۲ و ساعت ۱۲:۴۵ دفترچه اختصاصی شماره ۳ و ساعت ۱۳:۱۵ دفترچه بهیاری و در این فاصله دفترچه های گروه های هنر و ریاضی و انسانی را هم بارگذاری کردیم.»

به گفته پور عباس «چون بخش اصلی داوطلبان در سر جلسه بودند. چند ۱۰ میلیون بار دفترچه‌های کنکور دانلود شد و مورد استفاده قرار گرفت».

روزنامه رسالت که به دولت نزدیک است پیش از موضع‌گیری رئیس سازمان سنجش، خواستار عذرخواهی و استعفاء او و دخالت نهادهای امنیتی به این مساله شده بود. نویسنده این روزنامه ادعا کرده بود که «هیچ تقلب گسترده ‌و سازمان‌یافته‌ای در کنکور مشاهده نشده است، اما تخلفات، کم نیست».

مدعیان تقلب اما می‌گویند که سؤال‌های آزمون زودتر از ساعت اعلام شده، در چند کانال تلگرامی افشا شده و پاسخ‌های آن نیز در دست گروهی بوده است.

رئیس سازمان سنجش اما این ادعا را تکذیب کرد و مدعی شد که ۱۲ شبکه بزرگ تخلف کنکور شناسایی و توسط تیم‌های حفاظت و امنیت دستگیر شدند.
سؤال‌ها را فروخته بودند

این اولین بار نیست که افشا سؤال‌های آزمون های سراسری در ایران خبرساز می‌شود. امسال اما انتشار زودهنگام سؤالات در سایت سازمان سنجش و کانال‌های تلگرامی «سازمان یافته» بودن تقلب را برجسته‌تر و احتمال دست داشتن عوامل دولتی در فروش سوالات را پررنگ‌تر کرده است.

یک فرد مطلع که نخواست نامش فاش شود به روزنامه فرهیختگان گفت: «با بررسی فایل منتشرشده و ساعت ساخت آن فایل متوجه شدیم سوالات روز قبل دراختیار عده‌ای قرار داشته و آنها تا می‌توانسته‌اند بهره‌برداری کردند و مبالغ هنگفت ۵۰۰ تا یک‌میلیارد تومانی را به جیب زدند و برای حفظ و جذب مشتری در سال‌های آینده حین برگزاری آزمون هم آن را در شبکه‌های مجازی منتشر کردند تا قدرت نفوذ و دسترسی خودشان را به رخ مشتریان بکشند.»

هامون سبطی از اعضای هئیت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت هم گفته سؤالات افشا شده در کانال‌های تلگرامی «همان سؤال‌های آزمون سراسری بوده» است و باید رد افشاکنندگان را در «مؤسسه‌هایی که آزمون آزمایشی برگزار می‌کنند»، زد.

سبطی گفته که این سازمان غیردولتی به مسئولان دولتی پیشنهاد کرده است مسئولان برگزاری آزمون‌های آزمایشی را دستگیر کنند تا به تخلف و فروش سؤالات کنکور پایان داده شود.

برگزاری کنکور سراسری در ایران سال‌ها است که به یک مساله بدل شده است و به رغم درخواست گروهی از نمایندگان مجلس برای حذف آزمون ورود به دانشگاه‌ها، بنا بر آنچه که برخی فعالان صنفی و آموزشی در ایران می‌گویند «مافیای کنکور» مانع حذف کامل کنکور شده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024