پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 17.05.2021, 14:48

حمله اسرائیل به دفتر آسوشیتدپرس؛ درخواست انجام تحقیقات مستقل

یورونیوز : سالی بازبی، سردبیر ارشد آژانس خبری آمریکایی «آسوشیتدپرس» خواستار انجام تحقیقات مستقل درباره حمله اسرائیل به برج ۱۲ طبقۀ غزه شد که دفاتر رسانه‌هایی همچون آسوشیتدپرس و الجزیره در آنجا قرار داشتند.

او تاکید کرد که دولت اسرائیل هنوز مدارک روشنی مبنی بر دلیل حمله به این ساختمان ارائه نکرده و تاکید کرد که «مردم حق دارند حقیقت را بدانند».

سالی بازبی افزود که آسوشیتدپرس برای مدت ۱۵ سال در این برج دفتر داشته و در این مدت هرگز به او اطلاع داده نشده بود که حماس در آنجا حضور دارد.

او گفت که اگرچه این حمله شوک بزرگی برای خبرنگاران آسوشیتدپرس بود، اما آنها به سرعت کار خود را از سر گرفتند و همچنان به پوشش خبری تحولات غزه مشغولند.

ارتش اسرائیل روز شنبه حدود یک ساعت به خبرنگاران آسوشیتدپرس و سایر مستاجران «برج الجلا» در نوار غزه فرصت داد تا آنجا را تخلیه کنند و ادعا کرد که حماس در این ساختمان، دفتر اطلاعات نظامی و توسعه سلاح دایر کرده است.

پرتاب موشک از اماکن غیرنظامی غزه به سمت اسرائیل ادامه دارد و اسرائیل ادعا می‌کند که حماس بسیاری از زیرساخت‌های نظامی خود را در شماری از ساختمان‌های غیرنظامی شهر مستقر کرده است.

درخواست گزارشگران بدون مرز از دیوان کیفری بین‌المللی

علاوه بر خانم بازبی، گزارشگران بدون مرز نیز بطور جداگانه از دیوان کیفری بین‌المللی خواست تا درباره حمله اسرائیل به این ساختمان تحقیق کند.

این سازمان غیرانتفاعی در نامه‌ای خطاب به دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی اعلام کرد که طی ۶ روز گذشته دفاتر ۲۳ رسانه محلی و بین‌المللی در غزه تخریب شده است و افزود که «هدف قراردادن عمدی سازمان‌های رسانه‌ای از سوی ارتش اسرائیل و تخریب عمدی تجهیزات آنها» کار اطلاع رسانی را مختل می‌کند و نقض یکی از اساسنامه‌های این دیوان است.

بر این اساس این نهاد از دادگاه مستقر در شهر لاهه هلند خواست که به این حوادث در چهارچوب پرونده تحقیقات «جنایت جنگی» رسیدگی شود که پیش از این در ماه مارس در موضوع اقدامات اسرائیل در سرزمین‌های فلسطینی گشوده شده بود.
نتانیاهو: شواهد را تنها از کانال‌ نیروهای اطلاعاتی در اختیار آمریکا می‌گذاریم

اصرار نهادهای رسانه‌ای برای تحقیق درباره این حمله در حالی ادامه دارد که جاناتان کنریکوس، سخنگوی ارتش اسرائیل می‌گوید اسرائیل مدارک مربوطه را جمع آوری کرده است و به زودی به ایالات متحده تحویل خواهد داد.

او روز یکشنبه گفت: «ما در وسط جنگ هستیم... این روند در حال انجام است و من مطمئن هستم که به موقع اطلاعات ارائه می‌شود.»

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز تاکید کرد که شواهد حضور نیروهای حماس در این ساختمان را، نه به کاخ سفید یا وزارت خارجه، بلکه تنها از کانال‌ نیروهای اطلاعاتی در اختیار آمریکا خواهد گذاشت.

او در نشست خبری عصر یکشنبه در پاسخ به پرسشی در این‌باره که آیا در جریان گفتگوی تلفنی خود با جو بایدن درباره این مدارک و شواهد نیز توضیح داده است، گفت: «ما این مدارک را تنها از طریق افراد اطلاعاتی خود منتقل خواهیم کرد.»
حمایت بلینکن از رسانه‌های آزاد

پس از وقوع این حادثه آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده نیز با گری پرویت، مدیرعامل آسوشیتدپرس بصورت تلفنی گفتگو کرد.

بنا بر اعلام وزارت خارجه آمریکا، او در جریان این گفتگو «حمایت بی‌دریغ خود را از خبرنگاران و سازمان‌های رسانه‌ای مستقل در سراسر جهان اعلام و بر ضرورت تداوم فعالیت آنها و فرستادن گزارش از مناطق درگیری» تاکید کرده است.

«جنگ چهارم» اسرائیل و غزه

کشمکش میان اصحاب رسانه و دولت اسرائیل برای روشن شدن ماجرای حمله به ساختمان رسانه‌ای غزه در حالی ادامه دارد که بامداد دوشنبه هواپیماهای جنگی اسرائیل دور جدیدی از حملات علیه مواضع حماس در غزه را آغاز کردند.

این حملات ساعاتی پس از آن آغاز شد که بنیامین نتانیاهو اعلام کرد «جنگ چهارم» اسرائیل با نیروهای حماس در غزه در حال انجام است.

بنا بر گزارش رسانه‌های محلی در آخرین حملات، جاده اصلی غزه در غرب شهر همچنین مراکز امنیتی هدف قرار گرفته شده‌اند و شرکت توزیع برق غزه نیز اعلام کرد که این حملات به بخشی از تاسیسات تنها نیروگاه برق این منطقه که انرژی مناطق وسیعی از جنوب شهر را تامین می‌کند، آسیب رسانده است.

نتانیاهو روز یکشنبه در جریان یک سخنرانی تلویزیونی در حالی که بنی گاتس، وزیر دفاع و رقیب سیاسی او نیز در کنارش حضور داشت و از نظر بسیاری یک «نمایش وحدت» توصیف شد، اعلام کرد که حملات اسرائیل «با تمام قدرت» ادامه می‌یابد و این نبرد «طولانی» خواهد بود؛ چراکه حماس باید «هزینه سنگین» حملاتش به خاک این کشور را پرداخت کند.

تا کنون دست‌کم ۱۸۸ فلسطینی در جریان حملات اسرائیل به نوار غزه کشته شده‌اند که در میان آنها ۵۵ کودک و ۳۳ زن دیده می‌شدند؛ این حملات بیش از ۱۲۰۰ زخمی نیز برجای گذاشته است.

حملات حماس به اسرائیل نیز همچنان ادامه دارد و تاکنون بیش از ۱۳۰۰ موشک به سمت این کشور شلیک شده است. اگرچه سامانه دفاع هوایی اسرائیل موسوم به «گنبد آهنین» موفق به رهگیری و منهدم کردن بسیاری از این موشک‌ها شده اما برخورد برخی از آنها به مناطق غیرنظامی در مجموع ۸ کشته برجای گذاشته است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024