شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 15.05.2021, 18:49

حکم ۳ بار اعدام یک جوان ۲۵ ساله اجرا شد

سحرگاه امروز شنبه ۲۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰، حکم ۳ بار اعدام یک زندانی در زندان عادل آباد شیراز به اجرا درآمد.

به گزارش خبرگزاری هرانا،  این زندانی که هویت او “بهزاد عدل، متولد ۱۳۷۵” توسط هرانا احراز شده است سحرگاه روز جاری در محوطه زندان عادل آباد شیراز اعدام شد.

آقای عدل در تاریخ ۱ تیرماه ۹۹ بازداشت و توسط شعبه ۱ کیفری استان فارس به ریاست قاضی رجایی نیا از بابت اتهام “زنای به عنف” به ۳ بار اعدام و ۹۹ ضربه شلاق محکوم شد. این پرونده پس از اعتراض به دیوان عالی کشور ارجاع و در کمتر از ۱۸ روز تایید شد.

به گفته یک منبع مطلع “حکم اعدام این زندانی در حالی بسیار عجولانه اجرا شده است که دستکم ۲ شاکی از ۳ شاکی او، روز چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت حاضر به رضایت شده بودند. از سوی دیگر پدر این جوان ۲۵ ساله پیشتر فوت شده و وکیلی هم در این پرونده نداشته است”.

صدور، تائید و اجرای این حکم در حالی در کمتر از هفت ماه صورت گرفته است که بر اساس دادنامه شعبه ۱ کیفری استان فارس که در تاریخ ۲۲ مهرماه ۹۹ صادر شده، بهزاد عدل اعلام کرده بود که «تحت تاثیر تهدید به زیرگرفتن مادربزرگش و کتک کاری» در بازجویی اقرار به این اتهامات کرده است.

صبح امروز همزمان با این زندانی دستکم ۳ زندانی دیگر نیز در زندان عادل آباد شیراز جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شدند، علیرغم اجرای حکم اعدام بهزاد عدل از سرنوشت و هویت ۳ زندانی دیگر تا لحظه تنظیم این گزارش اطلاعی در دست نیست.

اعدام این زندانی تا لحظه تنظیم این گزارش از سوی رسانه‌های داخل ایران و یا منابع رسمی اعلان نشده است.

بنابر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.

بر اساس گزارش مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در دوره یکساله (اول ژانویه ۲۰۲۰ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۲۰) دستکم ۲۳۶ شهروند اعدام شدند و ۹۵ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۲ کودک-مجرم اشاره کرد و همینطور به محل اجرای ۱ حکم اعدام که در ملا عام بوده است.

بنا بر همین گزارش بیش از ۷۲ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024