سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 15.05.2021, 10:04

همه نامزدان شنبه / از لاریجانی تا زاکانی

پیش از ظهر روز شنبه و در آخرین روز ثبت‌نام نامزدان ریاست جمهوری مرکز ثبت نام نامزدها در وزارت کشور شلوغ بود. محسن هاشمی و علی لاریجانی جزو اولین‌ها بودند سپس ابراهیم رییسی ثبت‌نام کرد.

مسعود پزشکیان نامزد شد

مسعود پزشکیان، نایب‌رئيس پیشین مجلس و وزیر بهداشت دولت محمد خاتمی، در انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد شد. پزشکیان همراه دخترش در وزارت کشور حاضر شده بود.

محسن هاشمی نامزد انتخابات شد

محسن هاشمی رفسنجانی، رئيس‌ شورای شهر تهران، رئیس شورای‌مرکزی حزب کارگزاران سازندگی و فرزند علی اکبر هاشمی  رفسنجانی به ستاد انتخابات وزارت‌کشور رفت و در انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد انتخابات شد.

علی لاریجانی ثبت‌نام کرد

علی لاریجانی رییس مجلس‌های هشتم، نهم و دهم برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری به وزارت کشور رفت و ثبت‌نام کرد.

کنایه لاریجانی به رقبای احتمالی: حوزه اقتصاد، پادگان و دادگاه نیست که با تشر و دستور اداره شود

علی لاریجانی پس از ثبت‌نام در انتخابات، در سخنانی گفته که «حوزه اقتصاد، نه پادگان است و نه دادگاه که با تشر و دستور اداره شود. به دلیل پیچیدگی و چندلایه بودن اداره کشور ساده لوحی است که فکر شود با چند اقدام پوپولیستی مسأله قابل حل است یا کلید جادویی وجود دارد».

او که با ادبیات خاص و پیچیده خودش صحبت می‌کرد، افزود: «اینکه وضع چنین است به‌خاطر این است که عده‌ای با صدای بلند همبستگی ملت را مخدوش کردند. کسی که وعده بهشت در این شرایط پیچیده کشور می‌دهد خلاف می‌گوید. باید اول آتش جهنم اختلاف و لجبازی و افراطی‌گری و کارنابلدی را خاموش کرد».

او گفت که «به کسانی که فکر می‌کنند مسائل اقتصادی مردم با شعار حل می‌شود، عرض می‌کنم به جای متخصص‌بازی در دور زدن تحریم‌ها بخشی از وقت خود را صرف فراهم کردن شرایط آرام برای زندگی مردم کنید تا بتوانند برای زندگی خود و فرزندانشان برنامه‌ریزی کنند».

لاریجانی با تاکید بر این نکته که «فرصت‌طلبان شعار می‌دهند تا انقلابیون را کنار بگذارند»، گفته «نباید هر روز مسئله در سیاست خارجی ایجاد شود، اداره کشور در اختیار افراطیون و سازشکاران نباید باشد».

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی می‌گویند «دولت لاریجانی، دولت سوم روحانی خواهد بود»، این سخنان را «تخریب‌ها و بداخلاقی‌هایی» دانست که شروع شده است.

ابراهیم رئيسی انتخابات ریاست جمهوری نامزد خواهد شد

ابراهیم رئيسی، رئيس قوه‌قضایی، بیانیه‌ای صادر کرده و دوباره نامزد انتخابات شد.

رئيسی نوشت: «اینجانب برای ایجاد تحول در مدیریت اجرایی کشور، و مبارزه بی‌امان با فقر و فساد، تحقیر و تبعیض، با احترام به همه نامزدها و گروه‌های سیاسی، به صورت مستقل به صحنه آمده‌ام.»

او که چهارسال پیش هم نامزد انتخابات بود، نوشته: «خدایا تو شاهدی که هیچ‌گاه دنبال مقام و قدرت طلبی نبوده‌ام» و افزوده «به صورت مستقل» وارد انتخابات شده است.

علیرضا زاکانی از نزدیکان باقر قالیباف هم نامزد شد

علی‌رضا زاکانی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس و از نزدیکان به باقر قالیباف، امروز با حضور در وزارت کشور برای انتخابات ۱۴۰۰ ثبت‌نام کرد.

علیرضا زاکانی سال‌های ۹۲و ۹۶ هم برای ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرده بود ولی شورای نگهبان او را رد صلاحیت کرد.

زاکانی سال ۹۶ پس از رد صلاحیت در بیانیه‌ای گفته بود که «تکلیف تعطیل بردار نیست» و از کمک برای موفقیت رئیسی و قالیباف دریغ» نخواهد کرد.

آخوندی هم نامزد انتخابات شد

عباس آخوندی وزیر پیشین راه و مسکن در دولت‌های حسن روحانی هاشمی رفسنجانی و رئيس بنیاد مسکن در سال‌های ۶۶ تا ۷۲، در انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد شد.

عزت‌الله ضرغامی هم به وزارت کشور رفت

عزت‌الله ضرغامی، رئيس پیشین سازمان‌ صداوسیما، هم برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری به وزارت کشور رفت.

علاوه بر این‌ها شمس‌الدین حسینی و مصطفی کواکبیان (دبیر کل حزب مردمسالاری)، عباس نبوی(مدیر مؤسسه تمدن و توسعه اسلامی)،  ابوالحسن فیروز آبادی(دبیر شورای عالی فضای مجازی) نیز از نامزدهای ثبت‌نام کننده بودند. سعید جلیلی، محمد شریعتمداری، رسول منتجب‌نیا، محسن رضایی، محسن رهامی و عبدالناصر همتی دیگر افرادی بودند که در وزارت کشور حاضر شده و ثبت‌نام کردند.

رئیس‌کل بانک‌مرکزی هم نامزد شد

عبدالناصر همتی بصورت مستقل و با رویکرد اقتصادی برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد.

نخستین جدل‌ها میان نامزدها بر سر نظامی‌گری

سعید محمد از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری  به لاریجانی پاسخ داده که «به کسانی که هویت‌شان را مدیون پادگان و دادگاه هستند به صراحت می‌گویم به حول و قوه الهی، امروز  آغازی بر پایان اشرافیت خانوادگی است.»

لاریجانی که سابقه حضور در سپاه هم دارد، امروز در حین نام‌نویسی برای انتخابات گفته‌بود حوزه اقتصاد، پادگان و دادگاه نیست که با تشر و دستور اداره شود.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024