جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 14.05.2021, 11:47

حبس و جزای نقدی به دلیل خلق آثار هنری با محوریت اعتراضات آبان

امین ماسوری، نویسنده و پژوهشگر ساکن خرم‌ آباد، توسط دادگاه تجدیدنظر استان لرستان به ۹ ماه حبس تعزیری و پرداخت جزای نقدی محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، براساس این حکم که توسط دادگاه تجدیدنظر استان لرستان صادر و طی روزهای اخیر به این شهروند ابلاغ شده است، امین ماسوری از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به ۹ ماه حبس تعزیری و پرداخت ۶ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شد.

آقای ماسوری پیشتر در مرحله بدوی توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب خرم‌ آباد به ۱ سال حبس تعزیری و پرداخت ۸ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده بود.

دادگاه در خصوص صدور این حکم به مواردی همچون «ارایه اطلاعات زندانیان امنیتی که در دستگیری پیشین، در سال ۹۷، با آن‌ها هم‌بند بوده به گروهک‌های منافق»، «انتساب مطالب موهن به ریاست دستگاه قضا که موجب بدبینی مردم می‌شود»، «تهیه نقاشی‌های تحریک‌آمیز در ارتباط با اغتشاشات سال ۹۸ که متهم از آن‌ها به عنوان آبان خونین نام برده است» و «ادعای این که خون‌های پاک که در سال ۹۸ بر سنگ فرش خیابان‌های ایران ریخته شد و آن خون‌های ریخته شده سبب رویش جوانه‌های آزادی در ایران خواهد شد» استناد کرده است.

امین ماسوری در تاریخ ۱۲ آذرماه سال گذشته توسط ماموران اداره اطلاعات خرم آباد همراه با ضرب و شتم در منزل شخصی خود در خرم آباد بازداشت شد. ماموران در زمان بازداشت اقدام به بازرسی منزل وی کرده و برخی از لوازم شخصی از جمله تلفن همراه، کتب و شماری از آثار هنری او را ضبط کرده و با خود بردند. وی پس از گذشت ۱۰ روز با اتمام مراحل بازجویی از یکی از سلول های انفرادی بازداشتگاه اداره اطلاعات خرم‌آباد، به زندان این شهر منتقل شد.

جلسه رسیدگی به اتهامات آقای ماسوری در تاریخ ۲۳ بهمن‌ماه ۹۹ برگزار شد. وی نهایتا با تودیع قرار وثیقه، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان خرم آباد آزاد شد.

گفته می‌شود که این شهروند در مراحل بازجویی جهت اخذ اعتراف اجباری توسط نیروهای امنیتی مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود.

آقای ماسوری پیشتر نیز سابقه بازداشت و محکومیت داشته است. وی در تاریخ ۲۶ دی‌ماه ۹۷ توسط مامورین اداره اطلاعات خرم آباد بازداشت شد. او در این پرونده توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب خرم آباد از بابت اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، به تحمل ۱۵ ماه حبس تعزیری و به اتهام «توهین به رهبری»، به تحمل ۸ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود. امین ماسوری نهایتا در تاریخ ۱ آبان‌ماه ۹۸، جهت تحمل دوران محکومیت خود راهی زندان خرم آباد شده و فروردین ماه ۹۹ به دنبال شیوع ویروس کرونا و صدور بخشنامه عفو آزاده شده بود.

امین ماسوری سابقه همکاری با روزنامه‌های «تبلور اندیشه»، «کارون» و «همشهری» لرستان و همچنین فصل‌نامه «نقد کتاب هنر» را دارد. به علاوه او مدتی مدیر مسوول هفته‌نامه «نیش قلم» و پایگاه خبری «چوپی» نیز بوده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024