پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 14.05.2021, 7:11

کانادا: رفتار ایران از زمان سرنگونی پرواز ۷۵۲ «خلاف وجدان» بود

رادیو فردا: مارک گارنو، وزیر امور خارجه کانادا روز پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت گفت، رفتار حکومت ایران از زمانی که هواپیمای مسافربری اوکراین با ۱۷۶ سرنشین در دی ماه سال ۱۳۹۸ توسط سپاه پاسداران بر فراز تهران سرنگون شد، «خلاف وجدان» بوده است.

مارک گارنو که در یک کمیته پارلمان کانادا صحبت می‌کرد، اظهار داشت، رفتار حکومت ایران در این ۱۵ ماه گذشته کاملاً خلاف وجدان بوده است و ما این موضوع (ساقط کردن هواپیما مسافربری) را تا پاسخگو کردن آنها پیگیری خواهیم کرد.

رویترز می‌گوید، اظهارات تازه مارک گارنو شدیدترین لحنی است که کانادا تاکنون در قبال سرنگونی این هواپیما اتخاذ کرده است.

سپاه پاسداران در ۱۸ دی ماه سال ۱۳۹۸ هواپیمای مسافربری اوکراینی به شماره پرواز پی‌اس ۷۵۲ را که در حال اوج گرفتن از فرودگاه امام تهران بود، با شلیک دست‌کم دو فروند موشک سرنگون کرد که تمام ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند.

علاوه‌ بر مسافران ایرانی در این پرواز، شهروندانی از کانادا، اوکراین، بریتانیا و افغانستان نیز قربانی سرنگونی این هواپیما شدند.

سپاه پاسداران بعد از چند روز پنهانکاری، نهایتاً تحت فشار جامعه جهانی اقرار کرد که این هواپیما با موشک‌های سپاه ساقط شده است اما علت آن را «خطای انسانی» اعلام کرد.

در گزارش نهایی سازمان هواپیمایی کشوری مستقیماً از سپاه پاسداران نام برده نشده است و مقصر این رویداد، تنها «کاربر سامانه دفاع هوایی» اعلام شده است ولی نام یا جزئیاتی مربوط به این «کاربر» در گزارش نیامده است.

پیش از این نیز وزیر خارجه اوکراین در ۲۷ اسفند گزارش سازمان هواپیمایی ایران درباره سرنگونی پرواز ۷۵۲ را «تلاش مذبوحانه» مقامات جمهوری اسلامی برای پنهان کردن دلایل واقعی سرنگونی هواپیمای اوکراینی دانست.

اعطای اقامت کانادا

همزمان با اظهارات مارک گارنو، مارکو مندچینو، وزیر مهاجرت کانادا، روز پنجشنبه گفت که آتاوا درصدد است به خانواده‌های قربانیان دو پرواز هوایی امکان دریافت اقامت دائم اعطا کند.

به گزارش « کانادین پرس» خانواده‌های وابستگان قربانیان دو پرواز هوایی۷۵۲ خطوط بین المللی اوکراین و ۳۰۲ خطوط هوایی اتیوپی که شهروندان کانادا یا دارای اقامت دائم بودند در صورت درخواست واجد شرایط برای اقامت دائم خواهند بود.

مارکو مندچینو گفته است که این طرح تا ۱۱ ماه مه سال ۲۰۲۲ معتبر خواهد بود.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024