جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 07.05.2021, 10:30

قطر خواستار گفت‌و‌گوی شورای همکاری خلیج فارس و ایران شد

رادیو فردا: وزیر خارجه قطر می‌گوید کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و ایران باید برای گفت‌و‌گو با یکدیگر بر سر نگرانی‌ها و تنش‌های منطقه‌ای به تفاهم برسند.

خبرگزاری رویترز شامگاه پنج‌شنبه، ۱۶ اردیبهشت، این اظهارات را به نقل از شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی منتشر کرده است.

به گفته وی، «منطقه به ثبات نیاز دارد و همه بازیگران منطقه باید دور هم جمع شوند و برای کاهش تنش‌ با یکدیگر گفت‌و‌گو کنند».

او بر نشست شورای همکاری خلیج فارس و ایران تاکید کرده و افزود که ایران و اعضای این شورا باید بتوانند در قالب یک گفت‌و‌گوی منطقه‌ای، با یکدیگر مذاکره کنند.

ایران و عربستان به عنوان دو بازیگر به ترتیب شیعی و سنی بزرگ در منطقه، با یکدیگر رقابت جدی دارند و عملا در کشورهای دیگری چون یمن و بحرین، به تخاصم نیابتی با یکدیگر روی آورده‌اند.

پس از حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان در تهران و مشهد در دی‌ماه ۹۴، ریاض روابط خود را با تهران قطع کرد. روابط دو کشور در سال‌های اخیر، به‌ دنبال درگیری‌ها در سوریه و یمن و افزایش رقابت‌های منطقه‌ای تیره‌وتار شده است.

عربستان سعودی از جمله مخالفان توافق برجام است و علت آن را نیز محدود نشدن اقدامات منطقه‌ای ایران و فعالیت‌های موشکی تهران عنوان کرده است.

با این حال، همزمان با تلاش‌های اخیر ایران، آمریکا و غرب برای احیای توافق برجام، مقامات ایران و عربستان نیز از ماه گذشته با یکدیگر وارد مذاکره شده‌اند تا تنش‌های منطقه‌ای را کاهش دهند.

روزنامه «فایننشال تایمز» روز ۲۹ فروردین گزارش داده بود که مقامات ارشد جمهوری اسلامی و عربستان سعودی، شش سال پس از قطع روابط دیپلماتیک بین دو کشور، اوایل ماه آوریل در بغداد مذاکرات «مستقیم» انجام دادند.

مقامات ایرانی و سعودی انجام این مذاکرات را به‌ طور رسمی تایید یا تکذیب نکرده‌اند، اما هر دو کشور از تغییر لحن یکدیگر استقبال کرده‌اند.

قطر از جمله کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس است که با ایران و ترکیه دارای روابط حسنه‌ای است و همین موضوع در کنار مسائل دیگر باعث شد که ریاض و متحدان آن، در سال ۲۰۱۷ روابط خود با قطر را قطع کنند.

عربستان سعودی و سه کشور متحدش شامل مصر، امارات متحده عربی و بحرین در سال ۲۰۱۷ با متهم کردن قطر به نزدیک شدن به حکومت ایران، حمایت از تروریسم و پشتیبانی از گروه‌های افراطی از جمله داعش و القاعده، روابط دیپلماتیک و تجاری خود را با این کشور قطع کردند و تمامی راه‌های زمینی، هوایی و دریایی خود را با قطر بستند.

اما در ماه ژانویه سال جاری میلادی، عربستان سعودی از توافق با بحرین، امارات و مصر برای پایان دادن به اختلافات با قطر خبر داد.

هفتم اردیبهشت نیز سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان، به طور رسمی از تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، برای سفر به ریاض دعوت کرد.

خبر دعوت امیر قطر به عربستان یک روز پس از سفر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران به قطر منتشر شد.

قرار است وزیر خارجه ترکیه که به عنوان یکی از بازیگران منطقه شناخته می‌شود، هفته آینده به عربستان سعودی سفر کند.

وی این هفته برای عادی‌سازی روابط با مصر، به این کشور سفر کرده بود.

وزیر خارجه قطر گفته‌: «مطمئنم اگر همه بازیگران منطقه دور هم جمع شوند، تاثیر مهمی بر ثبات منطقه‌ای خواهد داشت.»




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024