پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 06.05.2021, 15:01

بازداشت‌شدگان دی کردستان همچنان در سلول انفرادی

کانون مدافعان حقوق بشر ایران

فعالان کرد مهابادی «فرزاد سامانی» و «ساکار عینی» از بازداشت‌شدگان دی ماه ۹۹، بیش از ۱۱۵ روز است که در سلول انفرادی هستند. آن‌ها در بازداشتگاه امنیت سپاه ارومیه به نام المهدی، نگهداری می‌شوند. بازداشتگاه المهدی سپاه پاسداران بازداشتگاهی امنیتی- نظامی با شرایط غیراستاندارد و خارج از نظارت سازمان زندان‌ها است.

فرزاد سامانی دانشجوی دانشگاه خوارزمی کرج در تاریخ ۲۰ دی ۹۹ در خوابگاه دانشجویی بازداشت و توسط ماموران سپاه به ارومیه منتقل و از آن زمان در سلول‌های انفرادی بازداشتگاه المهدی سپاه محبوس است. ساکار عینی یکی دیگر از بازداشت‌شدگان دی ماه، بیش از ۱۱۵ روز در سلول بند امنیتی المهدی سپاه در حبس است و از سلامتی و وضعیت پرونده‌اش اطلاعی در دست نیست. این شهروندان از داشتن تلفن و ملاقات محرومند و هر چند وقت یک بار با حضور ماموران و کنترل شدید، تماس یا ملاقات کوتاهی با خانواده داشته‌اند.

در بازداشت‌های گسترده فعالان مدنی و دانشجویی در کردستان، بیانیه‌هایی از سوی فعالان کرد و برخی نهادهای حقوق بشری از جمله «کانون مدافعان حقوق بشر» صادر و اعلام شد که این بازداشت‌ها بی‌دلیل و جهت انجام پروژه‌های امنیتی در کردستان و علیه فعالان مدنی کرد تدارک دیده شده است. از ماه‌های ابتدای بازداشت‌های گسترده که بیش از ۱۰۰ فعال بازداشت شده بودند، بی‌خبری از محل نگهداری، اتهامات، شرایط نگهداری و عدم دسترسی بازداشت‌شدگان به وکیل و ارتباط با خانواده از جمله نگرانی خانواده‌ها، فعالان کرد و مدافعان حقوق بشر بود.

پس از گذشت نزدیک به ۴ ماه از موج بازداشت فعالان مدنی و دانشجویی در کردستان، اخبار نگران کننده‌ای از وضعیت نگهداری متهمان، اعمال فشار شدید جهت اخذ اعتراف و اقرار برای صدور احکام سنگین و سرکوب فعالان کرد وجود دارد. سپاه با ایزوله کردن بازداشت‌شدگان و حبس طولانی مدت در شریط طاقت‌فرسای سلول و بند امنیتی- نظامی و بدون نظارت سازمان زندان‌ها، بی‌خبری‌های طولانی مدت متهمان طی ۴ ماه گذشته و عدم هرگونه ارتباط آن‌ها با وکیل یا خانواده، بازداشت‌شدگان را تحت فشار و شکنجه هولناک سلول انفرادی و «شکنجه سفید» قرار داده است.

کانون مدافعان حقوق بشر ضمن اعتراض شدید نسبت به وضعیت نگهداری خلاف قانون و موازین اخلاقی و معیارهای حقوق بشری، خواهان آزادی هرچه سریع‌تر هموطنان کرد به‌ویژه فرزاد سامانی و ساکار عینی است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024