جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 21.03.2023, 23:42

کمک هفت میلیارد یورویی جامعه جهانی به زلزله‌زدگان ترکیه و سوریه

رادیو فردا: اتحادیه اروپا و تعداد دیگری از کشورهای جهان روز سه‌شنبه اول فروردین تعهد دادند که در مجموع هفت میلیارد یورو (حدود ۷.۵ میلیارد دلار) برای جبران بخشی از خسارات ناشی از زمین لرزه شدید و مرگبار ماه گذشته به ترکیه و سوریه کمک کنند.

کمیسیون اروپا در پایان کنفرانسی که برای جمع آوری کمک مالی در بروکسل برگزار شد اعلام کرد که بیش از ۶ میلیارد یورو از کل مبلغی که تعهد داده شده به شکل کمک بلاعوض و یا وام به ترکیه اختصاص می‌یابد.

این کمیسیون در بیانیه‌ای افزود:«کمیسیون اروپا، کشورهای عضو اتحادیه، بانک سرمایه گذاری و بانک توسعه و بازسازی اروپا در مجموع ۳.۶ میلیارد یورو از مبلغ کمک های بلاعوض را تقبل کرده‌اند.»

بر اثر دو زمین لرزه شدید که قدرت یکی از آنها ۷.۸ ریشتر بود حداقل ۵۲ هزار نفر که اکثر آنها ساکن نواحی جنوبی ترکیه بودند جان خود را از دست دادند. به گفته دولت ترکیه حدود ۳۰۰ هزار ساختمان در این کشور کاملا ویران شده و یا به شدت آسیب دیده‌اند.

اورسولا فن در لاین، رییس کمیسیون اروپا گفت:«با اين اقدام به مردم ترکیه و سوریه نشان دادیم که به آسیب دیدگان کمک خواهیم کرد.»

او خاطر نشان کرد که حدود ۱.۱ میلیارد یورو از این کمک توسط کمیسیون و حدود نیم میلیارد یورو دیگر از سوی بانک سرمایه گذاری اروپا اهدا می شود.

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در سخنرانی ویدئویی خود در این کنفرانس بین المللی چالش های بازسازی مناطق آسیب دیده از جمله پیامدهای سیلاب شدید و مرگباری که هفته گذشته در این مناطق روی داد را تشریح کرد.

او افزود:«در برخی از مناطق پس لرزه‌های بسیار قوی ادامه یافته است و ما ناگزیر شده ایم علاوه بر سیلاب با وضعیت جوی بسیار سختی از جمله سرما و برف شدید در منطقه مقابله کنیم.»

آقای اردوغان خاطر نشان کرد که حدود ۲۹۸ هزار ساختمان به کلی ویران شده و یا قابل سکونت نیستند.

او گفت:«هزینه بازسازی مناطق آسیب دیده بالغ بر صد میلیارد دلار است و هیچ کشوری فارغ از درجه توسعه یافتگی نمی تواند به تنهایی با چنین فاجعه ای مقابله کند. کمک های مالی شما در این کنفرانس به التیام زخم ها و پاک کردن آثار به جا مانده از این فاجعه کمک خواهد کرد.»

این کنفرانس به میزبانی اتحادیه اروپا و سوئد که ریاست دوره ای این اتحادیه را برعهده دارد برگزار شد و در آن علاوه بر تعداد کثیری از نهادهای غیردولتی، نمایندگان کشورهای گروه بیست و چند نهاد مالی بین المللی نيز شرکت کردند.

به دلیل جنگ داخلی سوریه زلزله‌زدگان ساکن ناحیه شمال غربی این کشور که در کنترل شورشیان است کمک بسیار کمتری دریافته کرده‌اند.

اتحادیه اروپا می‌گوید که حدود ۱۵ میلیون نفر از جمعیت ۲۱ میلیونی سوریه حتی قبل از وقوع زمین لرزه به حدی از کمک های بشردوستانه خارجی محتاج بودند.

اتحادیه اروپا یکی از اهدا کنندگان مهم کمک‌های بشردوستانه به سوریه بوده است ولی به دلیل تحریم هایی که پس ازشروع جنگ داخلی علیه رژیم بشار اسد وضع کرده است نمی تواند بطور مستقیم در بازسازی این کشور مشارکت کند.

کمیسیون اروپا روز دوشنبه اعلام کرد که ۱۰۸ میلیون یورو دیگربه بودجه کمک‌های بشردوستانه برای سوریه می‌افزاید. اورسولا فن درلاین هنگام اعلام این خبر افزود:«ما با مشارکت سایر کشورها توانسته‌ایم حدود یک میلیارد دلار برای کمک‌های بشردوستانه به سوریه جمع آوری کنیم.»

سازمان ملل در پی وقوع زمین لرزه بزرگ ماه گذشته فقط برای کمک‌های اضطراری و اولیه به زلزله زدگان ترکیه یک میلیارد دلار و برای زلزله زدگان سوریه حدود ۴۰۰ میلیون دلار تقاضای کمک مالی کرده بود.

نهادهای امداد رسان بین المللی نظیر کمیته بین المللی نجات که در عرصه کمک به آسیب دیدگان فجایع طبیعی فعالیت می کنند امیدوارند که با تعهد مالی شرکت کنندگان در کنفرانس بروکسل روند انتقال کمک به آسیب پذیر ترین بخش از جمعیت زلزله زده تسریع شود.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024