پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 20.03.2023, 23:16

پیام نوروزی جو بایدن: در کنار مردم شجاع و الهام‌بخش ایران ایستاده‌ایم

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، روز دوشنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ در سخنانی به مناسبت نوروز در کاخ سفید گفت ایالات متحده آمریکا در کنار زنان شجاع ایرانی و دیگر شهروندان ایران که با عزم و شجاعت خود الهام‌بخش جهان شده‌اند، ایستاده است.

به گزارش صدای آمریکا، بایدن گفت، آمریکا و متحدانش همچنان مسئولان جمهوری اسلامی را به دلیل حملاتشان علیه مردم ایران پاسخگو خواهند دانست.

او با اشاره به ۵۴۴ روز حبس جیسون رضاییان در ایران گفت با تمام توان تلاش خواهد کرد دیگر آمریکایی‌های به ناحق زندانی در ایران را به آمریکا باز گرداند.

جو بایدن پیش از سخنانش نیز در بیانیه‌ای که کاخ سفید منتشر کرد گفت که به همراه بانوی اول «بهترین آرزوهای خود را برای همه کسانی که نوروز را در سراسر ایالات متحده و سراسر جهان جشن می‌گیرند، از خاورمیانه گرفته تا آسیای مرکزی و جنوبی، قفقاز و اروپا، می فرستیم.»

رئیس جمهوری ایالات متحده در بیانیه خود آورده که نوروز امسال برای بسیاری از خانواده‌ها، از جمله برای زنان ایرانی که برای حقوق بشر و آزادی‌های اساسی خود مبارزه می‌کنند، در زمان سختی فرا می‌رسد.

جو بایدن در این بیانیه به عزم ایالات متحده در حمایت از مبارزات مردم ایران تاکید کرده و گفته است «همچنان در کنار همه شهروندان ایران که با اعتقاد و شجاعت خود به جهان الهام می‌بخشند، خواهیم ایستاد و ما همراه با شرکای خود، همچنان مقامات ایرانی را مسئول حملاتشان علیه مردم ایران می‌دانیم.»

پیام نوروزی آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه

وزیر امور خارجه آمریکا در پیام نوروزی خود خطاب به مردم ایران گفت:«به مناسبت نوروز، ما تعهد خود را تکرار می‌کنیم، ایالات متحده به دفاع از حقوق بشر و حمایت از شما در حالی که به دنبال آینده‌ای روشن هستید،ادامه خواهد داد.»

آنتونی بلینکن افزود: «سالی که گذشت مخصوصاً برای بسیاری از کسانی که نوروز را جشن می گیرند سخت بوده است، مردم ایران با یک سرکوب وحشیانه توسط جمهوری اسلامی مواجه شدند، بسیاری از خانواده ها با جای خالی عزیزانشان سر سفره نوروزی خود روبرو هستند، زیرا دوستان و اعضای خانواده توسط مقامات ایرانی کشته یا بازداشت شده‌اند.»

او با بیان اینکه «نوروز و پیام مثبت آن برای تجدید قوا از بسیاری از مرزهای فرهنگی، زبانی و سیاسی عبور می‌کند» تصریح کرد: «نوروز نماد تولد دوباره است، فرصتی است برای گذراندن وقت با خانواده و دوستان در کنار سفره هفت‌سین و به اشتراک گذاشتن آرزوهای سال پیش رو، نوروز همچنین فرصتی است برای تأمل در سالی که گذشت.»

وزیر امور خارجه ایالات متحده نوروز را به همه کسانی که آن را جشن می‌گیرند تبریک گفت و افزود: «امیدواریم با فرا رسیدن سال نو شاد و سربلند باشید. نوروز پیروز، نوروز مبارک.»

دبیرکل سازمان ملل فرارسیدن نوروز را تبریک گفت

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، نیز روز دوشنبه در پیام ویدئویی نوروزی خود این مناسبت را «فرصتی برای آموختن از ارزش‌های نوروزی همچون صلح، گفت‌وگو و همبستگی» نامید.

به گزارش رادیو فردا، گوترش خواهان آن شد که همزمان با پاسداشت نوروز، انسان‌ها مهربانی و امید را انتخاب کنند و برای ساخت دنیایی صلح‌آمیزتر، پایدارتر و جامع‌تر بکوشند.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، به روال سال‌های گذشته، به میان مردم در بازار نوروزی رفت و سپس پیام نوروزی خود را منتشر کرد.

آقای ترودو روز شنبه این هفته در کنار کانادایی‌های ایرانی‌الاصل و افغان‌تبار در منطقه آرورا در شمال تورنتو، به فلسفه هفت‌سین اشاره کرد و گفت هر سین این سفره، یک ارزش را نمایندگی می‌کند و بادا که سلامتی، سرسبزی، زیبایی، شکیبایی، فراوانی و بازگشت بهار، در زندگی همگان احساس شود.

جاستین ترودو به مرگ مهسا امینی، دختر ایرانی ۲۲ ساله که در جهان طنین انداخت و بسیاری از ایرانیان کانادا و جهان را غمگین کرد، و نیز به ساقط شدن هواپیمای اوکراینی که ده‌ها شهروند کانادایی هم در آن جان باختند، اشاره کرد.

آقای ترودو گفت که کانادا مانند همیشه در کنار مردمی که با صدای بلند می‌گویند: زن، زندگی، آزادی، می‌ایستد تا رژیم ایران را پاسخگوی عملکرد خود کند. او واژگان زن، زندگی، آزادی را به فارسی بیان کرد.

نخست‌وزیر کانادا به موفقیت‌های کانادایی‌های ایرانی‌‌تبار اشاره کرد و آن را نتیجه فرصت‌هایی دانست که جامعه کانادا به شهروندان شایسته خود ارائه می‌کند و از این‌که آن‌ها جامعه کانادا را تقویت و غنی کرده‌اند، تقدیر کرد.

جاستین ترودو یکی از رهبران فعال در حمایت از تظاهرکنندگان در اعتراضات شش ماه اخیر در کانادا برای ابراز همبستگی با مردم ایران بود و از جمله چند بار با حامد اسماعیلیون، یکی از کنشگران سرشناس جنبش جاری، دیدار کرد.

نظر به رویدادهای ایران، انتظار می‌رود امسال شمار بیشتری از از رهبران کشورهای غربی نوروز را با یادآوری شعارهای جنبش جاری، شادباش بگویند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024