جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 01.02.2023, 10:55

کمک‌های غیرحکومتی به مردم خوی، ممنوع؛ حساب بانکی کریم باقری را مسدود کردند

کمتر از دو ساعت پس از آن‌که «کریم باقری» مربی پرسپولیس شماره حساب بانکی خود را برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی به زلزله‌زدگان خوی اعلام کرد، حساب بانکی او مسدود شد. این درحالی است که مردم زلزله زده خوی در شب‌های گذشته و پس از زلزله ۵.۹ ریشتری، در بدترین وضعیت ممکن، زندگی می‌کنند.

پس از زلزله کرمانشاه، قوه قضاییه به پیشنهاد هلال احمر، همه راه‌های کمک مردمی به آسیب‌دیده‌ها در بحران‌های طبیعی را ممنوع کرد. در پی همین تصمیم، حساب چهره‌هایی مثل علی دایی که برای اقدام به جمع‌آوری کمک برای زلزله‌زدگان کرده بودند، مسدود شد.

این تصمیم جمهوری اسلامی عملا هرگونه جمع‌آوری کمک‌مردمی خارج از ساختار حکومتی و مافیای انجمن‌های خیریه وابسته به حکومت را غیرممکن کرده است. خیریه‌ها از جمله ابزارهای جمهوری اسلامی برای رانت، پروپاگاندای حکومتی، توسعه و مدیریت فقر محسوب می‌شوند.

وضعیت بحرانی در خوی منجر به پیشنهاد هلال احمر ترکیه به جمهوری اسلامی هم شد. کرم کینیک، رییس هلال‌احمر ترکیه، در توییتی نوشت که این سازمان بلافاصله پس از زلزله خوی پیشنهاد کمک داده اما مقامات جمهوری اسلامی تشکر کرده و اعلام کرده‌اند که نیازی ندارند و خودشان از پس امدادرسانی برمی‌آیند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024