پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 09.12.2022, 20:49

شش گروه سیاسی: اعدام ها هم جمهوری اسلامی را نجات نمی‌دهد!

اعدام محسن شکاری را محکوم می کنيم!
اعدام ها هم جمهوری اسلامی را نجات نمی‌دهد!

جمهوری اسلامی صبح امروز محسن شکاری جوان ۲۳ ساله را اعدام کرد. محسن شکاری اوائل مهرماه دستگير شده بود. “دادگاه مرگ” او را در روز ۱۰ آبان‌ماه محاکمه و به اعدام محکوم نمود. این اولین اجرای حکم اعدام معترضين است. سخنگوی قوه قضائیه، اعلام کرده که حکم بدوی هفت نفر از معترضان بازداشت‌شده به اتهام «محاربه و افساد فی‌الارض» صادر شده است. جمهوری اسلامی با اعدام جوانان کشور، می خواهد وحشت و رعب بيآفريند تا اعتراضات را خاموش سازد.

حکومت از روز نخست با اعدام و سرکوب، انواع وحشیگری و کشتارهای گسترده کوشش کرده هرگونه صدای مخالف را خاموش و جو وحشت را بر کشور حاکم کند. اما جنبش های اجتماعی، بویژه جنبش انقلابی زن، زندگی، آزادی نشان داده اند که کشتار، اعدام، شکنجه و زندان مخالفان جمهوری اسلامی نمیتواند جلوی اعتراض و ابراز مخالفت مردم علیه نظام را بگیرد. هر بار که رژیم مدعی می شود با سرکوب “قائله” را “جمع” کرده است، مردم بار دیگر همبسته تر، گسترده تر و قدرتمندتر و در فاصله زمانی کوتاهتر به میدان می آیند و رساتر از سابق فرياد می زنند که جمهوری اسلامی را نمیخواهند.

به نوشته ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران از ۲۶ شهریور تا چهاردهم آذر ۴۷۳ نفر در اعتراضات جان خود را از دست داده‌اند که ۶۴ نفر از آنها کودکند. اخیرا ۴ زندانی به اتهام همکاری با اسرائیل اعدام شده اند. شمار شهروندانی که از آغاز سال جاری میلادی تا کنون (۱۱ ماه اخیر) در ایران اعدام شده‌اند، از مرز ۵۰۰ تن گذشته است. ایران بار دیگر نسبت به جمعیت خود بالاترین درجه از حکم اعدام در جهان را داراست.

بر اساس گزارش عفو بین الملل دست‌کم ۲۸ نفر از جمله سه کودک، در ارتباط با تظاهرات سراسری ضدحاکمیت در ایران در خطر اعدام قرار دارند. جان جمع وسیعی از بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر و زندانیان سیاسی در خطر است. بازداشت شدگان با شکنجه‌های جسمی و‌ روانی، اعدام‌های مصنوعی و فشار حداکثری برای گرفتن اعتراف روبرو هستند. کشتار معترضان و صدور احکام اعدام علیه ایشان بدون تردید مصداق جنایت علیه بشریت است.

ما شش حزب و سازمان جمهوریخواه دموکرات همه اعدام ها از جمله محسن شکاری را محکوم می کنيم و خواستار آنيم که اپوزیسیون دموکرات ایران علیه این فجایع یک صدا اقدام کند و از کنشگران سیاسی و مدنی، ایرانیان درون و برون مرز و مجامع بین‌المللی می‌خواهیم تا علیه کشتار معترضين و “دادگاه های مرگ” جمهوری اسلامی به اعتراض برخیزند و جمهوری اسلامی را وادار کنند که بساط این دادگاه ها را برچیند و بازداشت شدگان و زندانیان سیاسی را آزاد کند.

هیئت‌های سیاسی ـ اجرائی:

اتحاد جمهوری‌خواهان ایران
جبهه ملی ایران ـ اروپا
حزب چپ ایران (فدائیان خلق)
حزب سوسیال دمکرات و لائیک ایران (همسازی جمهوری‌خواهان)
سازمان‌های جبهه ملی ایران در خارج از کشور
همبستگی جمهوری‌خواهان ایران (هجا)

۱۷ آذر ۱۴۰۱ (۸ دسامبر ۲۰۲۲)




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024