ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 27.05.2022, 22:21
تظاهرات همبستگی با مردم آبادان در چندین شهر

هزاران نفر از در چند شهر ایران در همبستگی با مردم آبادان بار دیگر با برگزاری تظاهرات در خیابان‌ها شعارهای ضدحکومتی سر دادند. بوشهر، ماهشهر، شاهین‌شهر، اهواز، امیدیه و آبادان جزو شهرهایی هستند که شامگاه جمعه صحنه این تظاهرات بودند.

مردم شعارهایی چون «دشمن ما همینجاست، دروغ می‌گن آمریکاست» و «این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت» سر دادند.

«عزا، عزاست امروز، روز عزاست امروز، آبادان بی‌صاحب، صاحب‌عزاست امروز»، «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» و «سوریه رو رها کن، فکری به حال ما کن» از دیگر شعارهایی بود که سر داده شد.

بر اساس گزارشها در شبکه‌های اجتماعی، در اهواز و ماهشهر نیروهای امنیتی به معترضان حمله کردند. ویدیوهایی که امروز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده نشان می‌دهد خودروها و نیروهای ضد شورش از اندیمشک به سوی آبادان در حال حرکت هستند.

همچنین بر اساس گزارش‌ها، جو چند شهر از جمله ایذه در استان خوزستان امنیتی است و به مردم اجازه عزاداری داده نشده است.

در  مرکز شهر آبادان تعداد زیادی نیروی پلیس مستقر شده و راه‌های منتهی به محل حادثه را مسدود کرده بودند. براساس گزارش‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، یک دسته ۲۰۰ نفره با ۱۰۰ موتور سنگین سعی در ترساندن مردم داشتند. ولی جمعیت همچنان شعار می‌داد؛ از جمله شعار “مرگ بر دیکتاتور”.

یکی از شهروندان آبادان در توییتر نوشته، یگان ویژه در حال تیراندازی به مردم است: «آقای یگان ویژه آدم عزادار رو با شاتگان نمیزنن گاز اشک آور نمیدازن وسط جمعیت عزادار گیرم که توی خیابون دارن عزاداری میکنن چهارتا شعار هم از سر داغی که دارن دادن باید با شاتگان بزنیش؟ فردایی هم هست از فردا بترس آقای یگان ویژه...»

ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشرشده است، نیروهای یگان ویژه را نشان می‌دهد که به تعقیب معترضان مشغول هستند و به سوی آنها سنگ پرتاب می‌کنند.

برخی گزارش‌ها همچنین حاکی از آن است که نیروهای یگان ویژه به سوی معترضان گاز اشک‌آور و گلوله ساچمه‌ای شلیک کردند. شمار مجروحان یا بازداشتی‌های احتمالی اعتراضات شامگاه جمعه هنوز معلوم نیست.

تیراندازی پلیس به سوی مردم

آمار جان باختگان در حادثه فرو ریختن ساختمان متروپل در آبادان به ۲۶ نفر رسیده و هنوز ده‌ها نفر زیر آوار هستند.

به دنبال فروریختن برج متروپل در آبادان، در روزهای اخیر شهروندان برخی شهرهای کشور به خیابان آمده و با سر دادن شعارهایی خواهان پاسخگویی عاملین حادثه و استعفای مسئولان شدند.

شامگاه پنجشنبه نیز در خرمشهر، آبادان، بندرعباس و برخی دیگر از شهرهای ایران تجمعات و اعتراضات مشابهی برگزار شده بود و مردم شعارهایی از جمله «‌توپ تانک فشفشه آخوند باید گم بشه»، «‌می‌کشم می‌کشم هر که برادرم کشت» و «‌فرمانده فرمانده شهر زیر آوار مانده» سردادند.

ادامه اعتراضات در چند شهر ایران در حمایت از آبادان


عزاداری و حضور گسترده مردم در مراسم خاکسپاری قربانیان حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان