ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 27.05.2022, 19:37
جبهه ملی: تسلیت به ملت بزرگ ایران

روزی که ملت بزرگ ایران می‌توانست به رغم تمامی بحران‌های طاقت فرسای موجود، شادی ناشی از فرارسیدن ‏سالروز آزادسازی خرمشهر را در سراسر کشور جشن بگیرد، فاجعه‌ای دیگر در خوزستان مظلوم ما رخ داد که ‏ابعاد هولناک انسانی آن دل ملت خسته و وامانده در زیر فشارهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را بار دیگر عمیقا ‏به درد آورده است. حادثه‌ای که متاسفانه برای چندمین بار است که در اثر بی‌کفایتی و بی‌مسئولیتی برخی فرصت‏طلبان بی‌وجدان ما را عزادار می‌کند.

هنوز داغ جانباختگان سال ۹۵ بر اثر ریزش ساختمان پلاسکو زنده است، ‏فریادهای دردناک مردم گیر افتاده در آتش سوزی کلینیک سینا اطهر در سال ۹۹ در گوشمان است، حوادثی که ‏جراحات روحی عمیقی که برجای گذاشته‌اند هرگز از دل و ذهن ملت ایران زدوده نخواهد شد. اکنون نیز متاسفانه ‏شاهد وقوع تراژدی دیگری هستیم که در اثر فروپاشی ناگهانی ساختمانی در شهر آبادان اتفاق افتاده است.

دلیل این ‏حادثه هم متاسفانه مانند حوادث قبلی بی‌لیاقتی و بی‌کفایتی مدیران شهری و صدور مجوز ساخت و ساز به یکی ‏دیگر از اعضای مافیای قدرت مالی و اقتصادی در منطقه بوده است. تمام مراحل منجر به چنین فاجعه‌ای قابل تقبیح ‏است: از رانت‌خواری و هموار کردن مسیر پیشروی فردی فاقد تخصص و وجاهت حرفه‌ای لازم برای انجام ‏پروژه‌های عظیم گرفته تا سکوت و عدم اقدام به موقع مسئولین در برابر بی‌توجهی‌های این فرد به اخطارها و ‏ادامه دادن به ساخت و ساز غیر اصولی، و قطعا از اولین سئوالاتی که برای همه پیش می‌آید این است که جان این ‏انسانها با چقدر حق السکوت و تطمیع مالی معامله شده است!

بار گناهان تمامی افراد دخیل در این مسیر که منجر به ‏این فاجعه دلخراش گردیده یکسان است. سستی بنا و ساخت غیراصولی و اضافه کردن طبقات منجر به فروپاشی ‏ساختمان متروپل آبادان شد که البته این سرانجام قبلا توسط کارشناسان پیش بینی شده و مکررا اخطار داده شده ‏بود. متاسفانه جان تعداد زیادی از هموطنان ما در این حادث وحشتناک فدا شد و هنوز تعداد زیادی انسان بی‌گناه در ‏زیر آوار منتظر رسیدن دستی نجات بخش هستند.

در این اوضاع، بی‌تفاوتی بارز مسئولان مملکتی چه در منطقه و ‏استان‌های مجاور و چه در سطح کشور نمک بر این زخم غیرقابل التیام می‌پاشد. سهل‌انگاری عمدی یا سهوی در ‏اعزام نیروهای امدادرسان از آواربردار و آتش‌نشان گرفته تا پزشک و پرستار و عملکرد غیرمدبرانه در این ‏شرایط را باید چگونه توجیه کرد؟!

ضجه خانواده‌های بی‌خبر از سلامت عزیزانشان و درخواست عاجزانه امداد ‏و کمک حتی دل سنگ را هم به درد می‌آورد! تا چه حد می‌توان بی‌تفاوتی و بی‌عملی حاکمیت را در مقابل دیدگان ‏حیران و مستأصل و اشکبار این خانواده‌ها مشاهده کرد و تحمل نمود؟! در حالیکه نه از دادرسی خبری هست و نه ‏دادستانی برای دادستانی.‏

جبهه ملی ایران ضمن ابراز همدردی با هموطنان داغ دیده و مردم نجیب و شریف آبادان، این ضایعه را به ملت ‏بزرگ ایران تسلیت می‌گوید و با محکوم کردن کلیه عوامل دخیل در این فاجعه انسانی، امیدوار است که هر نهاد و ‏ارگان دولتی یا غیر دولتی که در این شرایط ملتهب می‌تواند یاری‌رسان باشد، از بذل هرگونه همکاری و حمایت ‏از خانواده‌های چشم به‌راه دریغ ننموده و این رخداد را یک فاجعه ملی تلقی کند.

حاکمیتی که در برابر وقوع چنین ‏حوادثی اینگونه درمانده و ناتوان عمل نماید چگونه خواهد توانست در برابر حوادث بزرگتر قهری مانند زلزله و ‏سیل و گسل و آتش‌سوزی‌های وسیع که هر لحظه با توجه به شرایط جغرافیایی، کشورمان را تهدید می‌کند ابراز ‏وجود کرده و به تعهدات و وظایفش در قبال ملت ایران عمل نماید؟

شاید پس از بیش از چهار دهه بحران و تلاطم ‏دیگر وقت آن رسیده که در ساختار قدرت و مدیریت کشورمان باز نگری به عمل آید و اداره کشور به دست ‏حاکمیتی متخصص و دلسوز ملت و پاک‌دست و برخاسته از رای مردم سپرده شود.

حاکمیتی که نخبه پرورش دهد، ‏تخصص را نهادینه کند و به نظرات تخصصی بها دهد آن حاکمیتی است که علاج واقعه قبل از وقوع را سرلوحه ‏کار قرار می‌دهد و به ملت خود ثابت می‌کند که اولویت اول و آخرش ملت و آینده ملت است. زمان آن فرارسیده که ‏فراری دادن نخبگان و مغزهای متفکر، متوقف شده و وجود آنان به منزله ثروت ملی و پیش نیاز توسعه پایدار ‏ضرورتی قطعی دانسته شود. ‏

تهران-ششم خردادماه ۱۴۰۱ خورشیدی
هیات رهبری اجرائی جبهه ملی ایران