ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 26.05.2022, 21:01
تظاهرات در شهرهای مختلف در همبستگی با مردم آبادان

رادیو فردا: هزاران معترض در شهرهای مختلف ایران عصر و شامگاه پنجشنبه پنجم خرداد علیه سوءمدیریت در این استان خوزستان و اعلام همبستگی با مردم آبادان در حادثه فرو ریختن برج متروپل این شهر دست به تظاهرات زدند.

معترضان در راهپیمایی خرمشهر که حضور زنان در آن پررنگ بود شعار ‌دادند: «می‌کشم، می‌کشم/ آن‌که برادرم کشت»، «خوزستانی می‌میرد/ذلت نمی‌پذیرد»، «ننگ ما ننگ ما/ صداوسیمای ما»، «شهر ما خرابه/ مسئول همیشه خوابه» و «باقی جنایت می‌کنه/مسئول حمایت می‌کنه».

از دیگر شعارها می‌توان به «رضاشاه/ روحت شاد» و «سوریه را رها کن/فکری به حال ما کن» اشاره کرد. در این راهپیمایی همچنین شعار «فرمانده، فرمانده/شهر زیر آوار مانده» سر داده شد. اشاره آن‌ها به مراسم‌های حکومتی بویژه در روز پنجشنبه با عنوان «سلام فرمانده» است که نهادهای دولتی برای ابراز بیعت با آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی هزاران دانش‌آموز را با اتوبوس به ورزشگاه‌ها بردند. «رئیسی، استعفا» نیز از دیگر شعارهای مردم خرمشهر بود.

شهر آبادان که در سه روز گذشته درگیر حادثه فرو ریختن ساختمان متروپل و آواربرداری بوده است، نیز پنجشنبه شب شاهد تجمع معترضان در واکنش به مدیریت ضعیف در رسیدگی به این حادثه بود. معترضان در این شهر شعار می‌دادند که «آبادان خونریزیه/ تهران عروسیه». ظاهرا اشاره آن‌ها به برگزاری مراسم حکومتی «سلام فرمانده» در ورزشگاه آزادی بود.

از دیگر شعارهای تظاهرات آبادان این بود: «خامنه‌ای قاتله/ ولایتش باطله» و «خامنه‌ای حیا کن/ مملکتو رها کن»، «کشته‌های متروپل/تماشاچی نمی‌خواد»، و «بسیجی، برو گمشو».

 

سعید حافظی، روزنامه‌نگار آبادانی که تحولات این شهر را دنبال می‌کند، در توئیتی درباره وضعیت پنجشنبه شب این شهر نوشته که «به گفته شاهدان عینی، دقایقی قبل پلیس با شلیک هوایی سعی در متفرق کردن مردم معترض آبادان داشت». او افزوده که «اینترنت همراه کاملا قطع شده و اینترنت خانگی ضعیف است».

گزارش‌های دیگر حاکی است که شهرهای بندرعباس، بهبهان و شاهین‌شهر نیز شاهد اعتراضات و ابراز همبستگی با مردم آبادان بوده است. معترضان در شاهین شهر شعار داده‌اند: «عزا عزاست امروز،‌ روز عزاست امروز،‌ آبادان بی‌صاحب، صاحب عزاست امروز».

به‌دنبال فرو ریختن ساختمان متروپل در روز دوم خرداد دستکم ۱۹ نفر کشته شده و ده‌ها تن مصدوم شده‌اند. این نگرانی وجود دارد که افراد زیادی همچنان زیر آوار مانده باشند.

از سوی دیگر، در حالی که سه روز از این حادثه می‌گذرد، رهبر جمهوری اسلامی روز پنجشنبه در پیامی به این حادثه واکنش نشان داد و خواستار «پیگرد مقصران حادثه و مجازات عبرت‌آموز آنان با همکاری قوه قضائیه، و نیز تلاش گسترده برای جلوگیری از تکرار آن در همه‌ نقاط کشور» شد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای در حالی که روز چهارشنبه با هیات رئیسه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیدار کرده بود، ولی هیچ اشاره‌ای به حادثه آبادان نکرد که همین امر انتقاد کاربران شبکه‌های اجتماعی را به‌دنبال داشت.

برخی مقامات خارجی از جمله نماینده ویژه آمریکا در امور ایران این حادثه را در سه روز گذشته تسلیت گفته بودند.