ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 26.05.2022, 10:02
واکنش تند اوکراین به ایده دادن امتیاز ارضی

همزمان با انتقاد رئیس جمهوری اوکراین از پیشنهادات دال بر تسلیم کردن بخش‌هایی از خاک این کشور و سازش برای پایان جنگ با روسیه، مشاور رئیس جمهور در اظهارنظری آتشین خطاب به طراحان این ایده گفت: بروید به جهنم!

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این اظهارات تند ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین و یکی از مشاوران ارشدش در حالی مطرح شد که نیروهای اوکراینی با حملات تازه‌ای در دو منطقه شرقی که در سال ۲۰۱۴ میلادی به دست جدایی‌طلبان روس زبان افتاد، مواجه هستند.

روزنامه نیویورک تایمز ۱۹ مه سال جاری میلادی در مقاله‌ای نوشته بود، با توجه به اینکه یک پیروزی نظامی قاطع واقع‌بینانه نیست، یک صلح مذاکره شده احتمالا کی‌یف را ملزم می‌سازد تا تصمیمات سختی اتخاذ کند. 

هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه سابق آمریکا نیز اخیرا در نشست داووس توصیه کرده بود که اوکراین باید به روسیه اجازه دهد تا کریمه را که در سال ۲۰۱۴ میلادی به مسکو الحاق کرده بود، حفظ کند.

زلنسکی نیمه شب در سخنرانی ضبط شده گفت: “این ایده بوی تلاش‌هایی برای راضی کردن آلمان نازی در سال ۱۹۳۸ را می‌دهد. هرکاری که دولت روسیه انجام می‌دهد، همیشه یکی پیدا می‌شود که بگوید “اجازه دهید” منافعش را در نظر بگیرد. این برداشت برای شما پیش می‌آید که کیسینجر سال ۲۰۲۲ را در تقویم خود ندارد اما سال ۱۹۳۸ میلادی را چرا و او فکر می‌کند که برای مخاطبانی در مونیخ در سال ۱۹۳۸ میلادی سخنرانی می‌کند نه مخاطبانی در داووس در سال ۲۰۲۲.

در سال ۱۹۳۸ میلادی انگلیس، فرانسه، ایتالیا و آلمان توافقی را در مونیخ امضا کردند که به عنوان بخشی از یک تلاش نافرجام برای متقاعد کردن هیتلر، دیکتاتور نازی به دست کشیدن از کشورگشایی‌های بیشتر، زمینی در چکسلواکی قبل بدهند. 

زلنسکی گفت: شاید نیویورک تایمز نیز اکنون چیزی شبیه سال ۱۹۳۸ بنویسد. اما اجازه دهید به شما یادآوری کنم که اکنون سال ۲۰۲۲ میلادی است. آنهایی که به اوکراین توصیه می‌کنند چیزی به روسیه بدهد، این “چهره‌های ژئوپلتیکی بزرگ” هرگز مردم عادی، مردم اوکراین و میلیون‌ها تنی که در خاکی که آنها در ازای یک صلح غیرواقعی پیشنهاد می‌کنند، زندگی می‌کنند را نمی‌بینند.

همزمان اولکسی آرستوویچ، مشاور زلنسکی گفته بود، برخی کشورهای اروپایی صریحا می‌خواهند اوکراین با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه سازش کند.

وی افزود: هیچ کس قرار نیست یک گرم از خاک ما یا یک میلیمتر از قلمرو ما را تجارت کند. فرزندان ما در حال کشته شدن هستند و سربازان در اثر اصابت خمپاره تیکه تیکه می‌شوند با این حال آنها به ما می‌گویند که کشور را قربانی کنید. بروید به جهنم. این اتفاق هرگز رخ نخواهد داد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین هم‌چنین چهارشنبه در ارتباط ویدیویی با مجمع جهانی اقتصاد در داووس گفت باور ندارد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه “کاملا بداند که در اوکراین چه خبر است.”

او سپس در پاسخ به پرسش فرید زکریا از شبکه سی‌ان‌ان درباره اینکه آیا چنین احتمالی وجود دارد که پایان مذاکره‌ شده‌ای برای این درگیری وجود داشته باشد، گفت: اوکراین قصد ندارد امتیاز ارضی بدهد. ما برای کشورمان و برای سرزمینمان می‌جنگیم.

زلنسکی گفت که این جنگ علیه “سرزمین ما، آزادی ما، استقلال و آینده ماست” و برای اولین قدم برای مذاکرات دیپلماتیک، “روسیه باید برای شرکت در گفت‌وگوها تمایل نشان داده و حداقل چیزی مثل عقب‌ بردن نیروها و تجهیزاتش به مواضع قبل از ۲۴ فوریه که جنگ آغاز شد، انجام دهد.”