ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 14.05.2022, 22:22
اعتراض‌های ضدحکومتی در ایران ادامه دارد

اعتراض‌های مردمی علیه ‏گرانی‌های افسار گسیخته در ایران که از روز پنجشنبه ۱۵ اردی‌بهشت از شهر سوسنگرد آغاز شد در ادامه خود به شهرهای مختلف در شمال و مرکز و غرب کشور کشیده است. بنابر گزارش در یک هفته اخیر دست‌کم در ۱۹ شهر معترضان به خیابان‌ها آمده علیه سران حکومت شعار دادند.

بنا بر گزارش‌های منتشر شده، شامگاه شنبه ۲۴ اردیبهشت  شهرهای قوچان، نیشابور، رشت در شمال کشور  و بروجن, فارسان، سورشجان و هفشجان در استان چهارمحال و بختیاری شاهد اعتراض‌های مردمی بود. در تهران نیز معترضان در شهرک کاروان  به خیابان آمدند.

از آغاز اعتراض‌ها تاکنون دهها نفر بازداشت شده و دستکم سه نفر نیز به دست نیروهای امنیتی کشته شده‌اند. پیش‌علی غالبی حاجیوند در دزفول، امید نوری(سلطانی) در اندیمشک و حمید قاسمپور در فارسان در استان چهارمحال و بختیاری، قربانیان اعتراض‌های یک هفته اخیر اعلام شده‌اند.

ویدیو‌های منتشر شده از تجمع هفشجان نشان می‌دهد که بعد از هجوم مردم به یک پایگاه بسیج، نیروهای بسیجی از داخل پایگاه به سمت مردم شلیک کردند. حساب توییتری ۱۵۰۰ تصویر خبر داده که در جریان اعتراض‌های هفشجان یک معترض به نام سعادت هادی‌پور کشته شده است.

در تجمع‌های سورشجان و هفشجان شعارهایی از جمله «‌زبون به این کلفتی، کو آب و برق مفتی»، «‌مرگ بر رئیسی»، «‌مرگ بر خامنه‌ای»، «‌توپ تانگ فشفشه آخوند باید گم بشه» سرداده شد.

از زمان آغاز اعتراض‌ها، اینترنت در بسیاری از شهرها مختل شده و نیروهای امنیتی با حضور سنگین در خیابا‌ن‌ها تلاش کرده‌اند مانع شکل‌گیری تجمع شوند.

در تهران، شهرک رضویه واقع در جنوب شرقی منطقه ۱۵ تهران و یکی از محروم‌ترین مناطق تهران، شاهد اعتراضات مردمی بود. سال‌ها زندگی در فقر و تبعیض سیستماتیک، منجر به پیوستن ساکنان این منطقه محروم تهران به اعتراضات سراسری بوده است. ساکنان شهرک رضوی  از سرپناه امن و غیر فرسوده نیز محرومند.

به گزارش هرانا،‌ معترضان با سر دادن شعارهایی از جمله «رئیسی حیا کن ممکت را رها کن»، «مرگ بر گرانی»، «مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر رئیسی»، «توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه»، «نیروی انتظامی تو که سپاهی نیستی» و «رئیسی دروغگو، حاصل وعده‌هات کو» نسبت به افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها اعتراض کردند.


سعادت هادی‌پور شامگاه شنبه هفشجان در استان چهارمحال بختیاری به ضرب گلوله ماموران کشته شد.

وزیر کشور: اعتراض‌ها تلاش دشمن است!

احمد وحیدی، وزیر کشور ایران شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی گفت که “تلاش دشمن این است نگذارد طرحی که همه اقتصاددانان آن را تایید می‌کنند اجرا شده و اصلاح اقتصادی شکل بگیرد”.

وی گفت که “یارانه‌ها باید به نفع مردم اصلاح می‌شد و این اصلاح یارانه‌ها به نفع مردم و طبقات کم‌ برخوردار است”.

آقای وحیدی گفت که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی موجب “رسیدن عادلانه یارانه به مردم” می‌شود و “در ارز ترجیحی ثروتمندان چندین برابر سایر مردم از یارانه استفاده می‌کردند و الآن این مسئله عادلانه می‌شود.”

به گفته وی “هرچه جلوتر برویم منافع مردم بیشتر تشریح و احساس می‌شود”.

وزیر کشور ایران کمبود برخی اقلام مانند روغن را در فروشگاه‌ها رد کرد و گفت: “در غرب وقتی چیزی کم می‌شود غارت می‌کنند ولی در کشور ما حتی هجوم به فروشگاه‌ها هم نبود و حداکثر در برخی جاها صف داشتیم که محدود بود و مشکلی هم در آن‌ها نداشتیم.”

در هفته‌های گذشته قیمت برخی کالاهای اساسی با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به شدت افزایش یافته و برخی کالاها نیز نایاب شده‌اند که موجب بروز اعتراضاتی در شهرهای مختلف ایران تا به امروز شده است.

وریا غفوری: چرا مسئولین شرمنده نمی‌شوند؟

وریا غفوری، کاپیتان تیم فوتبال استقلال تهران، درباره اعتراض‌های مردم به گرانی گفت: من همیشه وقتی صحبت از مسائل اجتماعی و مدنی می‌شود، فوتبال دیگر اولویت من نیست و از جایگاهی که دارم باید استفاده کنم و زبان هوادارانی باشم که با هزار بدبختی بلیت تهیه می‌کنند و ما را تشویق می‌کنند.

او که در جمع خبرنگاران بعد از بازی امروز استقلال صحبت می‌کرد در ادامه گفت: من نمی‌دانم مسئولین شرمنده نمی‌شوند این موقعیت و وضعیت را می‌بینند؟ امیدوارم مردم ما آنطور که لایقشان است زندگی کنند. عمر ما کوتاه است و این حق مردم ایران است که سعادتمند زندگی کنند.