ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 14.05.2022, 20:04
حمایت شش سازمان سیاسی از اعتراض‌های مردمی

بیانیه شش سازمان و حزب جمهوری‌خواه در حمایت از اعتراضات به گرانی‌‏
از اعتراضات مردم علیه گرانی‌های افسار گسیخته حمایت می‌کنیم
به سرکوب، خشونت و انسداد در اطلاع‌رسانی اعتراض می‌کنیم

‎ ‎تصمیم دولت سیزدهم به ریاست ابراهیم رئیسی در حذف ارز ترجیحی، کاهش یارانه‌های غیر ‏مستقیم و آزادسازی قیمت برخی از کالاهای اساسی منجر به دور جدیدی از اعتراضات علیه ‏گرانی‌های افسار گسیخته در شماری از شهرهای ایران شده است. این تصمیم که با حمایت علی ‏خامنه‌ای و دیگر نهادهای حاکمیتی اجرایی شد بار دیگر رفتار غیرمسئولانه و نابخردانه نظام جمهوری ‏اسلامی ایران در جبران کسری‌ها و تنگناهای خودساخته را نمایان ساخته و فشار بر جامعه و بویژه ‏اقشار کم‌درآمد، آسیب‌پذیر و مزدبگیران را تشدید کرده ‌است. دولتی که با شعارهای «عدالت» و ‏‏«محرومیت‌زدایی» در یک انتخابات فرمایشی و غیررقابتی بر سر کار آمد امروز برای آنچه ‏‏«اصلاحات ساختاری اقتصادی» و «مردمی‌کردن یارانه‌ها» می‌نامد ولی در اصل تلاش برای کاهش ‏فشار تحریم‌های اقتصادی آمریکا است، دست در جیب مردم کرده و با کوچک‌تر کردن سفره‌های ‏آنها در پی تداوم سیاست‌خارجی ستیزه‌جویانه خویش است‎.

ابعاد گوناگون تناقض‌گویی مقامات قوه مجریه، بلاتکلیفی در بازار و بنگاه‌های تولیدی-تجاری و ‏ابهامات بسیار نشان می‌دهد که دولت رئیسی فاقد طرح و برنامه‌ای برای حل مشکل نظام پرداخت ‏یارانه، کنترل تورم و تامین مناسب کالاهای اساسی است. پسامد محتمل اعلام و اجرای سیاست اخیر ‏دولت و ناروشنی در چگونگی پرداخت یارانه‌های جدید اتفاقاتی چون “ایجاد تکانه‌های اقتصادی”، ‏‏”تشدید وخامت فلاکت اقتصادی موجود” و “قرار گرفتن اقتصاد کشور در آستانه رسیدن به پرتگاه ‏ابرتورم” است. تجارب جهانی و ارزیابی‌های کارشناسی بیانگر نتایج مخرب آزادسازی یک‌باره قیمت‌ها ‏در قالب سیاست‌های موسوم به «شوک‌درمانی» است. اینگونه نسخه‌برداری ناشیانه و از سر ‏استیصال نه تنها به وخامت بیشتر اوضاع و در تنگنا قراردادن آحاد ملت منتهی می‌شود بلکه تخریب ‏هر چه شدیدتر زیرساخت‌های اقتصادی و سرمایه‌های ملی که نیروی کار از مهمترین آنها است، را نیز ‏در پی دارد‎.

جراحی اقتصادی در ایران نیازمند مولفه‌هایی چون “تغییرات سیاسی بنیادین”، “اعتماد عمومی”، ‏‏“تنش‌ز‌‌دایی با غرب”، “حسن روابط با همسایگان” و “مشارکت فعال کارشناسان و صاحبنظران” ‏است. «جمهوری اسلامی ایران» کفایت و مشروعیت لازم برای اجرای این اقدامات را ندارد‎.

در روزهای گذشته معترضان در شهرهای دزفول، اندیمشک، کرمانشاه، ایذه، جونقان، خرم‌آباد، ‏فارسان، بروجرد، رشت، نیشابور، ده‌دشت، شهرکرد، یاسوج و... به درستی و با احساس مسئولیت ‏روزافزون به خیابان‌ها آمدند و علیه این سیاست ضدمردمی و زاینده فقر و محرومیت بیشتر شعار ‏داده و اعتراض کردند. انتظار می‌رود اعتراضات یادشده بخصوص بعد از آشکارتر شدن آثار تورمی ‏شدید آن در هفته‌های آینده به شهرهای دیگر گسترش پیدا کند‎.

همزمانی این خیزش‌های خودجوش با حضور پررنگ‌ جوانان و زنان با حرکت‌های اعتراضی سراسری ‏معلمان می‌تواند این نوید را بدهد که اعتراضات پراکنده و مقطعی به تدریج حالت سازمان‌یافته و ‏هماهنگ پیدا کرده و در نهایت به دگرگونی ماندگار موازنه قوا به نفع ملت بیانجامد‎.

منتسب کردن اعتراضات و شعارهای سیاسی به «خارج» و «گروه‌های معاند» توسط دولت و ‏دستگاه‌های تبلیغاتی آن بی‌اعتبارتر از آن است که حتی در بین پایگاه اجتماعی نظام باورپذیر باشد. ‏عامل اصلی در ایجاد شرایط نابسامان کنونی و زمینه‌ساز اعتراضات مردمی همانا سیاست‌ها، ‏عملکردها و تصمیمات مخرب و نسنجیده مقامات حکومتی است‎.

به باور ما شش سازمان جمهوری خواه دموکرات که بر گذار خشونت‌‌‌پرهیز از جمهوری اسلامی ایران ‏تاکید داریم، حمایت از خواسته‌های معترضان و دفاع مطلق از حق اعتراض، تجمع و اعتصاب با ‏تاکید بر مطالبات عمومی و مشترک ضروری است. ما از اعتراضات مردمی پشتیبانی کرده و به ‏مسئولان حکومت هشدار می‌دهیم که به سرکوب، اعمال خشونت، قطع اینترنت، انسداد اطلاع ‏رسانی و انکار خواست معترضان پایان دهند‎.

ما همچنین خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر و تمامی ‏زندانیان سیاسی، عقیدتی، صنفی و سندیکایی هستیم‎.‎
‎ ‎
هیئت‌های سیاسی-اجرائی

اتحاد جمهوری‌خواهان ایران
جبهه ملی‌ایران-اروپا (سامان ششم)‏
حزب چپ ایران (فدائیان خلق)‏
حزب جمهوری‌خواه سوسیال دموکرات و لائیک ایران
سازمان‌های جبهه ملی‌ایران در خارج از کشور
همبستگی جمهوری‌خواهان ایران

‏۲۴‏‎ ‎اردیبهشت ۱۴۰۱ برابر با ۱۴ می ۲۰۲۲‏