ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 13.05.2022, 21:54
ادامه اعتراضات مردمی در چندین شهر کشور

در ادامه اعتراضات مردمی، شهروندان در شهرهای مختلف کشور از جمله خرم آباد، فارسان، بروجرد، دهدشت، دورود و اردبیل به خیابان آمدند.

به گزارش هرانا، این تجمعات در برخی موارد با ورود نیروی انتظامی و امنیتی به خشونت کشیده شد. ماموران دستکم در شهرهای بروجرد و درود از شلیک گاز اشک آور و تیرهوایی جهت متفرق کردن مردم استفاده کردند. همچنین از روز گذشته تاکنون جو امنیتی در برخی شهرهای کشور حاکم بوده و دسترسی به اینترنت نیز در تعدادی شهرها از جمله شهرهای استان خوزستان دچار اختلال جدی بوده است.

در همین رابطه یک شهروند ساکن بروجرد که در تجمع شامگاه جمعه ۲۳ اردی‌بهشت ۱۴۰۱ حضور داشته به هرانا گفت: «اعتراضات مردمی از عصر امروز به شکل متمرکز شکل گرفت در حالی که نیروهای امنیتی و انتظامی از بامداد امروز در خیابان های شهر حضور داشتند. در جریان اعتراضات امشب برای ایجاد وحشت اقدام به تیراندازی هوایی به تعداد بسیار زیاد کردند و گاها گاز اشک آور را مستقیما به سوی معترضان شلیک کردند.»

یک شهروند دیگر ساکن شهرستان دورود نیز از جو شدید امنیتی از صبح روز جاری در این شهرستان خبر داده و گفت علیرغم تلاش نیروی انتظامی اعتراضات مردمی شکل گرفت، خودروهای زرهی و ون های نیروی انتظامی در تمام شهر حضور داشتند و ماموران با حمله به سمت معترضین و شلیک تیر هوایی سعی در برهم زدن اعتراضات داشتند.

مردم معترض روز جاری نیز با سر دادن شعارهایی از جمله «مرگ بر رئیسی»، «مرگ بر دیکتاتور»، «رئیسی حیا کن، مملکت رو رها کن»، «توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه»، «نیروی انتظامی تو که سپاهی نیستی» اعتراض خود به وضعیت حاکم را نشان دادند.

علیرغم شکل گیری اعتراضات پرتعداد مردمی در برخی شهرها، ایرنا، خبرگزاری جمهوری اسلامی با انشار گزارشی جو تمام شهرها را آرام و بدون اعتراضات توصیف کرده و تنها شکل گیری اعتراضات ۲۰ الی ۳۰ نفره در فارسان و خرم آباد را تائید کرده است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا صبح روز جاری نیز با انتشار گزارشی ضمن تایید شکل گیری تجمعات اعتراضی شب گذشته دستکم در ۸ شهر کشور، از برخورد نیروی انتظامی با معترضان و بازداشت دستکم ۱۵ شهروند در دزفول و ۷ شهروند در یاسوج خبر داد. در شماری از ویدئوهایی که شب گذشته به دست هرانا رسیده، ماموران جهت متفرق کردن مردم از گاز اشک آور و شلیک تیرهوایی استفاده میکردند.

شب گذشته در پی موج جدید افزایش قیمت‌ها، شهروندان در  شماری از شهرها به خیابان آمدند. این تجمعات در برخی موارد با ورود نیروی انتظامی و امنیتی به خشونت کشیده شده است. همزمان هرانا با انتشار گزارشی به این موضوع پرداخته بود. بر اساس این گزارش در شماری از ویدئوهایی که به دست هرانا رسیده ماموران جهت متفرق کردن مردم از گاز اشک آور و شلیک تیرهوایی استفاده میکردند.

همزمان ویدئوهایی از هجوم مردم برای خرید روغن در کرج در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. ستاد تنظیم بازار روز گذشته با انتشار اطلاعیه ای از افزایش قیمت مرغ، تخم مرغ، شیر و لبنیات و روغن خبر داد. در این اطلاعیه آمده است: «به پیشنهاد سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و تصویب ستاد تنظیم بازار، سقف قیمت کالا‌های مذکور تعیین و به واحدهای صنفی ابلاغ شده که از روز پنجشنبه، امروز، «به تدریج مجاز به اعمال قیمت‌های جدید هستند.» در شهرهای مختلف، برای تهیه کالاهای اساسی، به ویژه چهار کالایی که با افزایش قیمت مواجه شده، مقابل فروشگاه‌ها صف‌های طولانی ایجاد شده است.

مردم معترض با سر دادن شعارهایی از جمله «رئیسی حیا کن ممکت را رها کن»، «مرگ بر گرانی»، «مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر رئیسی» و «رئیسی دروغگو، حاصل وعده‌هات کو» نسبت به افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها اعتراض کردند.

روز جمعه ۱۶ اردیبهشت‌ماه نیز در پی انتشار فراخوانی مبنی بر تجمع و اعتراض به افزایش قیمت نان در رسانه ها، در شماری از شهرهای خوزستان جو امنیتی برقرار و اختلالات گسترده در اینترنت خانگی و قطعی اینترنت تلفن همراه در خوزستان گزارش شد. در همین زمینه، شب پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه دستکم ۲۰ شهروند در سوسنگرد توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.  شب شنبه ۱۷ اردیبهشت نیز دستکم ده شهروند دیگر در شهرهای سوسنگرد، حمیدیه و اهواز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

ایرنا دستگیری ۲۲ نفر در اعتراضات مردمی را تایید کرد

خبرگزاری ایرنا، اعتراضات به افزایش قیمت مواد غذایی در شهرهای کشور را تایید کرد. این خبرگزاری دولتی روز جمعه طی گزارشی از “اعتراضات پراکنده در تعداد محدودی از شهرها” خبر داده بود.

ایرنا نوشته بود که در شهرهای درود در استان لرستان، اندیمشک، ایذه و دزفول در خوزستان، یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، شهرکرد و جونقان در چهار محال و بختیاری، خرم آباد، فارسان در استان چهارمحال و بختیاری و فشافویه در استان تهران مردم در اعتراض به گرانی مواد غذایی به خیابان‌ها رفته و در برخی مناطق به سوپرمارکت‌ها و مغازه‌ها حمله کرده‌اند.

بر اساس این گزارش ۱۵ نفر در دزفول و ۷ نفر در یاسوج دستگیر شدند. همچنین در شهرستان ایذه یک مسجد به آتش کشیده شده است.