ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 12.05.2022, 11:47
یک واحد نظامی روسیه هنگام عبور از رودخانه نابود شد

ایران امروز: گزارش‌ها حاکی است که یک گردان ارتش روسیه هنگام تلاش برای عبور از رودخانه‌ای در شرق اوکراین متحمل تلفات سنگین شده است. این واحد نظامی برای عبور  تجهیزات سنگین خود، بر روی رودخانه‌ای پل شناور  ایجاد کرده بود، اما پل به وسیله توپ‌های هویتزر نابود شد و عواقب ویرانگری را برای واحد روسی برجای گذاشت.

به گزارش وبسایت آلمانی «اشپیگل آنلاین»، پیشروی نیروهای روسی در مناطق شرقی اوکراین بسیار کندتر از آنچه مسکو برنامه‌ریزی کرده بود پیش می‌رود. در برخی نقاط واحدهای اوکراینی موفق به عقب راندن مهاجمان می‌شوند. اما نه تنها مقاومت شدید مدافعان اوکراینی، که موانع طبیعی مانند رودخانه‌ها نیز باعث کاهش سرعت پیشروی ارتش روسیه می‌شود و در مواردی متحمل خسارات جدی می‌شوند.

نمونه‌ای از این موارد، هنگام عبور یک گردان ارتش روسیه از روی  رودخانه «سیورسکی دونتس»(Severskyi Donets)،  یکی از شاخه‌های رودخانه «دن» در شرق اوکراین رخ داده است. طبق گزارش‌ها، این گردان رزمی روسیه با استفاده از پل‌های شناور تلاش کرد از رودخانه عبور کند. اما گردان توپخانه تیپ زرهی ۱۷ ارتش اوکراین با توپ‌های هویتزر ۱۲۲ میلی متری خود، پل شناور را منهدم کرد که عواقب ویرانگری را برای واحد روسی در پی داشت.

این واحد نظامی متشکل از حدود هزار نفر پرسنل و نزدیک به ۵۰ دستگاه تانک و خودروی زرهی بود. بر اساس گزارش مجله فوربس، ۳۲ تانک و خودروی زرهی واحد روسی منهدم شدند. بر اساس گزارش CNN، نظامیان روس تلاش کردند تا پل شناور دومی بسازند اما اوکراینی‌ها آن را نیز نابود کردند. شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته ارتش اوکراین توانسته این گردان رزمی روسیه را به دام بیاندازد.

براساس برخی گزارش‌ها تا ۶۰ خودروی روسی نابود شده است. یک افسر اوکراینی که ادعا می‌کند در این عملیات شرکت داشته از کشته‌شدن ۱۵۰۰ سرباز روسی سخن گفته است. ناظران مستقل این رقم را تایید نمی‌کنند و تلفات نیروهای روسی را چند صد نفر  فرض می‌کنند.

وزارت دفاع اوکراین نصاویری از این عملیات را در توییتر منتشر کرد که نتیجه گلوله‌باران را نشان می‌دهند. تصاویر منتشر شده در خبرگزاری‌ها نیز مربوط به فرماندهی نیروهای هوابرد ارتش اوکراین است.

اشپیگل‌آنلاین نوشته قادر به راستی‌آزمایی مستقل تصاویر نیست با این حال این تصاویر  با اطلاعات به دست آمده از گزارش‌های مستقل، مطابقت دارند. مشخص نیست که چه تعداد سرباز روسی در جریان این عملیات ارتش اوکراین کشته شده‌اند اما واضح است که گردانی با چنین حجم از تلفات تجهیزات و تانک و خودرو، دیگر نمی‌تواند یک واحد عملیاتی محسوب شود.

بنابر گزارش ارتش اوکراین، نیروهای روسی می‌خواستند با عبور از رودخانه سیورسکی دونتس به سوی شهر لیمان در آن نزدیکی‌ها پیشروی کنند.