ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 12.05.2022, 10:09
فنلاند خواستار پیوستن سریع به ناتوست

سائولی نینیسته، رئیس جمهور و سانا مارین، نخست وزیر فنلاند روز پنجشنبه ۱۲ مه خواستار عضویت «بدون معطلی» این کشور در پیمان دفاعی ناتو شدند. دفتر ریاست جمهوری جمهوری این کشور شمال اروپا طی بیانیه‌ای اعلام کرده هلسینکی تصمیم نهایی خود را روز یکشنبه اعلام خواهد کرد.

به گزارش یورونیوز،‌ رهبران فنلاند می‌گویند با توجه به تحولات اوکراین خواستار پیوستن سریع و بلادرنگ کشورشان به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی هستند و برای این کار نیازمند چراغ سبز نمایندگان پارلمان هستند که باید طی روزهای آینده تصمیم خود را اتخاذ کنند.

این خبر در حالی اعلام می‌شود که مسکو پیش‌تر نسبت به عواقب عضویت احتمالی فنلاند و سوئد در ناتو به این دو کشور حوزه اسکاندیناوی هشدار داده بود. فنلاند بیش از ۱۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با روسیه دارد.

اورسولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا در عین حال روسیه را بزرگترین تهدید برای نظم جهانی دانسته است. او همچنین نسبت به روابط «نگران‌کننده» مسکو و پکن هم هشدار داده است.

این درحالیست که  بریتانیا و سوئد هم روز پیش یک قرارداد همکاری امنیتی امضا کردند که بر اساس آن لندن متعهد شد که در صورت حمله نظامی به سوئد، از این کشور دفاع کند.

فنلاند همانند سوئد پیشینه‌ای طولانی در اتخاذ سیاست بی‌طرفی سیاسی دارد و طبق نظرسنجی‌های سال‌های اخیر تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد شهروندان این کشور با پیوستن به ناتو موافق بودند اما پس از حمله ۲۴ فوریه روسیه به خاک اوکراین، میزان موافقان پیوستن فنلاند به ناتو تا ۷۰ درصد افزایش یافته است.

فنلاند که در اوایل قرن ۱۹ میلادی از سوی سوئد به روسیه تزاری واگذار شده بود بعد از انقلاب بولشویکی در سال ۱۹۱۷ اعلام استقلال کرد. این کشور در جریان جنگ جهانی دوم از سوی اتحاد جماهیر شوروی سابق اشغال شد و بعد از جنگ و در سال ۱۹۴۸ زیر فشار مسکو، پذیرفت تا از هر گونه همکاری نظامی با کشورهای غربی اجتناب کند و تحت سایه همسایه ابرقدرت خود به‌شکلی از بی‌طرفی پایبند شد.

هر چند فنلاند هیچگاه رسما به یکی از اقمار اتحاد جماهیر شوروی سابق تبدیل نشد اما سیاست‌هایش بشدت از سوی کرملین رصد می‌شد. بعد از فروپاشی شوروی، فنلاند در سال ۱۹۹۵ به عضویت اتحادیه اروپا در آمد و شریک صلح ناتو شد اما از نظر نظامی به‌طور رسمی اتحادی با سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو نداشت.

استقبال ناتو از تصمیم فنلاند

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو طی بیانیه‌ای گفت: اگر فنلاند درخواست عضویت کند از آن استقبال و شرایط الحاق سریع را مهیا می‌کنیم.

استولتنبرگ درباره بیانیه مشترک سائولی نینیسته، رئیس جمهور و سانا مارین، نخست وزیر فنلاند در خصوص عضویت این کشور در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اظهار نظر کرد.

وی با بیان اینکه از این بیانیه مشترک استقبال می‌کند، تاکید کرد که این تصمیم حاکمیتی فنلاند است و ناتو برای آن احترام می‌گذارد.

دبیرکل ناتو ادامه داد: اگر فنلاند درخواست عضویت کند از آن استقبال و شرایط الحاق سریع را مهیا می‌کنیم. فنلاند یکی از نزدیک‌ترین شرکای ناتو، یک دموکراسی بالغ، یک عضو اتحادیه اروپا و یک مشارکت کننده مهم در امنیت یورو آتلانتیک است. من با رئیس جمهور نینیستو و نخست وزیر مارین موافقم که عضویت در ناتو امنیت فنلاند و ناتو را تقویت خواهد کرد. عضویت نشان می‌دهد که درهای ناتو باز است، فنلاند آینده خود را تصمیم گرفته است.

سائولی نینیسته، رئیس جمهور و سانا مارین، نخست وزیر فنلاند امروز در بیانیه‌ای مشترک در خصوص عضویت این کشور در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اعلام کردند: اکنون که لحظه تصمیم‌گیری نزدیک است، ما نظرات مشترک خود را برای اطلاعات به گروه‌ها و احزاب پارلمانی ارائه می‌دهیم.

در این بیانیه آمده است: فنلاند باید بدون تاخیر برای عضویت در ناتو اقدام کند و طی روزهای آینده اقدامات لازم برای اتخاذ این تصمیم تسریع خواهد شد.