ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 10.05.2022, 15:52
نامه دوم فرهاد میثمی: اجرای اعدام جلالی را لغو کنید

فرهاد میثمی که از چهار روز پیش در اعتراض به خبر اعدام احمدرضا جلالی دست به اعتصاب خشک زده است دومین نامه خود را در این رابطه منتشر و نسبت به تبعات اعدام او هشدار داده است. او در حالی این نامه را منتشر کرده که علائم حیاتی‌اش وضعیت او را خطرناک نشان می‌دهد. امروز دستور اعزام به بیمارستان او صادر و به او ابلاغ شده اما او تاکنون از رفتن به بیمارستان به دلیل اعتصاب غذا و اطمینان از تزریق سرم، خودداری کرده است. ضربان قلب او ۱۲۰ و فشار خون‌اش ۸-۵ است.

نامه دوم فرهاد میثمی از زندان رجایی شهر:

تصمیم‌گیرانِ اجرا یا لغوِ اعدام دکتر جلالی در نظر بدارند ...

تصمیم‌گیرانِ اجرا یا لغو اعدام دکتر جلالی که اعلام کرده‌اند حکم را تا پایان اردیبهشت اجرا می‌کنند، ممکن است دچار یک اشتباهِ محاسباتیِ بزرگ شوند. آنان ممکن است تصوّر کنند که با اجرای اعدام، کنش‌گرانِ داخلی یا بین‌المللیِ معترض به این امر را در برابرِ عملِ انجام‌شده قرار خواهند داد، و چون دیگر کار از کار گذشته، تداومِ کنش‌های اعتراضیِ مربوطه نیز موضوعیتی نخواهد داشت؛ آب‌ها هم کمی بعدتَرَش به‌کلّی از آسیاب می‌افتد. امّا آن تصمیم‌گیران بدانند که اگر به‌دنبالِ این خطای محاسباتی حکم را اجرا کنند، کنش‌های مربوط به آن نه تنها فروکش نمی‌کند بلکه اندوه و خشمِ مشروعِ ناشی از آن می‌تواند در قالبِ تداوم و حتّی تقویتِ آن ایستادگی‌های خشونت‌پرهیز بروز کند. کنش‌گرانِ خواستارِ لغو این اعدام در صورتِ اجرای احتمالیِ آن به خانه نخواهند رفت بلکه از همان‌دَم درباره‌ی تداومِ کنش‌هایشان در قالب‌هایی بسیار متنوع و خلاقانه‌ می‌اندیشند.

به سهمِ کوچک خود از کنج این مغاک به آن تصمیم‌گیران یادآور می‌شوم: در نامه‌ای که صبحِ شنبه ۱۷ اردیبهشت تحویل مقاماتِ زندان دادم، علاوه بر لغوِ اجرای اعدامِ دکتر جلالی، خواسته‌ی دومی را هم مرقوم کرده بودم (آزادیِ چند تن از زندانیانِ مدنی-صنفی که شرح دقیق‌تَرَش در همان نامه‌ی اداری آمده). به‌سببِ اضطراری بودنِ موضوعِ اول و اهمیّتِ تمرکزِ تلاش‌ها بر آن، خواسته‌ی دوم را از آغاز به‌صورتِ عمومی منتشر و مطرح نکردم؛ اما تصمیم‌گیران آگاه باشند که من تا زمانی که دوام بیاورم، اگر احیاناً با خبرِ اجرای اعدامِ مطروحه مواجه شوم، نه تنها پس از آن اعتصابم را نخواهم شکست، بلکه به‌ناچار همان یک‌سوم لیوان آب و قرص همراهش را هم قطع کرده، با عزمی راسخ‌تر بر خواسته‌ی دوم متمرکز خواهم شد. آن تصمیم‌گیران اگر بنا دارند تعامل با جامعه‌ی مدنی را به‌کلّ مسدود و به خواسته‌های مشروع آن به‌تمامی بی‌توجهی کنند، در نظر داشته باشند که این امر هزینه‌هایی بلاوجه هم به ارکان جامعه و هم به حاکمیت تحمیل خواهد کرد.

اجرای اعدام جلالی را لغو کنید.

باور کنید تصمیمی بخردانه خواهد بود و جلوگیرنده از بسیاری هزینه‌ها و خساراتِ پیشِ رو برای همگان.

فرهاد میثمی
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
بند ۴ زندان رجایی‌شهر


منبع: فیسبوک رضا خندان