ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 01.05.2022, 22:31
اتحادیه اروپا: ایران فعلا موضوع سپاه را کنار بگذارد

روزنامه وال استریت جورنال به نقل از دیپلمات‌های اروپایی خبر داده که اتحادیه اروپا آماده است برای برون‌رفت از بن‌بست مذاکرات هسته‌ای، انریکه مورا را به تهران بفرستد.

به نوشته این روزنامه، انریکه مورا مسئول مذاکرات اتحادیه اروپا با ایران ده روز پیش به علی باقری کنی تلفنی گفته است برای یافتن راه حل آماده است به تهران سفر کند.

به گزارش بی‌بی‌سی، وال استریت جورنال به نقل همان منابع اروپایی می‌نویسد ایران هنوز پاسخی نداده است.

مذاکرات هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی در اواخر دوره ریاست‌جمهوری حسن روحانی متوقف شد اما اوایل آذر پارسال با مذاکره‌کنندگان جدید در وین از سر گرفته شد.

در این مذاکرات بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین با هدایت اتحادیه اروپا حضور دارند و آمریکا غیرمستقیم در آن شرکت دارد.

بعد از اینکه هشتم اسفند پارسال علی باقری کنی “با دستورکار مشخص” به وین رفت، گفته شد پیش‌نویس توافقنامه توافق هسته‌ای جدید تقریبا کامل شده است.

توافق قبلی موسوم به برجام با ریاست جمهوری دونالد ترامپ عملا به پایان راه رسید. آقای ترامپ یکطرفه از برجام خارج شد و تحریم‌های ایران که برداشته شده بودند از جمله تحریم نفتی و بانکی را دوباره برقرار کرد.

ایران پس از یک‌ سال در پنج مرحله محدودیت‌های برجامی برای فعالیت‌های هسته‌ایش را کنار گذاشت و غنی‌سازی با خلوص بالا و بکارگیری سانتریفیوژهای بیشتر را از سر گرفت.

پس از آماده شدن پیش‌نویس توافق جدید، روشن شد ایران از آمریکا خواسته سپاه پاسداران را از فهرست سازمان‌های “تروریستی” خود خارج کند.

این موضوع باعث توقف مذاکرات در بیستم اسفند شد اما انریکه مورا هفتم فروردین به تهران رفت و بعد به واشنگتن سفر کرد.

از آن زمان مذاکرات متوقف مانده و ایران و آمریکا هریک دیگری را مقصر می‌دانند.

به نوشته وال استریت جورنال آقای مورا اگر به تهران سفر کند از ایران خواهد خواست خارج شدن سپاه پاسداران را از لیست سیاه آمریکا فعلا کنار بگذارد و آن را به مراحل بعدی گفتگوها موکول کند و توافق جدید را امضا کند.

بیرون آوردن نام سپاه از این فهرست با مخالفت شدید هم در مجلس نمایندگان هم سنای آمریکا روبروست.

به نوشته وال استریت جورنال ایران تا لغو تحریم‌ها حاضر به گفتگوی مستقیم با آمریکا نیست و اتحادیه اروپا سعی می‌کند مذاکرات را زنده نگه دارد هرچند توجه بیشتر پایتخت‌های غربی اکنون به اوکراین معطوف است.

این روزنامه نوشت: “ایران تاکنون پیشنهاد آمریکا را رد کرده که سپاه پاسداران را از فهرست نهادهای تروریستی خارج کند به شرط اینکه تهران بپذیرد مقام‌های آمریکایی را در منطقه ترور نکند.”

“مقام‌های آمریکا می‌گویند حتی اگر سپاه از فهرست خارج شود باز هم مشمول تحریم‌های متعدد آمریکا خواهد بود”.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا هفته پیش به سنا گفت بود “ایران باید قدم‌های ضروری را بردارد” و مقام‌های این کشور می‌دانند “باید چکاری را انجام دهند.”

به نوشته وال استریت جورنال ایران گفته است نمی‌تواند وعده اش برای گرفتن انتقام قاسم سلیمانی فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پس بگیرد که در حمله آمریکا کشته شد.

وزارت امور خارجه ایران “زیاده‌خواهی آمریکا” و به “گروگان گرفتن مذاکرات برای مسائل سیاست داخلی خود” را مانع توافق دانسته و تاکید کرده ایران از خطوط قرمز خود عبور نمی‌کند.

به نوشته وال استریت جورنال اگر ایران با پیشنهاد تازه‌ای برگردد آمریکا آن را بررسی خواهد کرد اما مذاکره تازه در ابعاد بزرگ اتفاق نخواهد افتاد.

این روزنامه در انتها نوشت “امید به توافق همچنان اندک است” و یک مقام‌ سابق آمریکایی می‌گوید این بن‌بست، در حالیکه دو طرف بر موضع خود پافشاری می‌کنند، می‌تواند “ماه‌ها” ادامه پیدا کند: “مطمئنا احتمال یک بن‌بست طولانی هست. هیچ‌ طرفی نمی‌خواهد ختم مذاکرات را اعلام کند.”