ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 24.01.2022, 18:00
اتحادیه اروپا دیپلماتهایش را از اوکراین خارج نمی‌کند

جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی پیش از نشست وزرای خارجه این اتحادیه با موضوع تنش اخیر بین اوکراین و روسیه که در بروکسل برگزار می‌شود به خبرنگاران گفت: اتحادیه اروپا هیچ دلیلی را نمی‌بیند تا اوکراین را ترک کند و مذاکرات بین آمریکا و روسیه ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، بورل در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا صدور مجوز خروج برای خانواده های دیپلمات‌های آمریکایی در اوکراین به معنی نزدیک شدن جنگ در این کشور است، گفت: آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا این مسئله را برای ما توضیح خواهد داد. ما این کار را انجام نخواهیم داد، چون دلیل خاصی برای آن نداریم.

وی درباره خروج خانواده های پرسنل اتحادیه اروپا از اوکراین نیز گفت: تاکنون هیچ تصمیمی در این زمنیه اتخاذ نشده است.

گقتنی است وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا در پی افزایش تنش میان روسیه و اوکراین از شهروندان خود خواست تا از سفرهای غیرضروری به اوکراین خودداری کنند. همچنین به اعضای خانواده های کارکنان سفارت در کی‌یف نیز دستور داده شده که از این کشور خارج شوند.

ایالات متحده همچنین اجازه «خروج داوطلبانه» کارکنان غیر ضروری سفارت خود از اوکراین را نیز صادر کرده است.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا با اشاره به اینکه اخباری مبنی بر برنامه ریزی روسیه برای عملیات نظامی علیه اوکراین وجود دارد، تاکید شده است: شرایط امنیتی غیرقابل پیش‌بینی است و هر لحظه ممکن است بدتر شود، به ویژه در امتداد مرزهای شرقی اوکراین در کریمه که تحت اشغال روسیه قرار دارد.

همچنین گفته شده که در صورت اقدام نظامی روسیه در اوکراین، فعالیت‌های دیپلماتیک آمریکا در کی‌یف نیز تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

از سوی دیگر، وزارت امور خارجه انگلیس امروز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که به دلیل افزایش تنش بین روسیه و اوکراین و احتمال اقدام نظامی مسکو برخی از کارمندان سفارت و اعضای خانواده آنها را از سفارتش در اوکراین خارج می‌کند.

جانسون: روسیه در پی نبرد صاعقه‌‌ای با اوکراین است

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا امروز در جمع خبرنگاران گفت: گزارش‌های اطلاعاتی نشان می دهد روسیه با استقرار ۶۰ گروه جنگی در مرز اوکراین در پی جنگ صاعقه‌وار با این کشور است.

وی خروج دیپلمات‌های بریتانیا از اوکراین را در راستای «تدابیر احتیاطی» خواند و اظهار داشت: اشغال اوکراین پیامدهای خشونت‌آمیز، خونین و زجرآور برای روسیه در پی خواهد داشت. باید مردم روسیه بدانند که اوکراین می‌تواند به چچنستان جدید برای روسیه تبدیل شود.

جانسون در مورد ادامه کمک‌های تسلیحاتی  بریتانیا از اوکراین افزود: در عین حال نیز در حال تنظیم بسته تحریم (علیه روسیه) هستیم. باید به روسیه بگوییم که هرگونه حمله بدون هزینه نخواهد ماند.