ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 23.01.2022, 13:17
پنجمین روز اعتصاب غذا در وین

همزمان با پنجمین روز اعتصاب غذای باری روزن، نزار زکا و گروهی از فعالان سیاسی در وین، دختر انوشه آشوری، شهروند ایرانی بریتانیایی زندانی در ایران می‌گوید که پدرش از امروز در زندان اوین اعتصاب غذا می‌کند.

به گزارش بی‌بی‌سی، الیکا آشوری، دختر انوشه آشوری در ویدئویی که شب گذشته دوم بهمن در توییتر منتشر کرد گفت که پدرش در “همبستگی با باری روزن، دیپلمات سابق آمریکایی که در جریان اشغال سفارت آمریکا در تهران گروگان گرفته شد، نزاز زکا، شهروند لبنانی که در ایران زندانی بود و جمعی از فعالان حقوق بشر که در مقابل محل مذاکرات هسته ای ایران اعتصاب غذا کردند، از امروز یکشنبه سوم بهمن اعتصاب غذا خواهد کرد.

آقای روزن هم صبح یکشنبه سوم بهمن در توییتی از مقابل هتل کوبورگ وین از پنجمین روز اعتصاب غذا و پیوستن انوشه آشوری از تهران به آنها خبر داد. او که ۷۵ ساله است می‌گوید که “خیلی ضعیف شده” اما با نزار زکا، جمشید برزگر و بقیه به اعتصابشان “ادامه خواهند داد.”

او از “همبستگی” همه “گروگان‌ها، گروگان‌های سابق و خانواده‌های آنها” با هشتگی به معنای “گروگان‌ها را آزاد کنید”، می‌گوید.

هدف از این اعتصاب غذا که جمعی از فعالان سیاسی و روزنامه نگاران ایرانی خارج از این کشور هم به آن پیوستند، درخواست اولویت دادن به مساله آزادی همه زندانیان خارجی و دو تابعیتی زندانی در ایران در مذاکرات هسته ای با ایران است.

خانم آشوری در ویدئو خود اقدام باری روزن و بقیه فعالانی که در وین اعتصاب غذا کردند را ستود و آن را “شجاعانه” خواند.

او در این ویدئو می‌گوید که پدرش در آستانه ۶۸ سالگی است و خانواده او نگران وضعیت سلامت او هستند.

الیکا آشوری در این ویدئو می‌گوید که از آنجایی که به نظر نمی‌رسد وضعیت گروگان‌هایی که در ایران هستند برای بریتانیا، آمریکا و دولت‌های اروپایی شرکت کننده در مذاکرات احیا برجام اولیت داشته باشد، پدرش اعتصاب غذا خواهد کرد.

وزارت خارجه بریتانیا می‌گوید که ادامه بازداشت آقای آشوری توسط ایران “کاملاً غیرقابل توجیه” است.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا هم بارها از ایران خواسته که انوشه آشوری و سایر اتباع بریتانیایی “که به ناحق در ایران زندانی هستند باید آزاد شوند تا بتوانند به خانواده های خود در بریتانیا بپیوندند.”

آقای آشوری، مهندس بازنشسته که به زودی ۶۸ ساله می‌شود، چهار سال و نیم در زندان اوین در تهران زندانی است. او تابستان سال ۱۳۹۶ برای دیدن مادرش به ایران رفت و بازداشت شد. او به جرم “جاسوسی” به ده سال زندان محکوم شده اما او همه اتهاماتی که علیه اش مطرح شده را رد کرده است.

به گفته دستگاه قضایی ایران آقای آشوری به جرم “جاسوسی برای اسرائیل و تحصیل مال نامشروع به ۱۲ سال زندان و پرداخت ۳۳ هزار یورو محکوم شده است.”

از چهارشنبه هفته گذشته، باری روزن، ۷۵ ساله و از دیپلمات‌های سابق ایالات متحده آمریکا در ایران که در جریان اشغال سفارت این کشور در تهران ۴۴۴ روز گروگان گرفته شده بود، با هدف کمک به آزادی زندانیان دوتابعیتی از زندان‌های جمهوری اسلامی ایران، در وین اعتصاب غذا کرد. روز جمعه نزار زکا شهروند لبنانی هم به او پیوست.

آقای روزن، روز شنبه دوم بهمن و در چهارمین روز اعتصاب غذا در توییتی نوشت: “روز چهارم اعتصاب غذای من است، احساس ضعف می‌کنم.”

او افزود که گفتگوی سازنده‌ای با رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که در وین به سر می‌برد داشته و همچنین نامه هایی به سه کشور اروپایی بریتانیا، آلمان و فرانسه فرستاده است.

آقای روزن ابراز امیدواری کرده که “این کشورها با او برای آزادی همه گروگان‌ها همکاری کنند.”

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که در وین به سر می‌برد شامگاه چهارشنبه با باری روزن دیدار کرد و از او خواست که به خاطر حفظ سلامتی اش دست از اعتصاب غذا بردارد.

همزمان با اعتصاب غذای آقای روزن، افراد دیگری از جمله جمشید برزگر، روزنامه‌نگار و از اعضای سابق هیات دبیران کانون نویسندگان ایران، مینا احدی، فعال سیاسی و حسن نایب هاشم، پزشک و فعال حقوق بشر و فریبا داوودی مهاجر، فعال سیاسی هم در اعتراض به وضعیت زندانیان سیاسی در ایران در مقابل هتل کوبورگ که محل مذاکرات هسته ای احیا برجام است، اعتصاب غذا کردند.

کایلی مور-گیلبرت، شهروند استرالیایی-بریتانیایی هم که بیش از دو سال در ایران زندانی بود با انتشار ویدئویی از باری روزن و اعتصاب غذای او حمایت کرد و اقدام او را شجاعانه خواند و ستود.

خانواده‌های این زندانیان، آنها را “گروگان”‌هایی توصیف می‌کنند که مقامات ایرانی از آنها بعنوان اهرم سیاسی و مالی در برابر کشورهای غربی استفاده می‌کنند.