ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 14.01.2022, 10:21
مردم اوکراین به جنگ فکر نمی‌کنند!

فرارو- “نشریه اشپیگل” در گزارشی، در بحبوحه اوج گیری تنش‌ها در زمینه حمله احتمالی روسیه به خاک اوکراین، به طور خاص سبک زندگی مردم اوکراین که بی توجه به تهدیدات در این رابطه هستند را مورد اشاره قرار داده و به این نکته پرداخته که اوکراینی‌ها عملا با این اقدام خود، به نوعی در حال رساندنِ این پیام به مسکو هستند که بنا ندارند روحیه خود را به تجمیعِ بیش از ۱۰۰ هزار نظامی روسیه در جوار مرزهایشان و تهاجم احتمالی مسکو به اوکراین ببازند. اشپیگل همچنین با ذکر برخی آمار و ارقام تاکید می‌کند که روندهایِ ملی‌گرایانه و ضدروسی در اوکراین، در پی رویه‌های دولت روسیه در قبال اوکراین در مدت اخیر، به شدت تقویت شده اند. امری که نمود عینی خود را به ویژه در میان نسل جوان اوکراینی به نمایش گذاشته است.

نشریه اشپیگل در این رابطه می‌نویسد: «همزمان با آغاز سال نویِ میلادی، با گشت و گذاری کوتاه در کافه‌ها و رستوران‌های شهر “کیِف” پایتخت اوکراین، می‌توان جریان قابل توجهی از شادی و خوشحالی مردم و بویژه جوانان اوکراینی را آن هم در بحبوحه تقویت حضور نظامی روسیه در جوار مرز‌های مشترکِ این کشور با اوکراین و طرح گمانه زنی‌های مختلف مبنی بر حمله قریب الوقوع این کشور (روسیه) به خاک اوکراین، مشاهده کرد.

سه سال قبل، رئیس جمهور اوکراین “ولادیمیر زیلنسکی” به مردم کشورش قول داد که جنگ در بخش شرقی اوکراین را به نقطه پایانِ خود خواهد رساند. با این حال در شرایط کنونی، دستیابی به صلح، دور‌تر از هر زمانی دیگری به نظر می‌رسد. در واقع، در شرایط فعلی، شانسِ اوج گیری تنش‌ها و حتی وقوع یک جنگ فراگیر، به نحو قابل ملاحظه‌ای افزایش نیز یافته است.

در این راستا، “ولادیمیر پوتین” رئیس جمهور روسیه بیش از ۱۰۰ هزار نظامی روس را در جوار مرز‌های مشترک با اوکراین مستقر کرده است. به تازگی نیز مقام‌های “شهرداری کیف” پایتحت اوکراین به شهروندان این شهر توصیه کرده اند تا یک چمدان از وسایل ضروریِ خود را آماده کنند تا درصورت وقوع بحران و جنگ، بتوانند خیلی زود فرار کنند و به مناطق امن پناه ببرند. با این حال، بسیاری از نسل جوان اوکراین عملا نسبت به این هشدار‌ها بی توجه هستند و همچنان به جشن و پایکوبی‌های شبانه خود در کیف پایتخت اوکراین ادامه می‌دهند. در واقع، آن‌ها اجازه نمی‌دهند که تهدید‌های روسیه، حال و هوای زندگی خوشِ روزانه آن‌ها را خراب کند.

در این چارچوب در شرایط کنونی در کیِف، شاهد برگزاری گسترده مراسم جشن و پایکوبی (در کافه‌ها و رستوران‌ها) هستیم و انگار مردم نگرانی از وقوع جنگ ندارند. مساله‌ای که اکنون به یک پارادوکسِ اساسی در چهارچوب تنش‌های اوکراین و روسیه تبدیل شده است.

بر اساس یافته‌های یک نظرسنجی که در ماه دسامبر سال ۲۰۲۱ انجام شده، اینطور مشخص شده که مردم اوکراین، حمله احتمالی روسیه به مرز‌های شرقی اوکراین را چهارمین تهدید مهمی که کشورشان در سال جاری با آن رو به رو است ارزیابی می‌کنند. از دیدِ آن ها، مواردی نظیر افزایش بهای گاز طبیعی، اوج گیری بحران اقتصادی در اوکراین و پاندمی ویروس کرونا، مهمترین تهدیداتی هستند که اوکراینِ کنونی با آن‌ها رو به رو است. حتی در شرایط فعلی برخی شهروندان اوکراینی که به نوعی در قالب شبه نظامی نیز ایفای نقش می‌کنند و هر هفته، تمرین‌های نظامی با هدف کمک به دفاع از شهر‌های مهم اوکراین را انجام می‌دهند هم اکنون در استراحت به سر می‌برند.

در این نقطه یک سوال اساسی پیش می‌آید: مردم اوکراین چطور می‌تواننند تا این حد خونسرد باشند؟ در این راستا یک شهروند اوکراینی می‌گوید: “ما تقریبا در هشت سال گذشته با استرسِ احتمال تهاجم به کشورمان زندگی کرده ایم”. از زمانی که روسیه در سال ۲۰۱۴ میلادی اقدام به الحاق “شبه جزیره کریمه” به خاک خود کرد و شبه نظامیانِ وفادار به روسیه نیز اقدام به اشغال بخش‌های شرقی اوکراین کردند، مسکو به طور مرتب اوکراین را به جنگ و ایجاد یک منازعه جدید تهدید کرده است. ولادیمیر پوتین ریس جمهور روسیه نیز از بهار سال گذشته، اقدام به افزایش نظامیانِ روسی در جوار مرز‌های مشترک با اوکراین کرده است. در مقابلِ این قبیل اقدامات روسیه، مردم اوکراین عمدتا می‌گویند که “به جای ترسیدن، کار‌های بهتر و بیشتری را برای انجام دادن دارند”.

دراین راستا، “استاویچِنکو” مدیر اجرایی “ارکستر سمفونیک کیِف” تاکید می‌کند که وی همچنان برنامه‌های گروه هنری خود را در اقصی نقاط اوکراین و همچنین خارج از این کشور ادامه خواهد داد. او به طور خاص می‌گوید که قصد دارد با ارکستر سمفونیک کیف، توری را در آلمان برگزار کند. وی همچنین امید دارد که در ونیز (ایتالیا) و سالزبورگ (اتریش) نیز تور‌های مشابهی را برگزار کند.


“آنا استاویچِنکو” در کنار سالن کنسرتی که وی و ارکستر سمفونیک کیِف در آن به اجرای برنامه می‌پردازند.

از سویی “رومن نابوژنیاک “یک کافه دارِ ساکن در شهر کیِف نیز در حالی که یک خالکوبی در بازوی چپ خود دارد که در واقع نشان سنتیِ عضویت در ارتش اوکراین است، می‌گوید که سعی می‌کند در بحبوحه اوج گیری تنش‌ها در کشورش، همچنان به شادی مردم کمک کند.

نابوژنیاک در فاصله تابستان ۲۰۱۵ تا پاییز ۲۰۱۶، در جبهه شرقی اوکراین علیه جدایی طلبان حامی روسیه جنگیده است. این جنگ به عقیده وی بایستی مدت‌ها قبل به پایان می‌رسید. در اوایل سال ۲۰۱۵، اوکراین و روسیه “توافقنامه مینسک” را به امضا رساندند که به طور رسمی جنگ و درگیری میان دو کشور را به پایان رساند.

با این حال، در عرصه عمل، منازعات میان دو طرف تا به امروز ادامه پیدا کرده و تاکون بیش از ۱۳ هزار نفر جان خود را نیز از دست داده اند. نابوژنیاک می‌گوید که در مدت حضورش در جبهه‌های جنگ با جدایی طلبان شرقِ اوکراین، آسیب‌های روحی زیادی دیده و هنوز هم برای درمان این آسیب ها، به طور مرتب با پزشک و روانشناس دیدار می‌کند.


“رومن نابوژنیاک” در کافه‌اش: وی این کافه را پس از پایان خدمت نظامی خود و حضورش در جنگ با روس‌ها ایجاد کرد.

وی می‌گوید که با تاسیس کافه خود سعی داشته تا به نوعی به زندگی روزمره بازگردد. با این حال، هنوز که هنوز است آسیب‌های روحی ناشی از حضور در جنگ، بر روح و روان وی اثرگذاشته است. نابوژنیاک می‌گوید که “من به هیچ وجه نگران آغاز جنگ از سوی روسیه علیه اوکراین نیستم حتی آن را خوب می‌دانم، زیرا ما (مردم اوکراین) را از بلاتکلیفی خارج خواهد کرد”.

وی می‌گوید که “من اکنون کلیه تصمیمات مهم خانواده ام نظیر خرید خانواده را معلق کرده ام. زیرا در مدت اخیر همواره این حس را داشته ام که شاید مجبور شوم به صورت ناگهانی همه چیز را رها کنم و وارد جبهه جنگ با روسیه شوم”. با این همه، بسیاری از ناظران و تحلیلگران بر این باورند که اوکراین در مقابله نظامی با روسیه با چالش‌هایی جدی رو به رو است. وزارت دفاع اوکراین گفته که می‌تواند تا ۴۰۰ هزار نظامی و شبه نظامیِ اوکراینی را علیه روس‌ها تجهیز و بسیج کند. با این حال، بسیاری نسبت به این آمار‌های ارائه شده، شک و تردید دارند. در ماه دسامبر سال ۲۰۲۱ میلادی نیز رئیس بخش اطلاعات نظامیِ ارتش اوکراین هم هشدار داد که کشورش بدون حمایتِ قدرت‌های خارجی قادر به مقاومت در برابر روس‌ها نخواهد بود.


سربازان اوکراینی در جبهه شرقی این کشور. رومن نابوژنیاک نیز در همین جبهه خدمت کرده است.

با این همه، نظرسنجی‌های اخیر در اوکراین نشان می‌دهند که حدودا نیمی از جمعیت اوکراین به نحوی فعال در برابر یک حمله جدید از سوی روسیه علیه کشورشان مقاومت خواهند کرد. حتی در این رابطه “استاویچِنکو” مدیر ارکستر سمفونیک اوکراین نیز می‌گوید که خودِ او هم مصمم به مقاومت در برابر روس‌ها است. با این حال، او می‌گوید که مردم کشورش همچنان به برگزاری جشن و پایکوبی‌های خود در کیِف ودیگر شهر‌های اوکراین در قالب زندگی روزمره خود ادامه می‌دهند، زیرا به زعم وی “وقتی انسان بترسد، این بدان معناست که دشمنان وی از همان لحظه پیروز میدانِ رقابت با او شده اند”.

رویه‌های روسیه در قبال اوکراین موجب شده اند تا نوعی حس ملی گرایی و وطن دوستی به نحو قابل ملاحظه‌ای در مردم اوکراین تقویت شود. در این راستا، یافته‌های یک نظرسنجی که در تابستان سال گذشته میلادی انجام شده است نشان می‌دهند که بیش از دو سوم از مردم اوکراین، روسیه را به عنوان یک “مهاجم” و “تجاوزگر” در نظر می‌گیرند.

در این راستا، حتی نوبوژنیاک نیز اقدام به قرار دادن پرچم اوکراین در داخل کافه خود کرده است. جالب آنکه مادر بزرگ وی که بخش عمده‌ای از زندگی خود را در شوروی گذارنده به نوعی خود را روس می‌داند، اما وی (نوبوژنیاک) معتقد است که دوران حکومت شوروی، نوعی دوران اشغالگری بوده است. نوبوژنیاک در سال‌هایی که در اوکراین بزرگ شده، زبان روسی را فراگرفته است با این حال اکنون سال هاست که سعی می‌کند فقط و فقط به زبان اوکراینی صحبت کند.

وی این اقدام را نوعی رویه ملی گرایانه ارزیابی می‌کند. امری که در اورکراینِ امروز تا حد زیادی به امری متداول تبدیل شده است. وی می‌گوید: “بارِ اولی که به جنگ با روسیه در شرق اوکراین رفتم، هدف اصلی من حراست از خانواده ام بود با این حال اکنون می‌خواهم بجنگم تا شبه حزیره کریمه و دیگر مناطقی که در شرق اوکراین، در کنترل روسیه و نیرو‌های حامی آن هستند، آزاد شوند و بار دیگر در کنترل دولت اوکراین قرار بگیرند”».