ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 24.11.2021, 20:16
اولین نخست‌وزیر زن سوئد استعفا کرد

ایران امروز: ماگدالنا اندرسون، اولین نخست وزیر زن در تاریخ سوئد بود اما چند ساعت پس از انتخاب به این سمت، حزب سبزها به دلیل اختلاف بر سر بودجه از ائتلاف با حزب سوسیال دموکرات سوئد خارج شد و خانم اندرسون نیز ناگزیر شد از سمت نخست‌وزیری کناره‌گیری کند.

ماگدالنا اندرسون چند ساعت پس از انتخاب به عنوان رئیس دولت، به آندریاس نورلن،‌ رئیس پارلمان سوئد اطلاع داد که از سمت نخست‌وزیری کناره‌گیری می‌کند اما تلاش خواهد کرد باردیگر نخست‌وزیر سوئد شود.

دلیل استعفای خانم اندرسون، کناره‌گیری حزب سبزها از حضور در دولت ائتلافی بود. زیرا پارلمان سوئد صبح امروز پس از انتخاب نخست‌وزیر، وارد بحث و رای‌گیری دربار بودجه جدید کشور شد. پارلمان اما بعد از ظهر روز چهارشنبه بودجه پیشنهادی دولت ائتلافی سرخ-سبز را رد و به جای آن بودجه پیشنهادی سه حزب مخالف، از جمله یک حزب راست افراطی را تصویب کرد.

پس از تصویب بودجه پیشنهادی مخالفان، حزب سبزها از دولت ائتلافی کنار کشید و پس از آن نیز خود ماگدالنا اندرسون اعلام کرد که آماده پذیرش مسئولیت ریاست دولت نیست.

خانم اندرسون به خبرنگاران گفت «در قانون اساسی قید شده که در صورت خروج یک حزب از دولت ائتلافی، کل دولت باید استعفا دهد.» او اضافه کرد: «من نمی‌خواهم دولتی را رهبری کنم که مشروعیتش زیر سوال رفته است.» او ابراز امیدواری است که بعدها دوباره به این سمت انتخاب شود.

ماگدالنا اندرسون ۵۴ ساله، اقتصاددان و وزیر دارایی سوئد بود و دو هفته پیش رهبری حزب سوسیال دموکرات سوئد را بر عهده گرفت.

صبح چهارشنبه (۲۴ نوامبر ۱۴۰۰) با برتری تنها یک رای به خانم اندرسون برای ریاست دولت اقلیت سرخ-سبز رای داد. پارلمان سوئد ۳۴۹ نماینده دارد و ۱۷۴ نماینده علیه او رای دادند و ۱۷۵ نماینده از  او حمایت کردند. در این درحالی بود که ائتلاف سرخ-سبز در پارلمان سوئد تنها ۱۱۶ کرسی در اختیار دارد.

ماگدالنا اندرسون قرار بود جانشین استفان لوفن، نخست‌وزیر  پیشین سوئد ‌شود که حدود ۵ ماه پیش پس از شکست در به دست آوردن رای اعتماد پارلمان از ریاست دولت و رهبری حزب سوسیال دموکرات سوئد کناره‌گیری کرد.

با کناره‌گیری استفان لوفن، ماگدالنا اندرسون به رهبری حزب سوسیال دموگرات انتخاب شد اما قرار گرفتن او در ریاست دولت چند ساعت بیشتر به طول نیانجامید. انتخابات پارلمانی بعدی در سوئد در اواخر تابستان ۲۰۲۲ برگزار می‌شود و استفان لوفن با این هدف از زیاست حزب و دولت کناره گرفت تا سوسیال‌دموکرات‌ها شانسی برای بهبود  موقعیت خود در انتخابات سال آینده داشته باشند.

استفان لوفن در ۷ سال گذشته در راس ائتلاف سرخ -سبز، ریاست دولت سوئد را بر عهده داشت.