ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 24.11.2021, 8:45
آرمان عبدالعالی، کودک-مجرم اعدام شد

آرمان عبدالعالی، کودک-مجرم زندان رجایی شهر کرج که به اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بود اعدام شد.

بنا به اطلاع سازمان حقوق بشر ایران، صبح روز جاری، چهارشنبه ۳ آذر ماه، حکم اعدام آرمان عبدالعالی در زندان رجایی شهر کرج به اجرا درآمد.

یک منبع مطلع دراین خصوص به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «آرمان را پس از اینکه برای ششمین بار، جهت اعدام به سلول انفرادی منتقل کردند، دوباره به بند بازگرداندند و ساعت ۸ شب گذشته مجددا به سلول انفرادی منتقل کردند. آنها اجازه آخرین ملاقات را هم به خانواده آرمان ندادند».

آرمان عبدالعالی، متولد ۱۹ اسفند ماه ۱۳۷۴ بود و در زمان ارتکاب قتل انتسابی در سال ۱۳۹۲ تنها ۱۷ سال سن داشت. اتهام ارتکاب این قتل درحالی به این کودک-مجرم وارد شده بود که تا امروز هیچ جسدی نیز کشف نشده است.

طی هفته‌های گذشته، کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستار توقف فوری اعدام آرمان عبدالعالی شدند. اعدام کودک‌مجرمان طبق قوانین و معاهدات حقوق بشری بین‌المللی، از جمله پیمان‌نامه حقوق کودک، ممنوع است.

وکیل آرمان، پیشتر درطی یک مصاحبه اعلام کرده بود که میله بارفیکس که آرمان در هنگام بازداشت اعتراف کرده غزاله را با آن به قتل رسانده، هیچ‌گاه توسط پلیس مورد بررسی کارشناسی قرار نگرفته است.

آرمان در زمان بازداشت، مدت ۷۴ روز را در سلول انفرادی سپری کرده و به ارتکاب قتل اعتراف کرده بود و بر همین اساس، بدون توجه به کودک بودن وی در زمان قتل انتسابی، حکم قصاص نفس صادر و قرار بود که دی ماه ۱۳۹۸ این حکم به اجرا درآید. ولی پیش از اجرای حکم، وکیل آرمان متوجه شد بعد از تاریخ تشکیل پرونده برای غزاله (مقتول) در دانشگاه برگه مرخصی به نام او صادر و دفترچه بیمه‌اش هم تمدید شده است، به این ترتیب با اسناد به‌دست‌آمده درخواست اعاده دادرسی کرد.

آرمان عبدالعالی دومین کودک-مجرمی است که طی سال جاری حکم اعدام وی به اجرا درآمده است.

ایران یکی از معدود کشورهایی‌ست که کودک-مجرمان را به مرگ محکوم می‌کند و بیشتر از تمام کشورهای دیگر، مجازات اعدام را برای نوجوانان اجرا می‌کند. از سال ۲۰۱۰ تا کنون دست‌کم ۶۴ کودک مجرم در ایران اعدام شده‌اند. پیمان‌نامه حقوق کودک به صراحت بیان می‌کند که اعمال مجازات اعدام در مورد کودکان نباید اعمال شود.
سازمان حقوق بشر ایران اعدام آرمان عبدالعالی را شدیدا محکوم کرد و خواهان واکنش شدید جامعه جهانی شد

سازمان حقوق بشر ایران اعدام آرمان عبدالعالی را شدیدا محکوم کرد و خواهان واکنش شدید جامعه جهانی شد. محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران در این‌خصوص گفت: «اعدام آرمان عبدالعالی یک جنایت است. علاوه بر اینکه اعدام کودک مجرمان نقض قوانین بین المللی است، آرمان بدون برخورداری از دادرسی عادلانه، بر اساس اعترافاتی که زیر شکنجه اخذ شده بود به اعدام محکوم شد و در چند ماه گذشته هفت بار او را برای اجرای حکم به انفرادی منتقل کرده و بدون هیچ توضیحی باز گردانیده بودند که این خود مصداق شکنجه است. رهبر جمهوری اسلامی علی خامنه‌ای و رییس قوه قضاییه ابراهیم رییسی باید در قبال این جنایات پاسخگو باشند».