ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 23.11.2021, 11:39
اسرئیل به توافق آمریکا با ایران پایبند نخواهد بود

رادیو فردا: نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، روز سه‌شنبه، دوم آذر، برای تشدید رویارویی اسرائیل با ایران اعلام آمادگی کرد و بار دیگر تأکید کرد که کشورش به هیچ توافق هسته‌ای جدید ایران با قدرت‌های جهانی پایبند نخواهد بود.

به نوشته روزنامه جروزالم پست و خبرگزاری رویترز، نفتالی بنت با تاکید بر اینکه «ایران بسیار آسیب‌پذیرتر از آن چیزی است که معمولاً تصور می‌شود»، گفت اسرائیل به «آزادی عمل خود برای اقدام علیه ایران» ادامه خواهد داد، حتی اگر آمریکا به توافق ۲۰۱۵ ایران بازگردد.

او وضعیت کنونی را «پیچیده» خواند و گفت که «در هر صورت، حتی اگر بازگشتی به توافق صورت بگیرد، البته اسرائیل طرف معامله نیست و اسرائیل متعهد به توافق نیست.»

آمریکا برای احیای توافق هسته‌ای با ایران ابراز تمایل کرده و قرار است دور هفتم این مذاکرات، هشتم آذر ماه در وین، پایتخت اتریش برگزار شود. این مذاکرات خرداد ماه سال جاری به دنبال پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری به درخواست تهران متوقف شد.

در همین حال، حرکت تدریجی ایران به سمت غنی‌سازی بالاتر اورانیوم که می‌تواند برای ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای به‌کار رود مایه نگرانی بیشتر اسرائیل و هم‌پیمانان غربی آن کشور شده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، روز گذشته در یک کنفرانس خبری با هشدار به مقامات تهران گفته است اقدامات ایران در توسعه برنامه‌ هسته‌ای‌اش تحریک‌آمیز و نگران‌کننده است و تنها کشورهای دارای سلاح هسته‌ای چنین گام‌هایی را در رابطه با غنی‌سازی انجام داده‌اند.

آقای بنت که سه‌شنبه در کنفرانسی تلویزیونی در یکی از دانشگاه‌های کشورش سخن می‌گفت، افزود که «رویارویی اسرائیل با ایران در واقع نبرد کل جهان علیه یک رژیم اسلام‌گرای افراطی است که به دنبال هژمونی شیعیان زیر چتر هسته‌ای است».

او در ادامه گفت: «ایرانی‌ها در حالی که در تهران به سلامت نشسته‌اند، کشور اسرائیل را با موشک محاصره کرده‌اند. تعقیب روزمره تروریست‌های فرستاده شده توسط نیروی قدس

نخست‌وزیر اسرائیل در سخنانش تهدید صریحی به جنگ علیه ایران نکرد اما گفت که «فناوری‌های سایبری و مزایای اسرائیل به‌عنوان یک دموکراسی و برخورداری آن کشور از پشتیبانی بین‌المللی» می‌تواند در رویارویی با ایران مثمر ثمر واقع شود.

یک هفته مانده به برگزاری دور جدید مذاکرات میان ایران و طرف‌های باقی مانده در برجام، شورای سردبیری خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ روز دوشنبه اول آذر در یادداشتی نوشت که آمریکا باید برای شکست مذاکرات «آماده باشد».

به نوشته شورای سردبیری بلومبرگ، زمان گریز ایران برای برخورداری از تمامی مواد لازم جهت تولید بمب اتمی که قبلا حدود یک سال بود، اکنون به یک ماه کاهش یافته است.

در همین حال، روزنامه نیویورک تایمز نیز روز دوشنبه در گزارشی نوشت دولت جو بایدن در مذاکرات محرمانه روزهای اخیر به مقامات اسرائیل یادآور شده که اقدامات خرابکارانه اسرائیل در برنامه اتمی ایران، «نتایج معکوس» به بار آورده است؛ ایران برنامه هسته‌ای خود را به تجهیزات پیشرفته‌تر مجهز کرده و سرعت روند غنی‌سازی اورانیوم آن اکنون بسیار بیشتر از گذشته است.

اما مقامات اسرائیلی پاسخ داده‌اند که از رویه خود در برابر ایران کوتاه نخواهند آمد.