ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 23.11.2021, 10:05
استقرار نیروهای سپاه در محله‌های تهران

ایندی‌پندنت: فرمانده سپاه محمد رسول‌الله از اجرای «طرح جامع محله اسلامی» در مناطق پایتخت خبر داد و گفت: «بسترسازی برای رسیدن به جامعه اسلامی از جمله موارد موردانتظار شهروندان تهران است». حسن حسن‌زاده درباره اینکه شهروندان تهرانی از چه طریق و کانالی این خواسته را مطرح کرده‌اند، توضیحی نداد اما به نظر می‌رسد که این طرح بر اساس مطالبه رهبر جمهوری اسلامی ایران اجرا می‌شود زیرا علی خامنه‌ای پیش‌تر از بسیج و سپاه خواسته بود برای «مقابله با تهدید‌ها» در همه محله‌ها مستقر شوند.

اعتراض‌های آبان ۹۸ در تهران با اعتراض‌هایی که در سال‌های قبل به راه افتاد، یک تفاوت عمده داشت؛ در اعتراض‌های پیشین، اغلب تجمع‌ها در خیابان‌هایی مثل انقلاب و آزادی برگزار می‌شدند و این موضوع به ماموران حکومت کمک می‌کرد که در نقطه مشخصی از شهر، معترضان را سرکوب کنند اما در جریان اعتراض‌های آبان ۹۸، مردم معترض در محله‌های مختلف تهران به خیابان آمدند؛ به‌ طوری‌ که از شرق تا غرب تهران صحنه اعتراض‌های مردمی بود.

این موضوع موجب شد که جمهوری اسلامی ایران برای در دست گرفتن کنترل محله‌های شهر تهران اقدام کند. به‌خصوص وقتی‌ که رهبر جمهوری اسلامی ایران نیز بر این مسئله تاکید کرد؛ علی خامنه‌ای در سخنرانی خود پس از اعتراض‌های آبان سال ۹۸ از بسیج و سپاه خواست که برای «مقابله با تهدیدها» در همه محله‌ها «حضور گسترده و سازمان‌یافته» داشته باشند. به دنبال فرمان خامنه‌ای، نیروهای سپاه و بسیج با همکاری شهرداری و شورای شهر تهران در حال به دست گرفتن کنترل محله‌های شهر تهران‌اند.

پیش‌تر امین توکلی‌زاده، معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، از استقرار قرارگاه‌های جهادی سپاه در محله‌های شهر تهران خبر داده و گفته بود که این قرارگاه‌ها قرار است در محله‌ها نقش «کفالت اجتماعی» را بر عهده بگیرند. حالا نیز حسن‌ حسن‌زاده با حضور در شورای شهر تهران گفته است که «تهدیدها» با کمک بسیج رفع می‌شود.

حسن‌زاده به سخنان رهبر جمهوری اسلامی ایران در آذر ۱۳۹۸ و پس از اعتراض‌های آبان، اشاره کرد و گفت: «فلسفه وجودی بسیج رفع تهدیدها و تبدیل تهدیدها به فرصت در تمام عرصه‌ها است.» فرمانده سپاه محمد رسول‌الله «تقویت بسیج» را زمینه‌ساز رسیدن جامعه به «تفکر اسلامی و بسترسازی برای ظهور» خواند و «دور کردن چشم طمع همه بدخواهان» از ایران را یک «تکلیف همگانی» دانست.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، حسن‌زاده اظهار داشت: «در تهران بزرگ دو هزار و ۵۰۰ پایگاه بسیج، پنج هزار واحد بسیج قشری و دو هزار و ۴۰۰ گروه جهادی و کانون‌های فرهنگی متعدد داریم که نشان از شبکه بزرگ اجتماعی و فرهنگی بسیج دارد.» او افزود که چشم‌انداز بسیج را رهبر جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌کند.

فرمانده سپاه محمد رسول‌الله در ادامه صحبت‌های خود علیرضا زاکانی، شهردار کنونی تهران، را «بسیجی‌ترین شهردار تاریخ بعد از انقلاب» خواند و گفت: «طرح محله اسلامی با تجربه ۴۲ ساله و ظرفیت‌های شگفت‌انگیز بسیج به ظهور می‌رسد.»

مدیران شهری تهران مدعی شده‌اند که سپاه پاسداران و بسیج برای کمک به کاهش آسیب‌های اجتماعی در محله‌ها مستقر می‌شود، اما درباره اینکه آن‌ها چگونه و با چه روش‌هایی می‌خواهند آسیب‌های اجتماعی تهران را کاهش دهند، توضیحی نداده‌اند. معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری نیز فقط گفته بود که استقرار قرارگاه‌های سپاه در سطح شهر در راستای رسیدگی به «روح و جان» شهر انجام می‌شود. به گفته او، قرارگاه‌های جهادی سپاه پاسداران در محله‌های آسیب‌خیز همچون فرحزاد، خلازیر، اسلام‌آباد، خاک‌سفید، شوش و هرندی مستقر خواهند شد؛ در حالی که فعالیت‌ نهادهای مردمی همچون جمعیت امام علی در این محله‌ها را محدود شده است.

هم‌زمان با افزایش بی‌رویه قیمت کالاها و نرخ تورم، نگرانی‌های حکومت ایران از اعتراض‌های مردمی در محله‌های محروم نیز افزایش یافته است. پیش‌تر سهیلا جلودارزاده، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، گفته بود: «استقامت مردم یک حدی دارد و وقتی ببینند چیزی برای از دست دادن ندارند، منتظر نمی‌مانند که ما به آن‌ها اجازه دهیم اعتراض کنند یا خیر.»