ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 22.11.2021, 12:16
هشدار نزار زکا به ایرانیان دوتابعیتی: فریب نخورید!

نزار زکا، شهروند لبنانی که با گذراندن چهار سال زندان در ایران حدود سه سال پیش آزاد شد به اظهارات وزیر خارجه ایران درباره تضمین بازگشت بی‌دردسر ایرانیان دوتابعیتی به کشورشان واکنش نشان داده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، آقای زکا در پیامی که در تویتتر منتشر کرده نوشته: “تضمین‌ها چیست و از چه کسانی است؟ شما؟ درباره خارجی‌ها چطور؟ زمانی که من دعوت شدم و ربوده شدم شما در وزارت خارجه بودید.”

او در بخش دیگری از پیام خود آورده است: “بنظر می‌رسد سپاه می‌خواهد تعدادی از ایرانی‌های دو تابعیتی را برای رفتن به ایران فریب دهد؛ بنظر می‌رسد این هشداری به ایرانی‌های دوتابعیت است که به کشورشان نروند.”

آقای زکا که به دعوت دولت ایران به این کشور رفته و بازداشت شده بود پس از آزادی، زندانی شدن در ایران را “آدم ربایی” خواند و روند محاکمه‌اش را “صوری” توصیف کرد. او دارای اقامت دائم ایالات متحده هم بود و طی دوران زندان با شماری از زندانیان دوتابعیتی ایرانی در یک بازداشتگاه بود.

وزارت خارجه ایران اعلام کرده که قصد دارد برنامه‌ای را راه‌اندازی کند که تضمین دهد شهروندان ایرانی در سفر به ایران زندانی یا با مشکلات قانونی روبرو نمی‌شوند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران یک روز پیش این گفته بود: “ممکن است این نگرانی در بین برخی از ایرانیان خارج از کشور وجود داشته باشد که در هنگام ورود به کشور در فرودگاه دچار مشکل شوند، برای همین سامانه‌ای در وزارت خارجه از حدود یک هفته دیگر بارگذاری می‌شود که به این افراد در این زمینه راهنمایی می‌کند و اعلام می‌کند که شما هیچ مشکلی برای ورود و برگشت ندارید و اگر مشکلی پیش آمد وزارت خارجه مسئول است و ما این مسئله را تضمین می‌کنیم.”

سخنان وزیر خارجه ایران در حالی است که شمار زیادی از ایرانیان دوتابعیتی طی سال‌های اخیر پس از سفر به ایران دستگیر و دچار مشکلات امنیتی شده‌اند. زهرا کاظمی یکی از ایرانیان دارای تابعیت مظاعف کانادا در جریان سفر به ایران در سال ۱۳۸۲ بازداشت و سپس در زندان اوین تهران در حالی که سعید مرتضوی از مقام های قوه قضائیه در حاال بازجویی او بود، کشته شد.

نازنین زاغری، انوش آشوری هر دو دارای تابعیت مظاعف بریتانیایی، ناهید تقوی شهروند ایرانی-آلمانی که بیش از ۴۰۰ روز است در بازداشت است، سیامک نمازی شهروند ایرانی-آمریکایی، فریبا عادلخواه شهروند فرانسوی ایرانی الاصل، و احمد رضا جلالی ایرانی سوئدی محبوس در زندان اوین از جمله ایرانیان دوتابعیتی هستند که طی سال‌های اخیر بعد از سفر به ایران زندانی شده‌اند.

سیامک نمازی در حال حاضر قدیمی ترین زندانی دوتابعیتی در زندان های ایران است. باقر نمازی پدری وی زمانی که برای پیگیری مساله فرزندش به ایران سفر کرد هم از سوی ماموران بازداشت و سپس به زندان محکوم شد. وی در حال حاضر به دلیل بیماری و کهولت سن بیرون از زندان است اما اجازه خروج از ایران ندارد.

کشورهای اروپایی و آمریکا بازداشت شهروندان دوتابعیتی ایران را محکوم کرده و آن را راه نامناسبی برای حل مسائل خارجی حکومت ایران عنوان می کنند.

مقام های بریتانیایی به صراحت بازداشت و سپس ممانعت از خروج نازنین زاغری از ایران را مرتبط با با بدهی بریتانیا به ایران بابت پیش خرید تانک در زمان محمدرضا شاه عنوان می کنند.