ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 12.11.2021, 12:01
تحصن کشاورزان اصفهان در بستر خشکیده زاینده‌رود

جمعی از کشاورزان اصفهان که خواهان تامین حقابه کشت پاییزه خود هستند، در چند روز گذشته خواسته خود را با چادر زدن و روشن کردن آتش در بستر خشک رودخانه زاینده رود ابراز داشته‌اند.

کشاورزان اصفهان مدت‌هاست که به دلیل کشت نکردن، هیچ درآمدی ندارند و در حالی که ذخیره سد زاینده رود ۱۷۵ میلیون مترمکعب و ورودی سد ۹.۵ و خروجی آن ۱۲.۵ مترمکعب بر ثانیه است، مطالبه گر حقابه خود هستند و می‌گویند: اگر حقابه ما در شرایط فعلی داده نمی‌شود باید سهم دیگر بخش‌ها از این رودخانه کاسته شود.

کشاورزان خواهان تامین حقابه کشت پاییزه خود مخصوصا برای کشت گندم هستند. آنها به ایسنا گفته‌اند: “اگر حقابه ما در شرایط فعلی داده نمی‌شود، باید سهم دیگر بخش‌ها از این رودخانه کاسته شود.”

یکی از تحصن‌کنندگان با اعتراض به عملکرد مسئولان آب منطقه و سانسور اعتراضات مردمی از سوی صدا و سیما، این اعتراضات را به «آتش زیر خاکستر» تشبیه کرد و گفت: «وای به روزی که این خاکستر برود و این مردم اوج بگیرند و خونشان به جوش بیاید! به خدا قسم کشاورز هم محروم است، هم مظلوم است، هم شجاع است!»

بنا بر ویدئوهای منتشرشده از سوی شهروندان در شبکه‌های اجتماعی، کشاورزان معترض شعار می‌دادند: «عزا عزاست امروز، زندگی کشاورز، روی هواست امروز»

در یکی از ویدئوهای منتشرشده از این اعتراضات، کشاورزی می‌گوید: «در دوره رئیسی قرار شد واگذاری نباشد، حرف این آقا هیچ اثری نداشت، واگذار کرد به آقای اژه‌ای، آیا آقای اژه‌ای کاری کرد؟ نه!»

اصفهان در کنار کشاورزی، قطب صنعتی مهمی در ایران است و کشاورزان گلایه دارند که “صرف شدن آب در صنایعی نظیر کاشی و فولاد که باید در کنار دریا ساخته شوند و نه در استانی که کیلومترها از دریا فاصله دارد، تبعیض علیه کشاورزان است.”

حدود پنج هزار نفر از کشاروزان اصفهان که سال‌هاست بر سر آب زاینده‌رود با دولت نزاع دارند، نهم مهرماه امسال تجمع کردند و در بیانیه‌شان خطاب به دولت ابراهیم رئیسی گفتند “باید میزان آب مصرفی بخش‌های مختلف از جمله صنعت کاهش یابد تا آب برای کشت پاییزه گندم تأمین شود.”

مردم اصفهان روز  جمعه با حضور بر بستر خشکیده زاینده‌رود و سردادن شعار، از کشاورزان حمایت کردند.