ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 14.10.2021, 8:58
محمد حبیبی: برای یک اتهام سه بار مجازات می‌شوم

امتداد: محمد حبیبی، فعال صنفی و سخنگوی کانون صنفی معلمان ایران که پیش از این به مدت سه سال متحمل مجازات حبس به دلیل فعالیت‌های صنفی شده بود در گفتگویی با امتداد، ضمن اشاره به ماجرای صدور مجدد حکم اخراج خود، اظهار داشت: در اردبیهشت‌ماه سال ۹۹ وقتی که در زندان بودم، حکم بازخرید و اخراج را برای من صادر کردند که مستندات آن‌ها نیز، غیبت غیرمجاز و اتهاماتی بود که در دادگاه انقلاب، تحت عنوان اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام به من تفهیم شده بود.

بر اساس قانون مجازات اسلامی وقتی پرونده شخصی شامل عفو شد، تمام سوابق اتهامی از آن پاک می‌شود

وی افزود: من به موجب همین اتهامات، سه سال حبس کشیده و در نهایت نیز به واسطه عفو آزاد شدم. در همان وهله، ما به دیوان عدالت اداری شکایت کردیم و وقتی من در آبان ۹۹ از زندان آزاد شدم، پیگیری این شکایت بودم. در اسفند ۹۹ دیوان عدالت اداری، حکمی مبنی بر اینکه مستندات اداره تخلفات وزارت آموزش و پرورش برای بازخرید و اخراج من کافی نبوده، صادر و پرونده را برای بررسی مجدد به وزارتخانه ارسال کرد.

این فعال صنفی معلمان، یادآور شد: در اردیبهشت ماه سال جاری برای من، حکم بازگشت به کار صادر شد و من تا همین دیروز، مشغول به کار بودم. منتها، آقایان پرونده‌ام را به هیئت تجدید نظر رسیدگی به تخلفات اداری برای بررسی مجدد ارسال کردند. به موجب همین مسئله در مردادماه سال جاری بود که من را خواستند تا از اتهامات خود دفاع کنم. به این دوستان در همان جلسه عنوان کردم که وقتی شما از عناوین اتهامی اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام سخن می‌گویید، من به دلیل انتساب همین عناوین در دادگاه ۳ سال حبس کشیدم و پس از آن نیز به دلیل عفو آزاد شدم.

حبیبی، یادآور شد: بر اساس قانون مجازات اسلامی هم، وقتی پرونده شخصی شامل عفو شد، تمام سوابق اتهامی از آن پاک می‌شود. آقایان در پاسخ، مدعی بودند که کار ما در تخلفات اداری با محاکم قضائی جداست. البته در این جلسه و حتی در حکم جدیدی که به دست من رسیده، پذیرفته‌اند که غیبتم در طول ۳ سال حبس برای خدمت در آموزش و پرورش، موجه بوده است.

مصداق اجتماع و تبانی در حکم من، عضویت در تشکل غیرقانونی کانون صنفی معلمان تلقی شده

وی در ادامه گفت: اما مبتنی بر اتهام اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام، مجددا بازخرید و اخراج کرده‌اند. جالب اینکه مصداق اجتماع و تبانی را همانگونه که در حکم نیز به آن اشاره شده، عضویت در کانون صنفی معلمان به عنوان یک تشکل غیرقانونی دانسته‌اند. در این حکم برای عنوان اتهامی اجتماع و تبانی، صراحتا قید شده که مصداق آن، عضویت در تشکل غیرقانونی کانون صنفی معلمان و برگزاری تجمعات غیرقانونی تحت پوشش این تشکل بوده است.

این فعال صنفی فرهنگی، تصریح کرد: البته من در آن جلسه هم اینگونه دفاع کردم که بر اساس مستندات وزارت کشور و تصریح معاونت حقوقی ریاست جمهوری در دولت گذشته، کانون صنفی معلمان، کاملا یک تشکل قانونی است. ما حتی قبل‌تر هم از معاونت حقوقی دولت روحانی، نامه‌ای را دریافت کردیم که صراحتا بر قانونی بودن تشکل کانون صنفی معلمان تاکید دارد.

در فرصت سه ماهه، شکایتم از این حکم را در دیوان عدالت اداری به جد پیگیری می‌کنم

وی، اضافه کرد: نهایتا هفته گذشته از اداره آموزش و پرورش شهریار با من تماس گرفتند که برای گرفتن حکم جدید مراجعه کنم. امروز این حکم، مبنی بر بازخرید و اخراج به دست من رسیده و من به مدت سه ماه زمان خواهم داشت تا به دیوان عدالت اداری شکایت کنم. البته به حتم و به جد این شکایت را برای پیگیری قانونی مسئله خواهم داشت.

با این حکم جدید بازخرید و اخراج، مجموعا سه بار برای یک عنوان اتهامی، مجازات می‌شوم

حبیبی، همچنین، بیان داشت: متاسفانه با این حکم جدید، مجموعا سه بار برای یک عنوان اتهامی، مجازات می‌شوم که یک بار به مدت سه سال با رای دادگاه، حبس آن را کشیدم، یک بار رای بر بازخرید و اخراج من صادر شد و امروز هم برای سومین بار باز حکم بازخرید و اخراج به دست من رسیده است.

در طول ۴ سال اخیر، تنها ۳ ماه حقوق دریافت کردم

سخنگوی کانون صنفی معلمان در پایان نیز تاکید داشت: البته من این عناوین اتهامی را مطلقا قبول ندارم و در دادگاه نیز در حضور مقام قضائی از خودم در برابر آن دفاع کردم و همچنان فعالیت‌های خود را کاملا، صنفی، قانونی و در راستای استیفای مطالبات فرهنگیان می‌دانم. اما به فرض وجود همین اتهام هم، مگر برای یک عنوان اتهامی چند مرتبه باید یک شخص را مجازات کرد؟ متاسفانه در طول ۴ سال گذشته، تنها ۳ ماه حقوق دریافت کرده‌ام و سوال من این است که حتی اگر اتهامی، متوجه من بود، خانواده من چه گناهی داشته‌اند؟