ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 13.10.2021, 9:11
سایه طاعون نشخوارکنندگان بر حیات وحش در ایران

تلفات وحوش در زیستگاه‌های برخی استان‌های کشور احتمال شیوع «طاعون نشخوارکنندگان کوچک» به سایر مناطق را تا حدی قوت بخشیده و سبب نگرانی دامداران و دوستداران محیط زیست شده است که می‌طلبد برای جلوگیری از سرایت آن اقدامات کنترلی با دقت و سرعت هر چه بیشتر انجام گیرد.

به گزارش ایرنا، بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) یکی از مهمترین بیماری‌های ویروسی واگیر دامی است که در سال‌های گذشته موجب بروز تلفات در بین علفخواران وحشی کشور شده است.

بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک، متاثر از ویروسی با واگیری سریع بین جمعیت گوسفند و بز است که نخستین بار در کشور آفریقایی ساحل عاج گزارش یا مشاهده شد و این بیماری بیشتر در آفریقا، هند، خاورمیانه و ایران اتفاق می‌افتد که به آن، بیماری طاعون بزی هم می‌گویند.

علایم بروز بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان، تنگی نفس، اسهال بدبو و سرفه است و دام مبتلا به شدت لاغر و تلف می‌شود.

سازمان دامپزشکی کشور همه ساله واکسیناسیون دام‌های اهلی را در دستور کار خود دارد اما از آنجا که ورود دام‌ها و گله‌های اهلی به مناطق حفاظت شده، استفاده دام‌های اهلی و علفخواران وحشی از آبشخورها و مراتع مشترک، تماس با علفخواران وحشی و تردد دام‌های اهلی غیر واکسینه و مشکوک به بیماری در زیستگاه‌ها وجود دارد، نمی‌توان از بروز این بیماری صد درصد جلوگیری کرد.

اقدامات کنترلی

به گفته مسئولان حوزه محیط زیست، اقدامات لازم برای مهار بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در حیات وحش توسط ادارات کل حفاظت محیط زیست استانها و با تلاش محیط بانان و کارشناسان و با همکاری دامپزشکی‌ها تداوم دارد تا از بروز تلفات بیشتر جلوگیری شود.

رییس گروه بیماری‌های حیات وحش در سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص شناسایی بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در حیات وحش گفت: تعداد موارد بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در حیات وحش در سالجاری تاکنون نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

سیامک مسعودی به تلفات علفخواران وحشی در اثر طاعون نشخوارکنندگان کوچک در سال جاری هم اشاره کرد و افزود: تعداد تلفات علفخواران وحشی در اثر این بیماری در سال جاری و تا کنون نسبت به سال گذشته کاهش داشته و در مجموع در استان‌هایی که طاعون نشخوارکنندگان کوچک در حیات وحش آنها شناسایی شده، تاکنون لاشه بیش از ۱۳۰ راس از علفخواران وحشی جمع آوری و امحاء بهداشتی و گزارش شده است.

به گفته رییس گروه بیماری‌های حیات وحش، افزایش پایش و رصد وضعیت گونه‌های جانوری بخصوص علفخواران وحشی در منطقه، اعزام دامپزشک، بازدید مشترک از منطقه با دامپزشکی، قرنطینه کردن محدوده، کنترل تردد و پیگیری واکسیناسیون دام‌های اهلی از طریق دامپزشکی، جمع آوری و امحاء بهداشتی لاشه‌ها با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، تداوم ضد عفونی آبشخورها و استمرار فعالیت‌ها تا مهار بیماری از اقدامات انجام شده در استان‌ها است.

جداسازی آبشخورهای دام اهلی از حیات وحش، اطلاع رسانی به موقع به اداره کل دامپزشکی استان برای نمونه برداری از لاشه، پیگیری واکسیناسیون مستمر دام‌های اهلی از طریق دامپزشکی و اعلام فهرست مناطق تحت حفاظت به سازمان دامپزشکی، اعلام تلفات و یا موارد مشکوک به بیماری در حیات وحش به دامپزشکی و قرنطینه دام‌های اهلی به خصوص دام‌های کوچ رو از دیگر مواردی است که پیگیری می‌شود.

طاعون نشخوارکنندگان بی‌خطر برای انسان

در روزهای گذشته خبرهایی مبنی بر آلودگی برخی از کل و بز‌های وحشی در برخی از مناطق حفاظت شده کشور توسط سازمان محیط زیست منتشر شده و نگرانی نسبت به انتقال آن به دام‌های اهلی را در میان دامداران و دوستداران محیط زیست بر انگیخته است.

بر اساس اعلام متخصصان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی این بیماری قابل انتقال به انسان نیست و عامل آن با عامل بیماری طاعون انسانی که از موش و به وسیله کک‌ها به انسان منتقل می‌شود، متفاوت است.

شهاب الدین منتظمی در پی انتشار اخباری درباره شیوع این بیماری در برخی مناطق ضمن تکذیب ادعاها درباره واگیردار بودن این بیماری و خطر سرایت آن به انسان، افزود: به دنبال دریافت گزارش‌هایی مبنی بر تلفات جمعیت قوچ، میش و کل و بز در استان‌های مازندران، البرز و خراسان شمالی هماهنگی‌هایی انجام شد و از همکاران درخواست شد برای نمونه برداری و ارسال لاشه‌های درگیر با این بیماری به سازمان دامپزشکی و آزمایشگاه‌های مربوطه اقدامات لازم را انجام دهند.

وی درباره اقدامات فوری برای کنترل این بیماری هم گفت: افزایش گشت زنی در مناطق اعلام شده برای کنترل و پیدا شدن لاشه‌ها،ضد عفونی کردن آبشخورها و محل تلاقی عبور و مرور گله دام‌های اهلی از اقدامات پیشگیرانه در این راستا است و و از مردم خواست در صورت مشاهده تلفات وحوش به ادارات محیط زیست استان اعلام کنند.