ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 12.10.2021, 22:11
جبهه ملی ایران درگذشت بنی‌صدر را تسلیت گفت

بازگشت همه به سوی اوست

با تأسف و تأثر بسیار درگذشت آقای ابوالحسن بنی‌صدر را به خانواده گرامی، همسر و فرزندان ارجمند و دوستداران ایشان تسلیت می‌گوییم.

آقای دکتر ابوالحسن بنی‌صدر از نوجوانی از پیروان دکتر محمد مصدق، رهبر نهضت ملی ایران بود. اودر سال‌های ۱۳۳۹ تا ۱۳۴۲ از اعضای فعال و شاخص سازمان دانشجویان جبهه ملی ایران شناخته می‌شد و در دی‌ماه ۱۳۴۱ به عنوان نماینده منتخب دانشجویان دانشکده حقوق در کنگره جبهه ملی ایران شرکت داشت. او پس از سال۱۳۴۲ برای ادامه تحصیل به فرانسه رفت و تا زمان انقلاب بر ضد رژیم سابق مبارزه کرد. تلاش‌های او در ابتدا در سازمان جبهه ملی ایران در اروپا و سپس در انجمن های اسلامی ادامه یافت.

آقای بنی‌صدر پس از انقلاب بهمن ۵۷ در اولین انتخابات ریاست جمهوری یعنی تنها انتخاباتی که پس از انقلاب در شرایطی نسبتاً آزاد برگزار شد، اکثریت آراء را به دست آورد. اما از آن‌جا که تسلیم خواسته‌های انحصارطلبان و اقتدارگرایان برخاسته از انقلاب نگردید، چندماه پس از انتخاب شدن، در آخر خرداد ۱۳۶۰ از ریاست جمهوری برکنار شد و مجبور به خروج از کشور گردید. و در این مدت چهل سال نیز به عنوان مخالف حکومت جمهوری اسلامی فعال بود و به مبارزه سیاسی و افشاگری در مورد خلاف‌کاری‌ها و انحرافات حکومت از اهداف انقلاب می‌پرداخت و تا آخرین روزهای حیات نیز به تلاش‌های خود ادامه داد.

آقای ابوالحسن بنی‌صدر بیش از هفتاد سال زندگی سیاسی پرماجرا و پر فراز و نشیب را پشت سر گذاشت. بدیهی است که در طول مدت هفت دهه عمل‌کرد سیاسی، نقدهایی هم نسبت به برخی از مواضع دکتر ابوالحسن بنی‌صدر در بعضی از برهه‌ها وجود داشته باشد که مهم‌ترین آن‌ها فاصله گرفتن از جبهه ملی ایران و اصول اعتقادی آن، چه پیش و چه پس از انقلاب است، اما به‌رغم  این نقدها، پاک‌دستی ایشان و خدماتشان برای حفظ تمامیت ارضی ایران در آغاز جنگ عراق با ایران ستودنی است. ما یاد و نام او را گرامی می‌داریم و به روان پاکش درود می فرستیم.

هیأت رهبری-اجرائی جبهه ملی ایران
تهران – بیستم مهرماه ۱۴۰۰ خورشیدی