ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 12.10.2021, 8:39
شکست گروه‌های نیابتی ایران در انتخابات عراق

ایران امروز: براساس آخرین نتایج انتخابات پارلمانی عراق که عصر روز دوشنبه ۱۱ اکتبر / ۱۹ مهر  منتشر شد، جریان صدر (ائتلاف سائرون) با ۷۳ کرسی، ائتلاف «تقدم» به ریاست محمد الحلبوسی با ۳۸ کرسی، «ائتلاف دولت قانون» به ریاست نوری المالکی، ۳۷ کرسی، و حزب دموکرات کردستان ۳۰ کرسی را به دست آورده‌اند.

این چهار گروه در صورت ائتلاف با یکدیگر می‌توانند ۱۷۸ کرسی را به دست بگیرند که بیش از نصف تعداد کرسی‌های پارلمان عراق (۳۲۹ کرسی) است. نتایج اعلام شده همچنین نشان می‌دهد که افراد مستقل ۲۰ کرسی و جنبش «امتداد»، برآمده از تظاهرات اکتبر ۹ کرسی را به دست آورده‌اند.

این نتایج نشان‌دهنده شکست سخت «ائتلاف فتح» شاخه سیاسی الحشد الشعبی و ائتلاف «نیروهای حکومت ملی» به رهبری عمار حکیم و حیدر عبادی در انتخابات است. «ائتلاف فتح»، شاخه سیاسی حشد الشعبی تنها ۱۴ کرسی به دست آورده. در دوره قبلی انتخابات پارلمانی عراق «ائتلاف فتح» ۴۸ کرسی به دست آورده بود. سازمان بدر، که رهبری آن را هادی عامری بر عهده دارد و  بخشی از «ائتلاف فتح» است، تنها چهار کرسی به دست آورده است. ائتلاف «نیروهای حکومت ملی» به رهبری عمار حکیم و حیدر عبادی ۲ کرسی به دست آورده‌اند.

شمار آرای اخذ شده نشان می‌دهد که از حدود ۲۵ میلیون نفر دارندگان حق ‌رای ۹.۷ میلیون نفر،‌ معادل ۴۱ درصد، در انتخابات روز یکشنبه شرکت کرده‌اند.

به گزارش «میدل‌ایست‌نیوز»، نتایج انتخابات روز یکشنبه عراق همچنین نشان دهنده ناکامی چهره‌های سیاسی شاخصی در فضای سیاسی عراق است: عدنان الزرفی، خالد العبیدی (وزیر دفاع اسبق)، قاسم الفهداوی (وزیر برق اسبق)، سلیم الجبوری (رئیس پارلمان اسبق)، هیثم الجبوری (رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس پیشین)، رشید العزاوی (رئیس حزب اسلامی عراق)، ظافر العانی (نایب رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس عراق)، آراس حبیب، محمد الکربولی، اسامه النجیفی (رئیس اسبق مجلس عراق)، عدنان الدرجال (وزیر ورزش و جوانان)، عبدالحسین عبطان (وزیر ورزش اسبق)، ساره ایاد علاوی (دختر ایاد علاوی، نخست وزیر اسبق)، خلف عبدالصمد، کاطع الرکابی.

کمیساریای عالی مستقل انتخابات اعلام کرد که ۹۵ شکایت درباره رأی‌گیری عمومی و ۲۵ شکایت درباره رأی‌گیری ویژه دریافت کرده است.

دفتر سازمان ملل در عراق با انتشار بیانیه‌ای از عملکرد کمیساریای مستقل انتخابات قدردانی کرد و افزود که انتخابات عراق با بهبود آشکار فنی و اجرائی اجرا شده هرچند اقبال مردم به انتخابات برای بسیاری ناامیدکننده بوده است.

راه‌یابی ۹۷ زن به پارلمان جدید عراق

دبیرخانه هیات دولت عراق از پیروزی ۹۷ زن در انتخابات پارلمانی خبر داد.

در بیانیه دبیرخانه هیات دولت عراق آمده است، پیروزی نامزدهای زن در انتخابات پارلمانی زودهنگام گامی ضروری برای مشارکت سیاسی بانوان است به ویژه که نامزدهای پیروز نماینده و بیانگر صدای زنان عراقی در پارلمان خواهد بود.

به گزارش میدل‌ایست‌نیوز، «یسری کریم محسن»، مدیر اداره توانمندسازی زنان در دبیرخانه هیات دولت عراق اظهار داشت: موفقیت این بانوان در راه‌یابی به پارلمان جدید، محصول و برآیند طبیعی تلاش‌های بانوان است ک برای مشارکت فعال در عرصه سیاسی از خود شجاعت و پشتکار نشان دادند و نتایج این انتخابات به معنای پیروزی زنان عراثی و مایه افتخار برای همگان است.

محسن گفت: بر اساس تحلیل‌های اولیه از نتایج انتخابات، زنان عراقی موفق شدند ۹۷ کرسی پارلمانی به دست آوردند که ۱۴ کرسی بیشتر از سهمیه مخصوص زنان در پارلمان عراق است.

وی افزود: نتایج آرا نشان می دهد که ۵۷ زن با تکیه بر آرای بالای خود و بدون نیاز به سهمیه زنان موفق به پیروزی در انتخابات شده‌اند.

این مقام عراقی اظهار داشت: پیام واقعی زنان محدود به ورود به پارلمان نخواهد بود بلکه باید همه زنان به تلاش‌های خود برای مشارکت در مراحل مختلف فرایند سیاسی و تصمیم‌گیری ادامه دهند.

هادی عامری: نتایج انتخابات را نمی پذیریم

هادی عامری،‌ رهبر «ائتلاف فتح»، شاخه سیاسی حشد الشعبی، در پی شکست سنگین گروه خود، ادعا کرد نتایج انتخابات عراق «دستکاری» ‌شده است و گفت که «با هر قیمتی که شده تن به این دستکاری نخواهد داد».

او افزود: «از رأی نامزدها و رأی‌دهندگانمان با قدرت تمام دفاع می‌کنیم».

سازمان بدر، تشکیلات نظامی تحت فرماندهی هادی عامری و یکی از گروه‌های تشکیل‌دهنده «ائتلاف فتح» در این انتخابات چهار کرسی به دست آورده است.

سازمان بدر یا سپاه بدر  به دلیل عضویت در حشد الشعبی و مشارکت در نبرد علیه داعش برای خود اعتبار سیاسی در عراق به دست آورد. اما اصرار بر موجودیت حشد الشعبی به عنوان نیروی مسلح موازی با ارتش، به ویژه به علت ارتباط نزدیکی که رهبران این گروه با جمهوری اسلامی ایران دارند، وجهه سابق خود را از دست داد.

پیش از هادی عامری، «ابوعلی العسکری»، از مسئولان «کتائب حزب‌الله عراق» نیز انتخابات عراق را «تقلب و فریبکاری» بزرگ خوانده بود. العسکری گفته «به موجب عهدی که با ملتمان بسته‌ایم می‌گوییم که مصرانه و با قاطعیت برای بازگرداندن اوضاع به مسیر درست تلاش می‌کنیم و نمی‌گذاریم هیچ کس فرزندان عراق را به زبونی بکشد».

«کتائب حزب‌الله عراق» نیز از گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در عراق است.

هشدار صدر نسبت به مداخلات داخلی و خارجی

مقتدی صدر، رهبر جریان صدر نسبت به مداخله در تصمیمات کمیساریای عالی انتخابات عراق هشدار داد.

صدر در توئیتی با بیان اینکه وجه تمایز این انتخابات، برگزاری آن تحت نظارت سازمان ملل، جامعه جهانی و کشورهای عربی است که سلامت انتخابات توسط آنها مورد اذعان قرار گرفت، اظهار داشت: از این رو، نباید در تصمیمات کمیساریای عالی انتخابات دخالت کرد یا از داخل عراق و یا برخی کشورهای منطقه‌ای و بین‌المللی بر این نهاد اعمال فشار کرد چرا که انتخابات امری داخلی است.

رهبر جریان صدر در پایان نوشت: همه باید بدانند که ما همه مداخلات داخلی غیر قانونی و مداخلات خارجی که اقتدار و استقلال عراق را خدشه‌دار می‌کند، با دقت زیرنظر داریم.

مقتدی صدر هم‌چنین گفته: «ما خواستار حصر سلاح به دست دولت هستیم.  نباید هیچ گروهی خارج از چارچوب دولت سلاح داشته باشد؛ حتی اگر خود را بخشی از مقاومت بداند. زمان آن فرا رسیده که مردم بدون شبه نظامیان در صلح زندگی کنند. امروز روز عزم ، ثبات و پیروزی بر شبه نظامیان است.»

تبریک برهم صالح، رئیس جمهور عراق

رئیس جمهور عراق به کسانی که در انتخابات پارلمانی این کشور پیروز شده‌اند تبریک گفت.

به گزارش ایسنا، به نقل از شفق نیوز، برهم صالح، رئیس جمهور عراق در توییتی نوشت: من به کسانی که در انتخابات پارلمانی این کشور پیروز شده‌اند صمیمانه تبریک می‌گویم و امیدواریم پارلمانی تشکیل شود که بیانگر اراده و خواست مردم باشد و خواسته‌های آن‌ها را برای اصلاحات اجرا کند و دولتی کارآمد تشکیل دهد که حامی منافع عالی کشور باشد.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق نیز در توییتی به کسانی که در انتخابات پیروز شده‌اند و گروه‌های سیاسی که پارلمان آتی را تشکیل خواهند داد، تبریک گفت.

نتایج اولیه و مسئولان دولتی و سخنگوی جریان صدر عراق اعلام کردند که مقتدی صدر، رهبر جریان صدر در جایگاه نخست نتایج انتخابات پارلمانی قرار گرفته است. به گفته منابع این جریان به ۷۳ کرسی در پارلمان از مجموع ۳۲۹ کرسی دست یافته است.

بیانیه سازمان ملل درباره انتخابات عراق

سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای درباره انتخابات پارلمانی عراق بر حمایت کامل خود از دولت و ملت عراق تاکید کرد.

«استفان دوجاریک»، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای گفت: دبیرکل سازمان ملل تصمیم زنان و مردان عراق در بیان آرای خود از طریق صندوق های رای در دهم اکتبر را ستایش می کند.

دوجاریک در ادامه از تلاش های بسیار نهادهای انتخاباتی و امنیتی ذی ربط برای تضمین برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی تا حد زیادی صلح آمیز که ملت عراق در تلاش برای اصلاحات، بازپرسی و تحقق آینده ای بهتر خواستار آن شدند، قدردانی کرد.

وی افزود که دبیرکل سازمان ملل از همه طرف‌های ذی‌ربط می‌خواهد که برای حل هرگونه نزاع احتمالی از طریق راه‌های پیش‌بینی در قانون با تحمل و احترام به زمان‌بندی‌های انتخاباتی اقدام کنند با تشکیل دولت در اسرع وقت و روند انتخابات را تکمیل کنند.

دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد که سازمان ملل متحد کاملا به حمایت از دولت و ملت عراق متعهد خواهند ماند.