ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 11.10.2021, 21:59
سپیده قلیان، فعال مدنی باز هم بازداشت شد

سپیده قلیان، فعال مدنی و زندانی سیاسی که در مرخصی از زندان به سر می‌برد، در ساعات پایانی دوشنبه شب با هجوم نزدیک به سی نفر از ماموران امنیتی به منزل خواهرش در اهواز بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شد.

مهدی قلیان برادر سپیده قلیان در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «بیش از ۳۰ مامور زن و‌‌ مرد به منزل سپیده قلیان حمله کردند، او را ربوده و به مکان نامعلومی منتقل کردند.»

به گفته برادر سپیده قلیان، نیروهای امنیتی «تمام تلفن‌های همراه اعضای خانواده» قلیان را در جریان هجوم به منزل‌شان و بازداشت سپیده قلیان، ضبط کردند.

بازداشت سپیده قلیان چند هفته پس از آن انجام شد که او بند زنان زندان مرکزی بوشهر را «جهنمی فراموش‌شده» خواند و نوشت:‌ «زنان زندانی این بند به جرم زن بودن و زندانی بودن تحت وحشیانه‌ترین شکنجه‌ها و ضدانسانی‌ترین شرایط ممکن نگهداری می‌شوند.»

سپیده قلیان اولین‌بار ۲۷ آبان ‌ماه ۹۷ در جریان اعتراضات کارگران نیشکر هفت‌تپه و به دلیل حمایت از کارگران معترض به دست پلیس امنیت شوش بازداشت و یک ماه بعد با قرار وثیقه آزاد شد.

او پس از آنکه فاش کرد در مدت بازداشت از سوی نیروهای وزارت اطلاعات و نیروهای امنیتی برای اخذ اعترافات اجباری شکنجه شده، باردیگر بازداشت و نزدیک یک‌سال زندانی شد و در ادامه نیز به پنج سال حبس محکوم شد.

سپیده قلیان اول تیر ماه ۹۹ پس از احضار به اجرای احکام دادسرای اوین بازداشت و برای تحمل حکم حبس به زندان اوین منتقل شد و در ۲۰ اسفند ۹۹ به زندان بوشهر تبعید شد.

در اواسط مرداد ماه سال‌جاری تست کرونای سپیده قلیان در زندان بوشهر مثبت شد و او در ۲۸ مرداد ماه به مرخصی اعزام شد.

در طول دوره مرخصی، سپیده قلیان درباره وضعیت زندان بوشهر افشاگری کرد و نوشت: «سال گذشته و هنگامی که به این زندان تبعید شدم، می‌دانستم که با جهنمی فراموش‌شده مواجه خواهم شد، اما سبعیت جاری در این زندان حتی در خیالاتم هم نمی‌گنجید.»

مهدی حاج محمدی، رییس سازمان زندان‌ها، در واکنش، افشاگری سپیده قلیان درباره آزار و شکنجه زنان زندانی در بوشهر را «ادعاهای عجیب و غریب» خواند و گفت: «به خاطر اطمینان از رفتار عادلانه زندانبانان شاکی و نیز عصبانیت شدید هم بندی‌های سپیده قلیان، انتقالش به زندان دیگر، تحت بررسی و تصمیم است.»

سپیده قلیان پس از این در صفحه توییتر خود خبر داده بود که با شکایت اداره‌‌کل زندان‌های بوشهر احضار شده و در احضاریه اتهام «نشر اکاذیب رایانه‌ای» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به او منسوب شده است.

در همین حال امیر رئیسیان، وکیل دادگستری، در صفحه توییتر خود با اشاره به بازداشت سپیده قلیان به دست تعداد زیادی از ماموران در اهواز، نوشت: «چند روز پیش مرخصی سپیده قلیان تمام شده بود و ابلاغیه آمد که خود را به زندان معرفی کند و برای خداحافظی از خانواده به منزل خواهرش در اهواز رفته بود» که بازداشت شد.


ایران اینترنشنال