ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 27.09.2021, 10:30
سوسیال دموکراتهای آلمان با اختلاف اندک برنده شدند

ایران امروز: براساس آخرین نتایج شمارش آرای انتخابات پارلمانی آلمان که درنخستین ساعات دوشنبه ۲۷ سپتامبر اعلام شد، سوسیال‌دموکرات‌های آلمان با کسب ۲۵٫۷ درصد آرا و ۲۰۶ کرسی نمایندگی در پارلمان، ‌برنده این انتخابات شدند. حزب دموکرات مسیحی و حزب موتلفش سوسیال مسیحی، حدود ۲۴ درصد آرا و ۱۹۶ کرسی به دست آوردند.

حزب سبزهای آلمان با کسب ۱۴٫۸ درصد آرا و ۱۱۸ کرسی سومین فراکسیون حزبی پارلمان آلمان شد. لیبرال‌ها نیز با حدود ۱۱ درصد آرا، ۹۲ کرسی به دست آوردند. حزب دست‌راستی «آلترناتیو برای آلمان» نیز حدود ۱۰ درصد آرای رای‌دهندگان و ۸۳ کرسی تصاحب کرد.

پارلمان آلمان ۷۳۰ کرسی دارد و برای تشکیل دولت حمایت دست‌کم ۳۶۶ نماینده الزامی است.

حزب چپ‌های آلمان (Linke) نسبت به انتخابات سال ۲۰۱۷ نیمی از آرای خود را از دست داد و با کسب ۴٫۹ درصد آرا زیر مرز ۵ درصد برای ورود به پارلمان قرار گرفت. چپ‌های آلمان در حال حاضر  ۳۹ کرسی را تصاحب کرده‌اند. گرچه چپ‌ها به مثابه حزب از راه‌یابی به پارلمان بازماندند اما برخی نمایندگان آنها که با رای مستقیم مردم انتخاب شده‌اند، در پارلمان حضور خواهند داشت.

به این ترییب اتحادیه احزاب دموکرات و سوسیال مسیحی با از دست دادن نزدیک به ۹ درصد آرا نسبت به انتخابات سال ۲۰۱۷، بدترین نتیجه انتخاباتی را در طول حیات سیاسی خود از بعد از جنگ دوم جهانی تجربه کردند. بازنده دیگر حزب چپ‌ها هستند که حدود نیمی از آرای خود را از دست داده‌اند.


توزیع کرسی‌ها در پارلمان آلمان


میزان افزایش یا کاهش آرای احزاب نسبت به انتخابات ۲۰۱۷

چه کسی صدراعظم آلمان خواهد شد؟

با وجود پیشتازی سوسیال‌دموکرات‌ها، این حزب برای تشکیل دولت نیازمند ائتلاف با دو حزب کوچک سبزها و لیبرال‌هاست. شانس تشکیل دولت برای اتحادیه احزاب دموکرات و سوسیال مسیحی نیز وجود دارد.

نتایج انتخابات طوری است که دو حزب سبزها و لیبرال‌ها نقش تعیین‌کننده در تشکیل دولت دارند. این دو حزب با هر کدام از دو حزب بزرگ سوسیال‌دمکرات یا اتحادیه مسیحی‌ها به توافق برسد، «اولاف شولتس»، نامزد سوسیال‌دموکرات‌ها و یا «آرمین لاشت»، صدراعظم آلمان و جانشین آنگلا مرکل خواهد شد.

بنابراین هم‌ تشکیل دولت از سوی حزب سوسال دموکرات آلمان در ائتلاف با سبزها و لیبرال‌ها به رهبری اولاف شولتس امکان‌پذیر است و هم تشکیل دولت به رهبری آرمین لاشت در ائتلاف با سبزها و لیبرال‌ها.

با این‌حال شانس اولاف شولتس از حزب سوسیال دموکراتها برای جانشینی مرکل و رهبری دولت آینده بالاست. اولاف شولتس ۶۳ ساله در چهار سال گذشته وزیر دارایی کابینه آنگلا مرکل بود.

شولتس پیش از ظهر روز دوشنبه در کنفرانس خبری خود در برلین گفت، نتایج آرا به روشنی نشان می‌دهد که مردم خواهان تشکیل دولت به رهبری سوسیال دموکراتها در ائتلاف با سبزها و لیبرال‌ها هستند. او به تجارب موفق تشکیل دولت سوسیال-لیبرال در سالهای پس از جنگ اشاره کرد که حزب دموکراتهای آزاد (لیبرال‌ها) موتلف آنها در دولت بودند.

در این میان ادعای آرمین لاشت برای تشکیل دولت با انتقادهای فزاینده در درون حزب و در افکار عمومی مواجه شده است. در میان رهبران احزاب مسیحی (دموکرات‌ و سوسیال مسیحی) این نظر وجود دارد که نتایج انتخابات نشان‌دهنده تمایل مردم آلمان به تشکیل دولت با رهبری آرمین لاشت نیست. در همین حال روزنامه بیلد آلمان به نقل از منابع گزارش داد که آرمین لاشت آماده اذعان به شکست در انتخابات پارلمانی است.