ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 26.09.2021, 11:10
یک سوم جمعیت افغانستان در خطر گرسنگی قرار دارند

صندوق جمعیت سازمان ملل گفته است که یک سوم جمعیت ۳۳ میلیونی افغانستان از “گرسنگی قریب‌الوقوع” متاثر خواهند شد.

به گزارش بی‌بی‌سی، ناتالیا کانم مدیر، صندوق جمعیت سازمان ملل، در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت:‌” زمستان دشوار دسترسی و کمک رسانی به مناطق دوردست کوهستانی را مختل می‌کند”.

این در حالی است که نظرسنجی ملل متحد طی ماه جاری و ماه گذشته (سپتامبر و اوت)، یعنی پس از به قدرت رسیدن گروه طالبان، نشان می‌دهد که حدود ۹۳ درصد شهروندان افغانستان دسترسی به غذای کافی ندارند “که دلیل عمده آن نبود پول برای تهیه غذاست.”

خانم کانم گفته است که نگرانی بسیار شدیدی وجود دارد که خدمات بهداشتی را چگونه ارایه کنیم، غذای بعدی را چگونه برسانیم. در این روند، به گفته خانم کانم، قربانی اصلی زنان و دختران خواهند بود.

یکی از پیامد‌های جنگ‌های مداوم در افغانستان این بوده که بعد از کشته شدن مردان خانواده در جنگ یا بر اثر جنگ، زنان خانواده نان‌آور خانواده شده‌اند. خانم کانم گفته است که اکثر کارمندان ملل متحد در نقاط دور دست افغانستان زنان هستند و آنها امیدوارند فضا تغییر کند تا آنها بتوانند به ارایه خدمات ادامه دهند.

گرسنگی و فقر بیشتر از نیمی از جمعیت افغانستان در پیش‌بینی‌های سازمان ملل متحد و بقیه نهادهای فعال، در سال‌های اخیر مرتب آمده بود. اما، آنچه در ۶ هفته گذشته این موضوع را جدی و شدیدا قابل نگرانی ساخته است، به قدرت رسیدن گروه طالبان است که در نتیجه آن سیستم‌های موجود کمک‌رسانی و ارایه خدمات به مردم نیازمند مختل و یا در کل از میان رفته است و بویژه زمینه کار زنان که در این بخش فعال بودند، محدود شده است.

در اواسط ماه جاری میلادی، سردبیر سازمان ملل متحد، در نشست اضطراری کمک به افغانستان که در ژنو برگزار شده بود گفت شرکت کنندگان کمک‌های بشردوستانه معادل به یک میلیارد را متعهد شده اند.

امیرخان متقی، وزیر خارجه دولت طالبان بعد از آغاز به کار از جامعه جهانی خواست که کمک‌ها به مردم افغانستان را سیاسی نکنند.

دولت آمریکا دو مجوزی را صادر کرده است که به دولت آمریکا و ملل متحد اجازه دادوستد در امور کمک‌های بشردوستانه با گروه طالبان را می‌دهد، چیزی که طالبان از آن استقبال کرده‌اند.