ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 26.09.2021, 9:16
یک متهم به تروریسم سرپرست دانشگاه کابل شد

بی‌بی‌سی: معرفی محمد اشرف غیرت به عنوان سرپرست دانشگاه کابل از سوی دولت طالبان واکنش‌های گسترده کاربران شبکه‌های اجتماعی افغانستان را به دنبال داشته و شمار زیادی از آنها او را “فاقد صلاحیت علمی” برای پیشبرد مسئولیت بزرگترین نهاد اکادمیک افغانستان خوانده‌اند.

آقای غیرت که دو روز پیش در این سمت به جای محمد عثمان بابری، از اساتید مشهور دانشگاه کابل تعیین شد، گفته “برنامه‌ها و طرح‌های مثبت قبلی را برای تقویت جایگاه و حیثیت تاریخی و معنوی دانشگاه کابل” ادامه می‌دهد.

کاربران شبکه‌های اجتماعی به نقل از توییت‌های قبلی آقای غیرت، او را متهم به دست داشتن در “طراحی حملات تروریستی” علیه روزنامه‌نگاران کرده و مدعی شده‌اند که او دانشگاه کابل را “مرکز فحشا، فساد اخلاقی و افکار کفری” خوانده است.

در توییت دیگری منصوب به آقای غیرت آمده که او روی طرحی کار دارد که براساس آن کارمندان بیشتر با “گرایش‌ اسلامی” در دانشگاه کابل استخدام شود و نصاب درسی “اسلامی‌” شود.

اما آقای غیرت این توییت‌های منصوب به خود را جعلی خوانده ولی گفته که او عضو رسمی گروه طالبان بوده و در گذشته “مبارزات ایدیولوژیک” انجام داده است.

او به بی‌بی‌سی گفت: “قبلا من یک فرد غیررسمی و مبارز بودم. برای ایدیولوژی و نظام اسلامی مبارزه می‌کردم. بسیاری از رسانه‌ها طالبان را تروریست خطاب می‌کردند. اما حالا آن را نظام طالبان می‌خوانند. در آن زمان شماری از خبرنگاران و مردم علیه طالبان تبلیغ می‌کردند. شرایط تغییر کرده. امروز وظیفه ما، مسئولیت ما و حوزه کاری ما متفاوت است. گذشته فراموش شده است.”

در صفحه فیسبوک دانشگاه کابل آمده که آقای غیرت فارغ التحصیل لیسانس روزنامه‌نگاری در سال ۱۳۸۷ از دانشکده روزنامه‌نگاری دانشگاه کابل است و دارای سابقه کاری در بخش فرهنگی طالبان از جمله مسئول انستیوی الهجره آن را برعهده داشته است.

در این صفحه همچنین آمده که قرار است محمد عثمان بابری، رئیس قبلی دانشگاه کابل “برای یک دوره علمی شش ماهه به آلمان برود”، به این دلیل آقای غیرت به عنوان سرپرست دانشگاه کابل تعیین شده است.
غیرت

در یکی از توییت‌های منصوب به آقای غیرت که خیلی دست بدست شده، آمده: “خبرنگار اجیر خطرناک‌تر از ملیشه‌های جنگی است. کسانی‌که در کشتن خبرنگاران احتیاط می‌کنند، من به ایمان آنها شک دارم. خبرنگاران اجیر را بکشید و رسانه‌ها را مهار کنید.”

این حساب توییتر آقای غیرت حالا مسدود شده است اما اسکرین‌شات‌های آن در شبکه‌های اجتماعی افغانستان همچنان دست بدست می‌شود.

موضوع دیگری که به شدت مورد انتقاد کاربران قرار گرفته است، سطح علمی آقای غیرت است که آن را با رئیس قبلی دانشگاه مقایسه کرده‌اند که تا سطح دکترا در دانشگاه بوخوم آلمان تحصیل کرده، سال‌ها در دانشکده داروسازی دانشگاه کابل تدریس کرده و مولف کتاب‌ها و مقالات علمی است.

محمد زبیر، یک کاربر نوشته است: “این تقرری یعنی عدم توجه مطلق و بی‌اعتنایی کامل طالبان به تحصیل و تعلیم و به مسخره گرفتن مراکز آکادمیک و تحصیل قشر جوان کشور و آینده و سرنوشت آنهاست.”

دو نفر از هم‌کلاسی‌های آقای غیرت از تجارب آشنایی خود با او نوشته‌اند و گفته‌اند که “او به هیچ صورت دانشجوی موفقی نبود و بارها در امتحانات خود ناکام مانده بود.”

براساس گفته منابع آقای غیرت در زمان تحصیل در دانشگاه کابل “عضو فعال گروه طالبان” بوده و برای مدتی هم در زندان امنیت ملی دولت قبلی افغانستان بسر برده که گفته می‌شود در این زمان “مورد شکنجه” هم قرار گرفته بوده است.

واکنش سرپرست جدید دانشگاه کابل

سرپرست جدید دانشگاه کابل به بی‌بی‌سی گفت که در حال حاضر او هیچ حساب در شبکه‌های اجتماعی ندارد و توییت‌های منصوب به او “جعلی” است.

او گفته حساب فیسبوک قبلی او مسدود شده و در چند روز گذشته به نام او “دست کم ده حساب جعلی” ساخته شده است. او مشخصا گفته توییتی‌که در آن “حمله به روزنامه‌نگاران” تشویق شده، به او ربط ندارد.

آقای غیرت همچنین گفته که او صلاحیت تغییر نصاب درسی دانشگاه را ندارد بلکه این “کار نظام است و با توجه به شرایط عینی جامعه انجام خواهد شد.”

او می‌گوید در این مورد هم در شبکه‌های اجتماعی ابراز نظری نداشته است.