ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 25.09.2021, 9:59
بایدن رفتار پلیس مرزی آمریکا را «شرم‌آور» خواند

جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا با کلماتی که کمتر از سوی سیاستمداران علیه نهادهای زیر دست خودشان استفاده می‌شود، اتفاقات روی‌داده در شهر مرزی دل‌ریو واقع در مرز مکزیک و آمریکا را “شرم‌آور” خواند.

به گزارش دویچه وله، بایدن که روز جمعه ۲۴ سپتامبر در کاخ سفید صحبت می‌کرد، گفت: «به شما قول می‌دهم که این افراد هزینه آنچه را مرتکب شده‌اند، خواهند پرداخت.» او عکس‌های منتشر شده از هجوم نیروهای پلیس مرزی آمریکا با اسب به میان پناهجویان را “وحشتناک” و “خجالت‌آور” توصیف کرد.

هفته گذشته هزاران مهاجر اکثرا از هائیتی به شهر مرزی دل‌ریو رفته و زیر یک پل تجمع کردند. قصد آنها این بود که با استفاده از زمانی که آب رود جاری در زیر این پل به حداقل میزان خود می‌رسد، خود را به ایالت تگزاس در آمریکا برسانند. هجوم نیروهای پلیس مرزی تگزاس با اسب به میان این پناهجویان، اعتراضات و انتقادات زیادی را به دنبال داشت.

عکس‌ها و فیلم‌های منتشرشده نشان می‌دهد که این ماموران با خشونت به مهاجران حمله‌ور می‌شوند. به گفته الخاندرو مایورکاس، وزیر امنیت میهن آمریکا این کمپ خودساخته در این فاصله جمع شده است. او همچنین گفته این واقعه بررسی خواهد شد.

بایدن آنچه را که در دل‌ریو رخ داده “خطرناک” و “اشتباه” دانسته و گفته این اقدامات پیامی نادرست در بُعد ملی و بین‌المللی می‌فرستد. نگرانی از بررسی همراه با پیش‌داوری واکنش تند بایدن نسبت به رخداد دل‌ریو این نگرانی را به وجود آورده که بررسی این موضوع با پیش‌داوری علیه ماموران پلیس مرزی صورت بگیرد.

سخنگوی کاخ سفید، جین ساکی اما این ظن را رد کرده و گفته سخنان بایدن “از قلبش برآمده” و یک واکنش “بسیار انسانی” بوده که بسیاری از شهروندان آن را انعکاس صحنه‌های روی‌داده در دل‌ریو می‌دانند.

وزیر امنیت میهن آمریکا نیز تاکید کرده که تحقیق درباره اقدام ماموران مرزی تنها بر اساس فاکت و بدون پیش‌داوری صورت می‌گیرد. او همچنین گفته نتایج این تحقیق پس از پایان آن منتشر خواهد شد. “زنده شدن خاطرات هولناک تاریخ آمریکا” به گفته مایورکاس، عکس‌های منتشرشده همه را شوکه کرده و خاطره هولناک تاریخ آمریکا را در یادها زنده کرده است.

او گفته: «این عکس‌ها به دردناک‌ترین روش، بدترین اجزای نبرد دائمی ملت ما با نژادپرستی سیستماتیک را در خاطره‌ها زنده کرد.» وزیر امنیت میهن آمریکا تاکید کرد که این وزارت‌خانه هیچگونه بدرفتاری با مهاجران را تحمل نخواهد کرد.

پیش از آن در روز پنج‌شنبه جین ساکی، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرده بود که موقتا استفاده از نیروهای مرزی سوار بر اسب در دل‌ریو متوقف می‌شود. وزیر امنیت میهن آمریکا در پاسخ به این پرسش که آیا استفاده از این نیروها به طور کلی لغو می‌شود گفت نیروهای سوار بر اسب در موقعیت‌های مرزی سخت، مفید هستند و این نیروها در گذشته جان برخی از مهاجران را نجات داده‌اند اما اقدام آنها در این مورد خاص بررسی خواهد شد.

رقمی بی‌سابقه از تجمع پناهجویان

به گفته مایورکاس در فاصله زمانی بسیار کمی ۱۵ هزار مهاجر در زیر پل رودخانه “ریوگرانده” که از مکزیک به تگزاس جریان دارد، جمع شدند. تجمع این تعداد مهاجر تا کنون بی‌سابقه بوده است. از ۹ سپتامبر تا کنون نیز تعداد آنها به ۳۰ هزار نفر رسیده است.

کمپ زیر این رودخانه اما صبح جمعه برچیده شده است. حدود دو هزار تبعه هائيتی با ۱۷ پرواز به این کشور بازگردانده شدند. حدود هشت هزار نفر نیز داوطلبانه از مرز آمریکا به مکزیک بازگشتند. بقیه نیز در مکان‌های دیگری جا داده شدند. هزاران مورد دیگر نیز در دست بررسی است که مشخص شود آیا اجازه ماندن در آمریکا را دارند یا نه.

بازگرداندن پناهجویان به هائیتی به دلیل شرایط ناگوار این کشور مورد اعتراضات شدید نهادهای حقوق بشری قرار گرفته است. فرستاده ویژه آمریکا برای هائیتی روز چهارشنبه در اعتراض به این بازگشت اجباری پناهجویان از سمتش استعفا کرد.

دانیل فوت، بازگرداندن اجباری پناهجویان را “غیر انسانی” و “غیر سازنده” خواند. وزیر امنیت میهن آمریکا اما از این اقدام دفاع کرد و گفت دولت ایالات متحده وضعیت هائيتی را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده که این کشور در موقعیتی است که می‌تواند این مهاجران را بپذیرد.

علاوه بر این امریکا از پذیرش دوباره این افراد در کشورشان حمایت می‌کند. او همچنین این انتقاد را که دولت بایدن به قانون موسوم به ماده ۴۲ عمل کرده، رد کرد. دولت دونالد ترامپ در اوایل شیوع پاندمی کرونا قانونی را وضع کرد که بر اساس آن مرزهای آمریکا به دلیل جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا، بسته‌تر شده و تحت مراقبت بیشتر قرار می‌گرفتند. از آن زمان با تکیه بر این قانون، مهاجران زیادی پش از آنکه این فرصت را داشته باشند که تقاضای پناهندگی کنند، پس فرستاده شدند.