ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 24.09.2021, 9:20
آمریکا در حال تدوین طرح‌های جایگزین برجام است

وزیر خارجه ایالات متحده شامگاه پنجشنبه اول مهر در نیویورک و در پاسخ به پرسشی در مورد وضعیت مذاکرات احیای برجام با ایران گفت، ما به طور کامل آماده بازگشت به وین و ازسرگیری گفت‌وگوها هستیم، ولی هنوز توافقی با ایران برای بازگشت به مذاکرات نداریم.

به گزارش صدای آمریکا، آنتونی بلینکن در یک نشست خبری در مورد آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای با ایران به چند نکته اشاره کرد و گفت: «راب مالی نماینده ویژه ما در امور ایران نیز این هفته این‌جا بود و چند روز بسیار سودمند در نیویورک داشت و حالا به واشنگتن بازگشته است.»

وی افزود: «هنوز توافقی از سوی ایران برای بازگشت به گفت‌وگوهای وین نداریم. به طور کامل آمادگی آن را داریم که به وین بازگشته و مذاکرات را ادامه دهیم. پرسش این است که آیا ایران آماده انجام چنین کاری هست و اگر هست در چه زمانی. ما خیلی صادق و خیلی استوار مسیر دیپلماسی معنادار را دنبال کرده‌ایم تا به پیروی دوجانبه از برجام بازگردیم و همچنین طیف کاملی از نگرانی‌هایی که ما و خیلی کشورها در مورد ایران داریم را بررسی کنیم.»

وزیر خارجه ایالات متحده گفت: «ما هنوز باور داریم که بازگشت دو طرفه به اجرای تعهدات (تحت برجام) در راستای منافع ما است، بهترین گزینه در دسترس است تا بتوان برنامه هسته‌ای ایران را محدود کرد و چارچوبی مهیا کرد که بتوان دیگر فعالیت‌های برهم‌زننده آن را به بحث گذاشت.»

آقای بلینکن در ادامه افزود: «همان طور که چند بار به تازگی گفته‌ام، آن امکان بازگشت دوطرفه به اجرای تعهدات ابدی نیست و چالش فعلی این است که با گذشت هر روز و آن گونه که ایران به فعالیت‌هایی ادامه می‌دهد که طبق تعهدات این توافق نیست، به ویژه افزودن به انباشت اورانیوم با غنای بالا در حد ۲۰ درصد یا حتی ۶۰ درصد و چرخش سریع‌تر سانتریفیوژها، ما به نقطه‌ای در آینده خواهیم رسید که بازگشت دوطرفه به برجام، منافع آن توافق را باز نمی‌گرداند، چرا که ایران بیش از حد در برنامه خود پیشرفت کرده و با بازگشت به برجام، دیگر به عقب نخواهد رفت.»

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: «این چیزی است که شرکا و متحدان ما هم می‌دانند، هم با آن موافق هستند. پرسش این است که آیا ایران برای بازگشت و حضور معنادار در این گفت‌وگوها آماده است؛ که ما منتظر پاسخی در این مورد هستیم.»

آمریکا و ایران به طور غیرمستقیم در شش دور مذاکره در وین برای احیای توافق هسته‌ای تیر ۱۳۹۴ شرکت کردند. تمامی این شش دور مذاکره در دولت قبلی ایران انجام شد. دولت جدید به ریاست ابراهیم رئیسی هنوز تصمیم مشخصی را در مورد بازگشت به گفت‌وگوها اعلام نکرده است.

آمریکا در حال تدوین برنامه‌های جایگزین برجام

یک مقام وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد دولت این کشور در حال تدوین برنامه‌هایی برای حالتی است که ایران به مذاکرات برجام بازنگردد.

به گزارش فارس، یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفت دولت جو بایدن در حال تدوین برنامه‌های اقتضائی برای حالتی است که ایران به پیشرفت‌های هسته‌ای ادامه دهد و از «بازگشت به برجام» خودداری کند.

وبگاه شبکه خبری «سی‌ان‌ان» به نقل از این مقام وزارت خارجه آمریکا که خواسته اشاره‌ای به نامش نشود نوشته آمریکا و متحدانش برای بازگشت ایران به گفت‌وگوهای هسته‌ای صبر می‌کنند اما صبوری‌ واشنگتن تا ابد ادامه نخواهد داشت.

او در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا برای حالت شکست توافق هسته‌ای برنامه‌های اقتضائی تدوین کرده است یا خیر گفت: «هر دولتی این کار را انجام خواهد داد.»

این مقام آمریکایی گفت که واشنگتن و دیگر طرف‌های برجام ترجیح می‌دهند به میز مذاکرات برگردند. او گفت: «چنانچه نگرانی‌ای درباره پلان B وجود داشته باشد درباره پلان B ایران است و اینکه آنها بخواهند برنامه هسته‌ایشان را تقویت کنند و برای بازگشت به برجام تعامل جدی نکنند.»

نشست وزرای خارجه آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس

وزرای خارجه آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس روز گذشته گفت‌وگویی با محوریت برنامه هسته‌ای ایران برگزار کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از نشنال نیوز، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه جلسه‌ای ۹۰ دقیقه‌ای با همتایان خود از شورای همکاری خلیج‌فارس در نیویورک برگزار کرد.

بلینکن پس از این جلسه در جمع خبرنگاران گفت: هر روز ایران به اقدامات مغایر خود با توافق ادامه می‌دهد. ما به نقطه‌ای خواهیم رسید که بازگشت به برجام دیگر مزایای توافق را دربر نداشته باشد.

سه منبع مطلع به نشنال اعلام کردند که محور اصلی این گفت‌وگوها ایران بوده است.

این منابع همچنبن گفتند که حاضران در نشست درخصوص مزایای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران از طریق بازگشت آمریکا به برجام توافق کردند اما درباره امتیازاتی که ایران باید درصورت بازگشت دوجانبه به توافق هسته‌ای دریافت کند، به اجماع نرسیدند.

یک منبع اعلام کرده که فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی درخصوص نقشه جایگزین درصورت عدم حصول توافق جهت بازگشت به برجام سوال کرده اما بلینکن بدون ارائه پاسخی صریح تنها به وزرای خارجه اطمینان داده که آمریکا به امنیت خلیج فارس متعهد است.