ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 22.07.2021, 10:13
اعتراضات به اصفهان و بوشهر نیز گسترش یافت

شامگاه چهارشنبه ۳۰ تیر هم‌زمان با هفتمین شب پیاپی اعتراضات گسترده در خوزستان، گزارش‌هایی نیز منتشر شد که از گسترش دامنه اعتراضات به خارج از خوزستان حکایت دارند.

ویدئوهایی مربوط به روز چهارشنبه حاکی از مسدود کردن خیابانی در کرمانشاه به‌دست معترضان، در حمایت از اعتراضات خوزستان است. تصاویر دیگری، از تجمعات اعتراضی در استان‌های اصفهان و بوشهر در جریان شامگاه چهارشنبه خبر می‌دهند.

بنابر ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، شامگاه چهارشنبه، اهالی یزدان‌شهر اصفهان با شعار «خوزستان، حمایتت می‌کنیم» از یک هفته اعتراضات آن استان اعلام حمایت کرده و در ادامه نیز شعار «می‌کشم می‌کشم، آنکه برادرم کشت» سر دادند.

برخی تصاویر ویدئویی نیز حاکی از آن است که اهالی یزدان‌شهر که در حومه نجف‌آباد اصفهان قرار دارد، با پرتاب سنگ، به یکی از خودروهای نیروهای بسیج آسیب زده و شعارهای مختلفی ازجمله «ایرانی می‌میرد – ذلت نمی‌پذیرد» و «ای شاه ایران، برگرد به ایران» سر دادند.

از استان بوشهر نیز گزارش‌هایی دریافت شده که حکایت از تیراندازی شدید مأموران به‌سوی معترضان دارد که ویدئوهای آن مربوط به شهرهای بوشهر و گناوه است. ویدئویی دیگر حاکی از برقراری جو امنیتی در شهرک فضیلت شهر بوشهر است. تأیید این ویدئوها به طور مستقل هنوز میسر نیست.

در خوزستان، گزارش‌ها حاکی از تظاهرات در شهرهای مختلف از جمله سوسنگرد، مسجد سلیمان، اهواز، الهایی، بهبهان، دزفول و بروز درگیری‌هایی در برخی از این نقاط است. گزارش‌ها حاکی از استقرار نیروهای ضدشورش در شهرهای سوسنگرد و ایذه است و کاربران شبکه‌های اجتماعی و شاهدان عینی گفته‌اند که اینترنت در شهرهای محور اعتراض‌ها قطع است.

در تصاویری که گفته می‌شود مربوط به اهواز است صدها نفر از شهروندان این شهر دست به تظاهرات و راهپیمایی زدند. در تصاویر دیگر منتشر شده از اهواز، معترضان با آتش زدن لاستیک برخی از خیابان‌ها را مسدود کرده‌اند. تعداد از شهروندان اهوازی گفته اند که بامداد روز پنجشنبه برق از بخش هایی از شهر قطع شده است.

نیروهای امنیتی، انتظامی، سپاه و بسیج همچنان با برخورد خشونت‌آمیز با معترضان، شلیک گاز اشک‌آور و تیراندازی مستقیم به سوی تظاهرکنندگان بنا به گزارش‌های موثق تاکنون ۶ نفر از معترضان را کشته و دهها تن دیگر را مجروح کردند. همچنین صدها نفر از معترضان در شهرهای مختلف بازداشت شدند.

در شهر شادگان نیز معترضان در خیابان‌های این شهر شعار «هیهات من الذله» سر دادند. معترضان در مسجد سلیمان شعار دادند: «ایرانی بسه دیگه – غیرتت رو نشون بده»

در تصاویری که از اعتراض‌های شهروندان سوسنگرد در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است، یکی از زنان حاضر در تظاهرات خطاب به علی خامنه‌ای می‌گوید: «مردم خفاجیه(سوسنگرد) شیر هستند و شما نمی‌توانید آنها را بترسانید». او گفت: «این پیامم را به مسئولین برسانید. ما تا حقمان را نگیریم از پای نخواهیم نشست».

قطعی مداوم آب و برق در ایران همزمان با گرم‌شدن هوا، موجب اعتراض‌های پراکنده‌ای در نقاط مختلف ایران شد اما در استان خوزستان از هفته گذشته اعتراضات گسترش یافت و همچنان ادامه دارد.

با گذشت بیش از یک هفته از اعتراض‌های گسترده به بی آبی در خوستان، آیت الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از اظهارنظر رسمی در این مورد خودداری کرده است. اما روز چهارشنبه در حساب اینستاگرامش اظهارات سال‌ها قبل او به اشتراک گذاشته شد که به مسئولان گفته بود: «وظیفه دارند به مشکلات خوزستان رسیدگی کنند.»

با گسترش دامنه اعتراضات و امتداد آن به شهرها و استان‌های مجاور دستگاههای امنیتی و قضایی با تهدید، ایجاد رعب و وحشت و اتهام‌پراکنی، اقدام به قطع خدمات اینترنت در مناطق مختلف استان کردند. در این رابطه «نت بلاکس» اعلام کرد در پی تظاهرات مردم خوزستان در اعتراض به بی‌آبی، از روز پنج‌شنبه به‌ وقت محلی اختلال چشمگیری در خدمات اینترنت موبایل در ایران رخ داده و این وضعیت همچنان ادامه دارد.

سفر پوپولیستی برخی معاونین وزرا بدون اختیار

از سوی دیگر برخی نمایندگان مجلس زبان به انتقاد از دولت گشودند. مجتبی یوسفی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی و نماینده اهواز، گفته است که «به سفر پوپولیستی برخی معاونین وزرا بدون اختیار» که طی روزهای گذشته به استان خوزستان صورت گرفته «هیچ امیدی ندارد.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، یوسفی پرسیده است: «در کجای دنیا ۲۵ شرکت فولادی در کویر کشور احداث می‌کنند و بعد هزاران کیلومتر آب را انتقال می دهند که آنجا را آباد کنند؟»

به گفته نماینده اهواز، «غصه‌آور است که دام مردم و میلیون‌ها آبزی در هورالعظیم از بین رفته، گریه آور است که ۵ سد بزرگ وجود داشته باشد و ۷۰۰ روستا در خوزستان و ۲۵ شهر تنش آبی داشته باشند.»

همچنین، عباس مقتدایی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و نماینده شهر اصفهان، در گفت وگو با خبرگزاری فارس دولت روحانی را «یک دولت ناکارآمد در مجموعه مدیریت و برنامه‌ریزی برای آب» دانست و گفت: «نه تنها خوزستان بلکه اصفهان، چهارمحال و بختیاری، یزد، کرمان، و بسیاری از شهرها و استان‌های دیگر کشور نیز از سوء مدیریت در عرصه آب رنج می‌برند.»

آمریکا می‌گوید تظاهرات را زیر نظر دارد

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه مطبوعاتی گفته که دولت آمریکا از نزدیک اتفاقات خوزستان را دنبال می‌کند از جمله گزارش‌ها درباره آنکه نیروهای امنیتی به روی معترضان آتش گشوده‌اند: “ما از حق ایرانیان برای تجمع مسالمت‌آمیز و ابراز نظرشان حمایت می‌کنیم. ایرانیان مثل هر فرد دیگری باید از این حق استفاده کنند بدون آنکه از خشونت یا بازداشت خودسرانه توسط نیروهای امنیتی هراس داشته باشند. بنابراین ما این اتفاقات [خوزستان] را از نزدیک زیر نظر داریم.”

منبع گزارش: رادیو فردا،‌ بی‌بی‌سی، ایسنا