ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 20.07.2021, 23:12
ادامه اعتراضات خوزستان؛ بازداشت گسترده فعالان محلی

اعتراضات خوزستان به شهرهای شمالی این استان نیز کشیده شد. شهر ایذه،‌ واقع در شمال استان خوزستان روز سه‌شنبه ۲۹ تیر شاهد تظاهرات گسترده‌ای بود و معترضان شعار «مرگ بر خامنه‌ای» سر دادند. هم‌زمان با ادامه اعتراضات، بازداشت فعالان محلی در شهرهای خوزستان نیز شدت گرفته است.

ویدیوهایی که روز سه شنبه از تظاهرات مردم ایذه در  شبکه‌های اجتماعی منتشر شد نشان می‌دهند که معترضان شعارهایی نظیر «رضا شاه روحت شاه»، «توپ، تانک، فشفشه، خامنه‌ای گم بشه» و «مرگ بر خامنه‌ای» سر داده‌اند. در ویدئوهای دیگری از شهر ایذه،  شمار زیادی از معترضان شعارهایی چون «جمهوری اسلامی، نمی‌خواهیم، نمی‌خواهیم» و «رضاشاه شرمنده‌ایم» سر می‌دهند.

شهر ایذه،‌ در شمال استان خوزستان واقع شده و  بیشتر ساکنان آن بختیاری هستند. در یکی از ویدیوهایی که از  تظاهرات در ایذه منتشر شده، معترضان شعار می‌دهند «بختیاری با عرب، اتحاد اتحاد.»

بر اساس گزارش‌ها، در اعتراضات روز سه شنبه در شهر ایذه جوان معترضی به نام «محمد عبداللهی» در اثر شلیک ماموران امنیتی و یگان‌‌های ضدشورش کشته شده است.

بنابر برخی گزارش‌ها سه جوان معترض در ششمین روز ناآرامی‌های خوزستان سه جوان دیگر با شلیک ماموران انتظامی و ضد شورش کشته شده‌اند. اسامی این سه نفر «محمد عبداللهی»، «هادی بهمنی» و «محمد کروشات» اعلام شده است. «محمد عبداللهی» در ایذه و  دو نفر در کوی مندلی اهواز  جان خود را از دست داده‌اند.

به این ترتیب اعتراض‌های شش روزه مردم خوزسنان تاکنون شش قربانی داده است.


موج بازداشت فعالین محلی

هم‌زمان با ادامه اعتراض‌ها در خوزستان، موج بازداشت شهروندان معترض شدت گرفته است. صبح روز سه شنبه در شهر رامشیر چندین نفر بازداشت شده‌اند. فعالان محلی بازداشت امید طوسی، جاسم طوسی، مهدی زغیبی و حسن عموری در این شهر را تایید کرده‌اند.

در شهر ملاثانی،‌ واقع در شمال‌شرق اهواز  ماموران امنیتی با یورش به خانه‌های فعالان محلی، شماری از آنها را بازداشت کرده‌اند. براساس گزارش‌ها، ماجد حمیدی‌نژاد و رحیم حمیدی از جمله کسانی هستند که  بازداشت آنها تایید شده است.

دو شهر سوسنگرد و حمیدیه نیز شاهد بازداشت معرضان بود. در شهرهای خرمشهر و آبادان نیز چنین بازداشت‌هایی انجام گرفته است.

در تهران تجمع گروهی از فعالان مدنی و مدافعان حقوق بشر با یورش نیروهای امنیتی مواجه شد و‌ دست‌کم ۸ نفر بازداشت شده‌اند. بنابر گزارش‌ها نرگس محمدی به همراه جمعی از کنشگران مدنی و مدافعان حقوق بشر در تهران برای حمایت از اعتراض‌های مردم خوزستان به در مقابل وزارت کشور اقدام به برگزاری تجمع کرده بود. اما این تجمع با برخورد خشن نیروهای امنیتی مواجه شده و تعدادی از آنها بازداشت شدند.

نرگس محمدی، آرش صادقی، رسول بداقی و آرش کیخسروی، پوران ناظمی، جعفر عظیم‌زاده، روح‌الله مردانی و بهزاد همایونی، بازداشت شدگان تجمع فعالان مدنی مقابل وزارت کشور هستند.

اعتراض‌های مردم خوزستان علیه بحران بی‌آبی و سیاست‌های تبعیض‌آمیز  حکومت در این استان از شامگاه پنجشنبه ۲۴ تیرماه با شعارهایی چون «به نام دین ما را غارت کردند»، «تشنه‌ایم، آب می‌خواهیم»، «هور ما کو؟» آغاز شد.

اکثر معترضین از قشر فقیر، کشاورز، دامدار و ماهیگیر مناطق عرب‌نشین هستند که با بی‌آبی اخیر، زندگی‌شان در حال نابودی قرار گرفته است.

هادی سواری، فعال اجتماعی خوزستانی به وبسایت امتداد گفت: «حدود ۷۰۰ روستای استان خوزستان این روزها، مشکل کم آبی یا بی‌آبی داشته و بسیاری از روستاهای استان با گذشت سال‌ها از جنگ، هنوز با تانکر آبرسانی می‌شوند. خوزستان دارای رودخانه‌های کارون، دز، کرخه، جراحی و مارون بوده که از این میان رودخانه کرخه و جراحی کلا بی‌آب شده‌اند.

این فعال اجتماعی می‌افزاید: «کشاورزی مردم به شدت آسیب دیده و تالاب هورالعظیم که محل استقرار بیش از ۱۸هزار گاومیش اهالی دامدار منطقه بوده خشک شده است. همچنین، ده‌ها هزار ماهی در منطقه هور نیز از بین رفته‌اند و زندگی مردم با چالش معیشتی جدی روبرو شده است. در عین حال، شاهد تلف شدن ده‌ها گاومیش در منطقه هور بودیم که به دلیل وجود گل و لای، دامداران از نزدیک شاهد تلف شدن سرمایه‌های خود هستند.»

فعالان محلی می‌گویند به‌رغم مسالمت‌آمیز بودن این تظاهرات، یگان‌های امنیتی، انتظامی و ضد شورش به سوی معترضان آتش گشوده و برای متفرق کردنشان گاز اشک‌آور نیز پرتاب کردند.