ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 20.07.2021, 19:23
آزادی نرگس محمدی و دیگر فعالان مدنی

نرگس محمدی و دیگر فعالان مدنی که دیروز بعد از ظهر پس از تجمع در مقابل وزارت کشور بازداشت شده بودند، پس از چند ساعت آزاد شدند.

نرگس محمدی به همراه حدود ۳۰ نفر از کنشگران مدنی و مدافعان حقوق بشر در تهران برای حمایت از اعتراض‌های مردم خوزستان در مقابل وزارت کشور اقدام به برگزاری تجمع کرده بود. اما این تجمع با برخورد خشن نیروهای امنیتی مواجه شده و تعدادی از آنها بازداشت شدند.

بازداشت‌شدگان نرگس محمدی، آرش صادقی، رسول بداقی و آرش کیخسروی، پوران ناظمی، جعفر عظیم‌زاده، روح‌الله مردانی و بهزاد همایونی بودند.

در آخرین ساعات شب گذشته تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی در توییتر نوشت که همه بازداشت‌شدگان آزاد شده‌اند.

وبسایت صدای آمریکا نوشته است، نرگس محمدی در اظهاراتی پیش از بازداشت گفت حدود ۳۰ تن از فعالان مدنی، روزنامه‌نگاران، فعالان حقوق کارگران، معلمان، زندانیان سیاسی سابق، مادران صلح و مادران دادخواه، در این تجمع «برای دفاع از مردم بی‌گناه و بی‌پناه خوزستان» حضور داشتند که از سوی نیروهای امنیتی در مقابل وزارت کشور به هم خورد.

به گفته خانم محمدی، برخی از تجمع‌کنندگان توسط مأموران امنیتی «ضرب و شتم» شدند. پس از بر هم زدن تجمع در مقابل وزارت کشور از سوی مأموران، این فعالان مدنی در خیابان زرتشت تهران راهپیمایی اعتراضی برگزار کردند.

نرگس محمدی گفت که این تجمع و راهپیمایی «در اعتراض به کشتار مردم  بی‌پناه در خوزستان است و ما از مردم خوزستان حمایت می کنیم.»

جعفر عظیم‌زاده، فعال کارگری در این تجمع اعتراضی گفت که سرکوب مردم خوزستان باید متوقف شود و ما این سرکوب خونین را محکوم می‌کنیم. باید مسئولین‌ سرکوب خونین مردم خوزستان به فوریت در دادگاه محاکمه شوند.

Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an

Ein Beitrag geteilt von کانون مدافعان حقوق بشر (@dhrc.ir)

خوزستان تشنه حمایتت می‌کنیم

نرگس محمدی در آخرین یادداشت خود در اینستاگرام از اعتراض‌های مردم خوزستان حمایت کرده است.

او نوشته است:

«خوزستان تشنه حمایتت می‌کنیم. اعتراضات خیابانی، تحصن، راهپیمایی و تظاهرات از بنیادی‌ترین حقوق مردم است و کشتار مردم معترض در خیابانها بیرحمانه‌ترین و وحشیانه‌ترین شیوه حکومت برای سرکوب اعتراض است.

تا امروز پنج جوان خوزستانی معترض کشته شده‌اند. راهپیمایی و اعتراض ادامه دارد و تیراندازی به سوی مردم شدت گرفته است. این حداقل انتظار از همه جریانات، گروه‌ها و فعالان در تمام عرصه هاست که یکصدا و یکپارچه به حکومت هشدار بدهند که هر چه سریع‌تر کشتار و خشونت حکومتی علیه مردم را متوقف کند.

حکومت حق ندارد هموطنان تشنه خوزستان را به گلوله ببندد. فردا روز کسی نخواهد توانست ابراز همدردی با خانواده های کشته شدگان کند، اگر امروز، همین امروز علیه خشونت و تیراندازی مستقیم به مردم بی پناه و مظلوم خوزستان فریاد نزند. اتحاد علیه خشونت حکومت و کشتار مردم اولین گام است.»