ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 19.07.2021, 22:33
ادامه اعتراضات خوزستان برای پنجمین شب متوالی

اعتراضات مردم خوزستان علیه بحران بی‌آبی شامگاه دوشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۰  نیز ادامه یافت. تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی توسط کاربران اهوازی یورش نیروهای امنیتی به معترضین در نقاط مختلف مخصوصا در کوی علوی اهواز را نشان می‌دهد.

برخی گزارش‌ها حاکی است که اعتراض‌ها به شهرهای استان لرستان که در همسایگی خوزستان واقع شده نیز  کشیده شده است.

همچنین در ادامه موج سرکوب این اعتراضات، آخرین گزارش‌ها از کندی و اختلال شدید در سرعت اینترنت در شهرهای مختلف استان خوزستان خبر می‌دهد.

تظاهرات و تجمعات در سطح شهر اهواز با شعار «کلا کلا للتهجیر» به معنی «نه به کوچ اجباری» در اعتراض به بی آبی و خشکاندن رودخانه‌ها و تالاب‌ها و کمبود آب شرب و تلف شدن محصولات کشاورزی و مرگ احشام و آبزیان گسترش یافته است.

شب گذشته، در سوسنگرد، یکی از شهرهای محل اعتراض، جو امنیتی شدید حاکم بود و در ویدئوهای منتشرشده صدای ممتد تیراندازی همراه با هجوم تعدادی از متوروسواران مسلح وابسته به نیروهای امنیتی به سوی معترضان دیده می‌شد و عده‌ای از آنها زخمی و بازداشت شدند. با این حال، امروز، دوشنبه ۲۸ تیر، اعتراضات مردم همچنان ادامه دارد.

تظاهرات در اهواز؛ شامگاه دوشنبه ۲۸ تیرماه ۱۴۰۰

اعتراض‌های مردم خوزستان علیه بحران بی‌آبی و سیاست‌های تبعیض‌آمیز  حکومت در این استان از شامگاه پنجشنبه ۲۴ تیرماه با شعارهایی چون «به نام دین ما را غارت کردند»، «تشنه‌ایم، آب می‌خواهیم»، «هور ما کو؟» آغاز شد.

اکثر معترضین از قشر فقیر، کشاورز، دامدار و ماهیگیر مناطق عرب‌نشین هستند که با بی‌آبی اخیر، زندگی‌شان در حال نابودی قرار گرفته است.

هادی سواری، فعال اجتماعی خوزستانی به وبسایت امتداد گفت: «حدود ۷۰۰ روستای استان خوزستان این روزها، مشکل کم آبی یا بی‌آبی داشته و بسیاری از روستاهای استان با گذشت سال‌ها از جنگ، هنوز با تانکر آبرسانی می‌شوند. خوزستان دارای رودخانه‌های کارون، دز، کرخه، جراحی و مارون بوده که از این میان رودخانه کرخه و جراحی کلا بی‌آب شده‌اند.

این فعال اجتماعی می‌افزاید: «کشاورزی مردم به شدت آسیب دیده و تالاب هورالعظیم که محل استقرار بیش از ۱۸هزار گاومیش اهالی دامدار منطقه بوده خشک شده است. همچنین، ده‌ها هزار ماهی در منطقه هور نیز از بین رفته‌اند و زندگی مردم با چالش معیشتی جدی روبرو شده است. در عین حال، شاهد تلف شدن ده‌ها گاومیش در منطقه هور بودیم که به دلیل وجود گل و لای، دامداران از نزدیک شاهد تلف شدن سرمایه‌های خود هستند.»

فعالان محلی می‌گویند به‌رغم مسالمت‌آمیز بودن این تظاهرات، یگان‌های امنیتی، انتظامی و ضد شورش به سوی معترضان آتش گشوده و برای متفرق کردنشان گاز اشک‌آور نیز پرتاب کردند.

در جریان اعتراض‌های شبانه روزهای گذشته دست‌کم سه جوان جان خود را بر اثر تیراندازی یگان‌های امنیتی، انتظامی از دست داده‌اند. قربانیان «مصطفى نعيماوى»، «قاسم خضیری» و «علی مزرعه» نام دارند.