ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 19.07.2021, 20:38
نامه سرگشاده جبهه ملی ایران به عبدالله عبدالله

نامه سرگشاده جبهه ملی ایران به آقای دکتر عبدالله عبدالله

به نام خداوند جان و خرد

ریاست محترم شورای عالی مصالح ملی افغانستان، عالیجناب آقای دکتر عبدالله عبدالله،
درود بر شما.‏

در شرایطی این نامه را می‌نگاریم که ملت سلحشور افغانستان در حال پیکار با جنایتکارانی فرهنگ‌ستیز است، که سال‌هاست مورد حمایت ‏کشورهایی تروریست‌پرور هستند و در طی این سال‌ها از هیچ برادرکشی و جنایتی فروگذاری نکرده‌اند و به یقین حافظه‌ی تاریخی جهان و ‏به ویژه کشور هم‌فرهنگ‎ با شما در درازنای تاریخ چون کهنسال میهن ما ایران، این ددمنشی‌های به جامه‌ی ایدِئولوژی واپسگرا درآمده را ‏فراموش نخواهد کرد.‏

سرزمین افغانستان که از دیرباز در تاریخ تمدن دارای جایگاه ویژه‌ای بوده است و چهار راه فرهنگ‌های باستان خوانده می‌شد، به سبب ‏موقعیت استرتژیک و ژئوپولیتیکی خود سال‌هاست که مورد تهاجم بیگانگان بوده است. آخرین پروژه پلید در راستای تخریب فرهنگی و ‏تضعیف سیاسی-اجتماعی این کشور، شکل‌دهی و تقویت و تحریک گروهی مزدورو فاقد هویت ملی و تاریخی چون طالبان بوده است که در ‏منطقه پاکستان و عربستان و امارات متحده عربی و در فرا منطقه نیز برخی قدرت‌های غربی چون انگلستان در شکل‌گیری و تقویت و جهت‌‏دهی این گروه نقش ایفا کردند و برای حفاظت از منافع ملی، امنیتی و اقتصادی خود، منافع و مصالح ملی افغانستان را نادیده گرفته و قربانی ‏کردند و بستری ساختند که برخی از هولناک‌ترین جنایات تاریخ معاصر جهان در این کشور تاریخی همچون کابوسی به وقوع بپیوندد.

نه تنها ملت‌های افغانستان و تاجیکستان و ایران بلکه بشریت در سوگ قتل عام هزاره‌ها در مزار شریف و بامیان، در ماتم کودکان و نوجوانان ‏محصل، در عزای زنان و مردان آزاده‌ای که در شهر و کاشانه‌ی خود هدف قتل عام و ترور واقع شدند و نیز کشتار بی‌رحمانه‌ی شهروندان ‏و خبرنگار ایرانی خون گریست.

همچون القاعده و داعش و بوکوحرام، طالبان نسخه‌ای از شریعت را پیاده کرد که در تضاد کامل با انسانیت و موازین حقوق بشری بود. به ‏ویژه بر بانوان شریف آن دیار ستم‌های زیادی در ابعاد مختلف روا داشت. فرهنگ‌ستیزی تبلور دیگرش در تضادورزی با هنر بود. تلویزیون، ‏سینما، تئاتر، موسیقی و عکاسی ممنوع گشت. میراث‌های فرهنگی به یغما رفت و تخریب شد. آن چه در بامیان رخ داد، جنایت علیه گنجینه‌های تاریخ انسانی بود. یا کتابخانه ناصرخسرو قبادیانی که در پل خمری که هزاران جلد از نفیس‌ترین کتب تاریخ اسلام و سرزمین ایران کهن ‏را در خود جای داده بود دچار حریق طالبانیسم گردید و نابود شد. تقویم افغانستان از هجری خورشیدی به هجری قمری تغییر کرد و مجازات‌های خشونت باری را این گروه به اجراء گذاشت.‏

باری هدف از این یادآوری، که شما بسی بیشتر و عمیق‌تر آن را تجربه کرده‌اید، آن است که نخست تاکید ورزیم، اگر در ایران انگشت‌شمار ‏افراد مغرض و بی‌خرد و کژاندیش گفتارهایی در حمایت از طالبان گفته‌اند، بدانید که اقلیتی مطرود و منفور ملت بزرگ ایران هستند، همان ‏گونه که ملا اختر منصور‌ها و هبه الله آخوندزاده‌ها در افغانستان تنها به سلاح و قدرت بیگانه متکی‌اند نه به افکار عمومی و مردم‌سالاری. ‏ملت ایران سال‌هاست که میزبان برادران عزیز افغانستانی است و جدا از محدودیت‌های حاکمیتی با آنان در تعامل می‌باشد و بسیار دلنگران ‏قدرت گرفتن این گروه جنایتکار در همسایگی کشورش است.

دوم آن که با یاد و گرامیداشت قهرمان ملی افغانستان شیر دره‌ی پنجشیر شهید ‏احمد شاه مسعود، که در سخت‌ترین شرایط افغانستان دلاورانه ایستادگی ورزید و شرافت و انسانیت و مقاومت را در زندگی پربارش متجلی ‏ساخت، از شما به عنوان یکی از هم‌رزمان وفادارش که چون او پیوسته با شخصیت‌های ملی و مصدقی ایران پیوند داشته‌اید، تقاضا کنیم، در ‏سطح جهانی تمام دوستداران این حوزه‌ی فرهنگی و تمدنی را به یاری فرابخوانید که با تلاش‌های دیپلماتیک، افکار جهانی را متوجه این ‏خطر بزرگ سازند و کشورهایشان را به حمایت از دولت رسمی افغانستان وادار نمایند و مطالبه‌گری کنند.

امید با مجاهدت ملت افغانستان و ‏نیروهای مردمی در کنار نیروهای دولتی و پشتیبانی افکار عمومی جهان به ویژه کشورهای همسایه و نیز حمایت‌های مختلف دیگر کشورها ، ‏نطفه ی شوم این گروه جنایت پیشه که تهدیدی برای بشریت است، سترون گردد و برای ساختن افغانستانی آزاد، مردمسالار، تکثر گرا، قدرتمند ‏و امن گام‌هایی درخور برداشته شود.

جبهه ملی ایران، سازمان بنیان گذاشته شده توسط دکتر محمد مصدق، ضمن محکومیت قاطعانه‌ی هر حرکتی در دفاع از طالبان و طالبانیسم از ‏نظام حاکم برایران می‌خواهد تا با پیگیری قضایی منادیان داخلی طالبان زمینه‌ی قدرت‌گیری چنین حرکت‌هایی را در ایران ناکام سازد و با ‏تمام توان دیپلماتیک، در کنار ملت و دولت افغانستان برای مقابله‌ی با طالبان تمام قد بایستد و زمینه‌ای فراهم آورد تا گروه‌ها و شخصیت‌های ‏مورد اعتماد ملت ایران بتوانند فراخوانی برای کمک‌های مردمی به نیروهای پیکارگر با طالبان و به طور کلی ملت دچار بحران‌های ‏اقتصادی و اجتماعی افغانستان بدهند و بتوانند در این شرایط سخت از همسایه ی خود در حد توان حمایت کنند.‏

با احترام – جبهه ملی ‏ایران
تهران – بیست و هشتم تیرماه ۱۴۰۰ ‏خورشیدی